samira malakooti

samira malakooti

درباره مراقبت از پوست در دوران قاعدگی بیشتر بدانید!

بهتر است بدانید که قاعدگی موجب به هم ریختن تعادل هورمون‌های جنسی در بدن می‌شود. هورمون‌ها به طور مستقیم روی پوست ما تاثیر می‌گذارند. کاهش هورمون استروژن در روزهای اول تا سوم قاعدگی موجب کاهش کلاژن سازی پوست می‌شود و این موضوع به شدت روی درخشندگی و ظاهر پوست تاثیر می‌گذارد. پوست اکثر خانم‌ها در روزهای ابتدایی پریود، کدر و خشک می‌شود. هورمون استروژن وظیفه آبرسانی به پوست را بر عهده دارد و زمانی که ترشح این هورمون در بدن کم شود، پوست ما بیشتر در معرض خشکی و چین و چروک قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از مشکلات رایج پوستی در دوران قاعدگی جوش و آکنه است که بسیاری از خانم‌ها در دوران قاعدگی با آن روبرو می‌شوند. این جوش‌ها معمولا با رعایت نکات بهداشتی و همچنین کاهش مصرف خوراک‌های مضر برطرف می‌شوند. با این مطلب همراه باشید تا درباره مراقبت از پوست در دوران قاعدگی بیشتر بدانید!

مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی

هر ماه با افزایش و کاهش سطح هورمون‌ها و تغییر آن‌ها تغییرات مختلفی در بدن زنان اتفاق می‌افتد از نوسانات خلقی گرفته تا نفخ و اشتها. هورمون‌ها بر اکثر عملکردهای بدن در طول چرخه قاعدگی ۲۸ تا ۳۵ روزه از جمله پوست تاثیر می‌گذارد. با درک آنچه برای پوست از طریق تغییرات هورمون‌های بدن اتفاق می‌افتد می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود را برنامه‌ریزی کنید تا تحریکات پوستی را به حداقل برسانید و پوست و قاعدگی را به بهترین شکل خود داشته باشید.

چرخه قاعدگی با اولین روز پریود شروع می‌شود و با شروع دوره بعدی به پایان می‌رسد در اینجا با شناخت الگوی هورمونی بدن خود می‌توانید تغییرات مراقبت از پوست را که در بدنتان اتفاق می‌افتد پیش بینی کنید ومراقبت از پوست خود را با چرخه منحصر به فرد خود تنظیم کنید.

قاعدگی،یعنی ریزش دیواره رحم. در این مرحله سطح استروژن و پروژسترون پایین است بنابراین پوست ممکن است خشک، کدرو خسته به نظر برسد. توصیه می‌شود در روتین مراقبت از پوست خود مرطوب کننده‌ها را افزایش دهید. افزایش هیدراتاسیون داخلی و خارجی کلیدی است.

در همین حال افزایش سطح هورمون پروستاگلاندین ممکن است به این معنا باشد که پوست حساس‌تر است. سعی کنید روغن‌ها و کرم‌های غلیظ‌تر صورت را در برنامه روزانه خود بگنجانید. هم چنین می‌توانید از ماسک‌های مرطوب کننده شبانه ویا ماسک‌های ورقه‌ای استفاده کنید.

توجه داشته باشید در این زمان ازقاعدگی پوست حساس است از محصولاتی که خیلی حساس کننده هستند و همینطور از محصولات لایه‌بردار خشن استفاده نکنید.

روتین پوستی در هنگام قاعدگی

پاکسازی پوست: پاکسازی پوست در زمان پریود باعث می شود تا پوست شفاف تری داشته باشید. حتما از شوینده ملایم و آب ولرم برای شست و شوی صورت خود استفاده کنید. حتی می توانید در این دوران فیشیال هم انجام دهید.

تغدیه و آبرسانی پوست: بعد از فرایند پاکسازی پوست حتما پوست خود را آبرسانی و تغذیه کنید. استفاده از ماسک های ورقه ای یا ژله ای در این زمان توصیه می شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران پریود: از راه های مراقبت از پوست هنگام پریود استفاده از کرم ضدآفتاب می باشد. زیرا در این مدت پوست خشک تر از هر زمان دیگری است.

لایه‌برداری ملایم: وقتی پریود هستیم و پوست‌مان را در آینه بررسی می‌کنیم ممکن است متوجه ‌شویم که درخشش طبیعی پوستمان کاهش‌یافته است. برای برگرداندن شادابی به پوست، یک یا دو بار در هفته از یک لایه‌بردار بسیار ملایم برای ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست و شفاف‌تر شدن آن استفاده کنید. بسیار مهم است که از لایه‌بردارهای قوی یا شیمیایی استفاده نکنید، زیرا پوست نازک‌تر است و احتمال آسیب‌دیدن آن بالا می‌رود.

استفاده از محصولات ضد جوش: اگر در دوران پریود دچار جوش و آکنه می‌شوید، می‌توانید از محصولات ضد جوش موضعی مانند ژل یا کرم بنزوئیل پروکسید یا سالیسیلیک اسید استفاده کنید. جوش‌های صورت را دست‌کاری نکنید و اجازه بدهید کرم‌های ضد جوش التهاب آکنه را از بین ببرد.

استفاده از ضدالتهاب‌ها: در روزهای پریودی باید توجه ویژه‌ای به محصولات ضدالتهاب داشته باشیم. پوست ما یکی از مهم‌ترین سدهای دفاعی بدنمان است، التهاب می‌تواند این سد را ضعیف کند و ما را در معرض آسیب‌های پوستی مختلف قرار دهد. کرم‌ها و ماسک‌های ضدالتهاب می‌توانند در روزهای پریود، محافظ پوست شما باشند.

چگونه پوست را در دوران قاعدگی آبرسانی کنیم؟

-بعد از پاکسازی، نوبت به تغذیه و آبرسانی پوست می‌رسد که در دوره پریود به علت کم‌آبی و خشکی این مرحله از سایر مراحل یک روتین پوستی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. در ادامه محصولاتی را که در این دوره به تغذیه پوست شما کمک می‌کند، معرفی می‌کنیم.

-بعد از پاکسازی پوست حتما از یک سرم آبرسان استفاده کنید. سرم‌های آبرسانی که دارای هیالورونیک اسید هستند با جذب سریع، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و به بازیابی رطوبت از دست رفته پوست شما کمک می‌کنند.

-از روغن‌ نارگیل برای آبرسانی به پوست، مخصوصا پوست بدن خود استفاده کنید. این روغن از اسیدهای چرب زنجیره متوسط تشکیل شده که خشکی پوست را کاهش می‌دهد و رطوبت کافی را به پوست شما می‌رساند. بهتر است بعد از حمام مقداری روغن نارگیل به بدن بزنید و ماساژ دهید.

-برای تغذیه و آبرسانی پوست می‌توانید از ماسک‌های آبرسان ورقه‌ای، ژلی یا کرمی استفاده کنید. معمولا ماسک‌هایی که از ژل آلوئه‌ورا تهیه شده‌اند، برای آبرسانی مناسب هستند. بهترین زمان استفاده از ماسک‌، شب قبل از خواب است که پوست آماده جذب مواد مغذی و آبرسان است. در دوره پریود می‌توانید تا دو دفعه از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید.

-کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان حاوی هیالورونیک اسید را حتما در روتین پوستی خود قرار دهید.

-علاوه بر پوست صورت، پوست لب هم در این روزها دچار خشکی می‌شود، در این صورت از بالم لب برای جلوگیری از خشک شدن آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

گروه ماماسلامت در این مطلب به شما درباره تاثیر سیکل قاعدگی بر خلق و خو، سطح انرژی و پوست و مو بیشتر توضیح داد. احساس ناخوشی در دوره‌ی پریود امری عادی است که اغلب خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. به دلیل آن که بدن یک خانم، هر ماه خود را برای بارداری آماده می‌کند، سطح هورمون‌های جنسی دائما در حال تغییرند.

به دلیل تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی در سیکل قاعدگی، پوست و مو شما تغییر می‌کند و ممکن است خشک یا چرب‌تر شود. تغییرات  پوست و مو در سیکل قاعدگی به دنبال نوسان هورمون‌های استروژن، پروژسترون و تستوسترون اتفاق می‌افتد. آگاهی در مورد چگونگی تغییرات پوست و مو در سیکل قاعدگی کمک می‌کند تا با انتخاب رژیم غذایی مناسب و مراقبت پوستی صحیح، بتوانید به راحتی با تغییرات این دوران کنار بیایید.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋