samira malakooti

samira malakooti

درباره بهترین روش‌های شستشوی واژن بیشتر بدانید!

آیا شستشوی واژن ضروری است؟ با چه روشی و استفاده از چه موادی باید واژن را شستشو دهیم؟ آیا تمیز کردن بخش‌های خارجی ناحیه تناسلی کافی است یا باید حتما داخل واژن را هم شستشو دهیم؟ در این مقاله بهترین روش‌های شستشوی واژن به همراه فواید و عوارض آن را بخوانید و در انتهای مقاله از تجربیات خود در این زمینه با ما صحبت کنید.

آیا شستشوی واژن لازم است؟

بسیاری از زنان فکر می‌کنند که با استفاده از مواد بهداشتی و شوینده‌ها می‌توانند عوامل میکروبی واژن را بین ببرند و واژن خود را تمیز نگه دارند. در صورتی که این یک باور غلط و اشتباه است. واژن ترشحاتی تولید می‌کند که برای سلامتی کلی زنان مفید است، و این ترشحات نقش مهمی در تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی دارند. شستشوی واژن، عفونت‌های واژن را از بین نمی‌برد. حتی در بعضی موارد، ممکن است باعث بدتر شدن آن‌ها شود. استفاده از صابون‌های عطردار ممکن است باعث خشکی واژن شود. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که شستشوی واژن به صورت مکرر با مواد بهداشتی و شوینده‌ها، باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سلامتی زنان خواهد شد:

  • خطر زایمان زودرس
  • بیماری‌های التهابی لگن
  • حاملگی خارج رحمی
  • وزن کم کودک هنگام تولد
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی(STI)
  • عفونت‌های باکتریایی واژینال
  • سرطان دهانه رحم

چگونه ناحیه‌ی تناسلی را بشوییم؟

فقط قسمت خارجی اندام تناسلی (فرج (VULVA) ) را بشویید. براساس کالج متخصصین زنان و مامایی آمریکا (ACOG) واژن به طور طبیعی با لوبریکانت داخلی‌ای که دارد، خودش را تمیز و pH خود را تنظیم می‌کند. پس یادمان باشد که با وجود این لوبریکانت طبیعی، نیازی به شستشوی واژن نیست.

ناحیه‌ی تناسلی خود را با صابون نشویید. صابون‌ها قلیایی هستندبرای همین، روی pH واژن و ناحیه‌ی تناسلی اثر می‌گذارند، رطوبت لازم را از بین می‌برند و محیط را برای رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مانند ویروس، باکتری، قارچ، انگل و کاندیدیا فراهم می‌کنند.

هرگز از دوش‌ واژینال استفاده نکنیداین کار pH تعادلی واژن را بر هم می‌زند. در سال ۲۰۰۸، بررسی‌های انجام شده درمورد سلامت واژن، روی ۲۵۶۱ بیمار نشان داد احتمال به دنیا آوردن نوزاد نارس در افرادی که قبل از بارداری به طور مرتب از دوش واژینال استفاده کردند، بیشتر استهمچنین، براساس پژوهش دیگری در سال ۲۰۱۶، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) قرار دارند.

از محصولاتی مانند ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید که اختصاصاً برای این کار طراحی شده‌اند. این محصولات به حفظ pH طبیعی ناحیه‌ی مورد نظر کمک می‌کنند. افزون بر این، به دلیل اثرگذاری ملایم، تمیز کننده‌ی مناسبی هستند.

استفاده از ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی واژن

ژل بهداشتی محلولی است که برای شست و شوی واژن فرموله شده است. ژل بهداشتی سطح pH را متعادل نگه داشته و از واژن در برابر عفونت‌های باکتریایی و قارچی محافظت می‌کند. سطح pH واژن اغلب توسط صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که برای شستشوی لباس‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین عادات بد غذایی، از حالت طبیعی خارج می‌شود. به همین دلیل، استفاده از ژل بهداشتی بانوان می‌تواند به حفظ pH واژن و جلوگیری از تحریک این ناحیه کمک کند. این محصولات همچنین از ایجاد بو، عفونت و تحریک اطراف ناحیه واژن به دلیل برخی از عفونت‌های باکتریایی و قارچی جلوگیری می‌کنند.

کاربرد ژل بهداشتی بانوان چیست؟

علاوه بر شستشوی واژن ویژگی‌های دیگری نیز برای این محصول بهداشتی تعریف شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

روشن کننده تیرگی‌ها

یکی از مسائلی که باعث می‌شود بعضی خانم‌ها نسبت به خودشان احساس خوبی نداشته باشند، تیرگی ناحیه بیرونی واژن است. بعضی از انواع ژل بهداشتی بانوان با داشتن مواد موثر می‌تواند از میزان تیرگی این ناحیه کم کرده و پوست آن را روشن‌تر کند.

خاصیت نرم کننده و آبرسان

اگر معمولا دچار خشکی پوست در ناحیه خارجی واژن می‌شوید و دلیل این مسئله بعد از معاینه پزشک به تغذیه یا سبک زندگی شما رجوع داده شده و مربوط به بیماری خاصی نیست؛ علاوه بر تصحیح تغذیه و سبک زندگی، می‌توانید با استفاده از ژل بهداشتی بانوان که حاوی مواد نرم کننده و آبرسان است، نرمی و رطوبت لازم را به این ناحیه برگردانید.

برطرف کننده بوی نامطبوع

معمولا ناحیه واژن بوی بسیار خفیفی دارد که نشان دهنده مشکل خاصی نیست؛ اما اگر این بو شدت پیدا کند می‌تواند به دلیل مشکلات عفونی یا عدم رعایت کافی بهداشت فردی باشد.

آشنایی با نکات مهم شستشوی واژن

رعایت نکات مهم درباره شستشوی واژن یک فرایند رایج میان خانم‌ها است؛ برخی از روش‌های استاندارد و اصولی در این زمینه استفاده می‌کنند و برخی نیز از مواد خطر ساز برای این فرایند استفاده می‌کنند. در این خصوص در نظر گرفتن برخی نکات مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • در وهله اول بهتر است بدانید که واژن شما در طول روز باید یک بار شست و شو داده شود. پس بیشتر یا کمتر از این میزان، شستشوی واژن را انجام ندهید.
  • شست و شوی داخل واژن کوچکترین سودی برای سلامت بدن شما به همراه ندارد و برعکس سلامت بدن شما را به خطر خواهد انداخت. در صورتی که ناحیه داخلی واژن را بشویید بدون شک باید آسیب‌های ناشی از بر هم خوردن تنظیمات پی اچ  واژن را نیز تحمل کنید.
  • پس از شست و شوی واژن همیشه دستمال‌های تمیز و بهداشتی در دسترس داشته باشید و از آنها برای خشک کردن کامل این ناحیه بدن استفاده کنید.
  • همان طور که در ابتدا و انتهای این گزارش اشاره شد، شست و شوی مداوم و بیش از حد این ناحیه از بدن مخاطرات بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت و همچنین بروز بیماری‌های شایع زنانه را افزایش خواهد داد.

چه افرادی نباید از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنند؟

همانطور که گفته شد، تمامی بانوان نیاز به استفاده از ژل بهداشتی بانوان را ندارند. این گروه از افراد می‌توانند نظافت شخصی را تنها با آب انجام دهند.

  1. دخترانی که هنوز به سن قاعدگی نرسیده‌اند.

  2. افرادی که همیشه از لباس زیر نخی استفاده می‌کنند و هر روز آن را تعویض می‌کنند و هیچگاه عفونت ناحیه تناسلی نگرفته‌اند.
  3. خانم‌های خانه داری که در طول روز از سرویس بهداشتی عمومی استفاده نمی‌کنند.

سخن آخر

ما در این مقاله درباره بهترین روش‌های شستشوی واژن به همراه فواید و عوارض آن برای شما توضیحاتی ارائه کردیم.محیط واژن خانم‌ها شامل باکتری‌های مفید می‌شود، این باکتری‌ها به حفظ تعادل PH کمک می‌کنند. PH اسیدی محیط واژن، احتمال ابتلا به عفونت و ورود باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهد. اگر ژل شستشو در دسترس ندارید، حتی الامکان برای شستشوی واژن از صابونی استفاده کنید که ملایم، بدون بو و بی‌رنگ باشد تا پوست ناحیه تناسلی را تحریک نکند. خوب است برای سلامت بیشتر نکاتی که گفته شد را مورد توجه خود قرار دهید.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋