samira malakooti

samira malakooti

درباره راهکارهایی برای تقویت تخمدان و بارداری سریع بیشتر بدانید!

تقویت تخمدان و تخمک یکی از موارد مهم در بارداری سریع است. رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا تخمدان‌ها و تخمک‌های خود را تقویت کنید و احتمال بارداری را افزایش دهید. در این مقاله، به بررسی برخی از مواد غذایی که می‌توانند در تقویت تخمدان و تخمک موثر باشند، می‌پردازیم. در این مطلب به  راهکارهایی برای تقویت تخمدان و بارداری سریع پرداخته‌ایم، اما بهتر است در صورت مشکل به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، یک بیماری هورمونی است که در سنین باروری خانم‌ها رخ می‌دهد. از علائم این بیماری می‌توان به پریود نامنظم، خونریزی شدید پریود، آکنه، افزایش موهای زائد، افزایش وزن، ریزش مو، تیره‌شدن پوست و سردرد اشاره کرد. این بیماری باعث عدم بارداری سریع در زنان نیز می‌شود.

اختلالات هورمونی در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند منجر به عوارضی از قبیل ناباروری، سقط جنین، زایمان زودرس، سرطان آندومتر، سرطان سینه، دیابت، بیماری‌‌های قلبی عروقی و افزایش فشارخون شود. همچنین، PCOS  پیشرفته می‌تواند باعث دیابت یا فشارخون بالا در بارداری گردد.

اگرچه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است، اما می‌توان گفت که موارد زیر در بروز آن موثر هستند:

  • اضافه‌وزن بالا
  • استرس
  • ژنتیک
  • اختلالات تیروئید و غده فوق‌کلیه
  • مصرف دخانیات
  • اعتیاد به الکل
  • شیمی‌درمانی

چرا سالم بودن و تقویت تخمدان و تخمک مهم است؟

داشتن تخمک سالم یکی از فاکتورهای مهم بارداری سریع است و نقش مهمی را در لانه گزینی و بارداری دارد. در گذشته اعتقاد بر این بود که ما با تمام ذخیرۀ سلول‌های تخمدان متولد می‌شویم و از این رو، سن می‌تواند تأثیر مهمی بر سلامت تخمک داشته باشد. تاکنون، فرض بر این بود که سلول‌های تخمک بازسازی نمی‌شوند، ولی یافته‌های جدید نشان می‌دهد که بدن زنان ممکن است در سنین باروری سلول تخمک را ایجاد کند.

دانشمندان موفق به کشف سلول‌های بنیادی در تخمدان شده‌اند که می‌توانند سلول‌های جدید تخمک را تولید کنند. اما باید توجه داشته باشیم که صرف نظر از یافته‌های جدید، سن هنوز هم می‌تواند تأثیر مهمی بر سلول‌های تخمک تازه تولید شده داشته باشد و با افزایش سن، لانه گزینی سلول تخم کم می‌شود. از طریق داشتن رژیم غذایی مناسب، مصرف مواد غذایی گیاهی و مکمل‌ها و افزایش گردش خون در سیستم تولید مثل، می‌توان به افزایش تقویت تخمدان و حفاظت از تخمک‌ها کمک کرد.

راهکارهای مناسب برای تقویت تخمدان و بارداری سریع

  1. جریان خون و اکسیژن زایی مناسب:

کاهش جریان خون به علت کم ورزش کردن، کم آبی و غلظت خون می‌تواند جریان خون غنی از اکسیژن را برای سلامتی تخمک و تخمدان سالم محروم کند.

ننوشیدن آب کافی می‌تواند جریان خون را در سیستم تولید مثل مختل کند. هر روز آب بنوشید و از یک برنامه روتین ورزشی پیروی کنید که شامل راه رفتن، دویدن یا یوگا برای تحریک گردش خون تازه به سلول‌ها در تخمدان‌ها و رحم است.

  1.  ماساژ باروری:

ماساژ باروری یکی از بهترین روش‌های درمانی است که جریان خون را به رحم و تخمدان افزایش می‌دهد و جریان خون اکسیژن دار تازه را هم زیاد می‌کند و خون راکد را از بین می‌برد.

درمانگری که تخصص باروری است را پیدا کنید و ماساژ خود را از روز بعد از اتمام پریودتان آغاز کرده و تمام طول ماه را ادامه دهید. توصیه می‌شود حداقل چهار ماساژ در هفته داشته باشید.

  1.  تقویت تخمک‌گذاری با تعادل هورمونی:

استرس، رژیم غذایی نامناسب و دیگر بیماری‌های سبک زندگی باعث عدم تعادل در هورمون‌ها می‌شود. این باعث می‌شود که تخمک خنثی شود، چرخه باروری‌اش قطع شود و تخمک گذاری اتفاق نیفتد.

سعی کنید استرس کمتری داشته باشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید تا تعادل هورمونی و یک سیستم غدد درون ریز را در هنگام تلاش برای حامله شدن کسب کنید.

  1. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان‌هایی مانند فولات و روی می‌تواند باعث تقویت تخمدان برای بارداری شود. آن‌ها رادیکال‌های آزاد را در بدن شما غیرفعال می‌کنند که می‌توانند به اسپرم و سلول‌های تخمک آسیب برسانند. غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات مملو از آنتی اکسیدان‌های مفید مانند ویتامین C و E ،فولات، بتاکاروتن و لوتئین هستند.

  1. برای افزایش باروری فعال باشید

ورزش فواید زیادی برای سلامتی شما از جمله افزایش باروری دارد. افزایش فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر باروری زنان و مردان دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که ورزش بیش از حد ممکن است تعادل انرژی را در بدن تغییر دهد و بر سیستم تولید مثل تاثیر منفی بگذارد. فعالیت‌ها را متناسب با شرایط انتخاب کنید و به تدریج افزایش دهید.

  1. زمانی را برای استراحت در نظر داشته باشید

اگر در حال تلاش برای بارداری هستید، احتمالا دچار استرس می‌شوید. با افزایش سطح استرس، شانس بارداری کاهش پیدا می‌کند. چنین شرایطی احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی است که هنگام استرس رخ می‌دهد.

  1. مصرف کافئین را محدود کنید

نمی‌توان گفت که مصرف کافئین و باروری ارتباط مستقیم و تاثیرگذاری بر یکدیگر دارند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد کافئین مصرف می‌کنند، به زمان بیشتری برای باروری نیاز دارند.

  1. وزن مطلوبی داشته باشید

وزن یکی از عوامل تاثیرگذار در باروری آقایان و خانم‌هاست. در حقیقت کمبود وزن و همچنین اضافه وزن می‌تواند با افزایش ناباروری مرتبط باشد. در واقع میزان چربی ذخیره شده در بدن می‌تواند بر عملکرد قاعدگی شما تاثیرگذار باشد. چاقی با عدم تخمک گذاری و بی نظمی قاعدگی و در ادامه با اختلال رشد تخمک همراه است.

مکمل‌ها و ویتامین‌های مناسب جهت تقویت تخمدان

در صورتی که به دنبال مناسب‌ترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها جهت تقویت تخمدان و بارداری سریع در خانه هستید، موارد زیر را استفاده کنید:

مولتی ویتامین‌های بارداری بر خلاف مولتی ویتامین‌های مصنوعی، از تأثیر تنبلی تخمدان بر بدن می‌کاهند و به تقویت تخمدان ضعیف کمک می‌کنند.

 مصرف ماده معدنی کروم با افزایش فعالیت انسولین، موجب افزایش کنترل قند خون می‌شود که می‌توان آن را در غذاهایی مانند گوجه فرنگی، پیاز، سبوس، غلات کامل و صدف خوراکی یافت.

ویتامین D با اثرگذاری بر متابولیسم گلوکز باعث منظم شدن عادت ماهانه زنان می‌گردد و از طریق خوراکی‌هایی مانند تخم مرغ، لبنیات، ماست پرچرب، تن ماهی و ماهی سالمون به دست می‌آید. همچنین می‌توان با قرارگیری در معرض آفتاب، بخشی از ویتامین د مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

کلسیم از جمله مواد مهم و مورد نیاز بدن است که به حفظ سلامتی و افزایش قدرت باروری کمک می‌کند. این ماده مغذی را می‌توان در کلم، کلم پیچ، خردل و شلغم یافت.

مصرف ویتامین E موجود در فندق، بادام، بادام زمینی، روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، سیب زمینی شیرین، جوانه گندم و آووکادو جهت پیشگیری از اکسید شدن روغن‌های گیاهی در بدن ضروری است.

ویتامین‌های گروه B از جمله نیاسین (B3)، ریبوفلاوین (B2) و تیامین (B1) در زمره مهم‌ترین ویتامین‌های تقویت قوای جنسی مردان و زنان قرار می‌گیرند. ویتامین B3 به افزایش هیجان جنسی حین مقاربت و ویتامین B12 نیز به تولید هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. همچنین ویتامین B6 با جلوگیری از افزایش پرولاکتین (عامل کاهش میل جنسی) موجب افزایش باروری خانم‌ها می‌شود. از خوراکی‌های حاوی ویتامین ب می‌توان حبوبات، ماهی‌های آزاد به ویژه سالمون، نان و غلات سبوس دار، تخم مرغ، گوشت کم چرب، آجیل، موز و کلم بروکلی را نام برد.

سخن آخر

رژیم غذایی سالم به بهبود کیفیت تخمک‌ها، تقویت تخمدان و کاهش مشکلات دوران قاعدگی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در بارداری سریع نیز کمک کننده باشد؛ اما خوردن یک غذای خاص تضمین نمی‌کند که حتما باردار شوید یا چرخه‌های قاعدگی منظمی داشته باشید. اگر در مورد تعادل هورمونی، قاعدگی یا قدرت باروری خود نگران هستید یا درباره‌ی تخمک‌گذاری سؤالی دارید، با پزشک مشورت کنید.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋