samira malakooti

samira malakooti

علت درد دنده در بارداری و روش درمان آن چیست؟

درد دنده‌ در بارداری برای یک زن بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است. همانطور که می‌دانید، بارداری بدن شما را تغییر می‌دهد. برخی از تغییرات می‌تواند برای جنین خطرناک باشد، در حالی که بعضی‌ها می‌توانند برای مدت زمان کوتاهی نگران کننده باشند. یکی از این دردها درد دنده است که در طول سه ماهه سوم به وجود می‌آید. در حالی که درد دنده در بارداری عوارض جانبی ندارد، محل درد می‌تواند باعث اضطراب شما شود. در این مقاله به علت درد دنده در بارداری و روش درمان آن چیست؟ خواهیم پرداخت.

درد دنده در بارداری چیست؟

درد دنده در بارداری طوری است که حس می‌کنید دنده‌های شما در حال تغییر مکان هستند. در این حالت در منطقه حس درد می‌کنید و در هنگام نشستن، خم شدن و یا خم شدن رو به جلو حس درد می‌کنید. هنگام سرفه، نفس عمیق، خندیدن و یا عطسه کردن حس درد می‌کنید. درد ممکن است در زمان‌های مختلفی بروز کند و شدن آن هم قابل تحمل و یا غیر قابل تحمل باشد. معمولا درد دنده به مادر و جنین آسیب نمی‌رساند. درد و ناراحتی پس از تولد نوزاد به طور خودکار از بین می‌رود.

در آخرین هفته‌های بارداری، زمانی که نوزاد تقریبا آماده است، ممکن است حس کنید در قسمت‌های فوقانی شکم فضایی برای جنین وجود ندارد. همانطور که رحم رشد می‌کند و به اندام‌های داخلی فشار وارد می کند، در دنده‌ها درد تجربه می‌کنید. درد معمولا در پایان سه ماهه دوم بارداری و در طول سه ماهه سوم، تا زمانی که نوزاد شروع به فرود در ناحیه لگن به سمت پایین می‌کند، احساس می‌شود.

علت درد دنده در بارداری چیست؟

۱. رشد کودک و رحم:

زمانی که کودک رشد می‌کند، رحم بزرگتر می‌شود و فضای بیشتری را در رحم میگیرد. به مرحله‌ای می‌رسیم که تمام اعضای بدن به سوی دنده‌ها فشار می‌آورند، فشار عضلات را ایجاد می‌کنند و تنفس دشوار می‌شود. جنین‌های بزرگتر، مادر را بیشتر دچار مشکلات شکستگی دنده و درد دنده دربارداری می‌کند.

۲. حرکات جنین و موقعیت داخل رحمی:

موقعیت و حرکات جنین فشار ثابتی بر روی دنده‌ها ایجاد می‌کند که باعث ناراحتی و درد دنده در بارداری می‌شود. فرکانس حرکات هر روز افزایش می‌یابد، سخت‌تر و قوی‌تر می‌شود. همچنین، موقعیت جنین فشار بیشتری بر روی قفسه سینه ایجاد می‌کند و باعث درد می‌شود.

۳. افزایش سایز سینه:

همانطور که سینه‌ها رشد می‌کنند، وزن افزایش می‌یابد و فشار بیشتری بر روی قفسه سینه و دنده‌ها وارد می‌شود. این حالت نه تنها وضعیت شما را تغییر می‌دهد، بلکه باعث می‌شود شانه‌ها به سمت پایین بیایند و باعث درد دنده در بارداری می‌شود.

۴. عفونت‌های دستگاه ادراری:

درد دنده در بارداری یکی از عوارض جانبی UTI است. همانطور که عفونت ادراری به سمت کلیه‌ها گسترش می‌یابد، باعث سوزش و افزایش دفعات ادرار و درد و ناراحتی در دنده‌ها می‌شود.

۵. تغییرات هورمونی:

هورمون‌های آرامش دهنده و پروژسترون بر تمام عضلات، رباط‌ها و مفاصل لگن و ستون فقرات تاثیر می‌گذارند. بنابراین، این درد‌ها در نهایت به قفسه سینه و پشت منتقل می‌شود. برخی از دلایل دیگر برای درد دنده در بارداری عبارتند از:

  • ضایعات و آسیب‌های ناشی از شکستگی دنده
  • فتق دیسک ستون فقرات، که همچنین به عنوان یک دیسک تلقی می‌شود
  • آرتروز
  • استئوکندروزیک، شرطی که بر پیشرفت رشد استخوانی تأثیر می‌گذارد
  • اختلال اسکلتی عضلانی
  • مایالژی یا درد عضلانی
  • تومور بدخیم در قفسه سینه
  • درد‌های مختلف در قلب ناشی از انفارکتوس میوکارد و ایسکمی

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث آن می‌شود، درد دنده نباید نادیده گرفته شود. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که این درد بی ضرر است.

چه زمانی درد دنده در بارداری خطرناک است؟

اگر قبل از بارداری به سلامت خود توجه نکنید درد دنده در بارداری ممکن است خطرناک باشد. هر گونه مشکلات مزمن که قبل از بارداری وجود داشت در طول بارداری بدتر می شود:

درد زیر دنده راست می‌تواند نشانه ای از اختلالات هپاتولوژیک باشد (که شامل بیماری‌های کبدی، التهاب کیسه صفرا و پنومونی راست روده).

- درد زیر دنده چپ می‌تواند نشانه زخم، گاستریت، اختلالات دستگاه گوارش، پنومونی سمت چپ و فتق دیافراگم باشد.

درمان‌های خانگی برای درد دنده در بارداری

هر دردی در بدن راه حلی برای التیام دارد. در مورد درد دنده نیز همینطور است. در اینجا برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را امتحان کرد.

  1. ماساژ

برای هر درد، ماساژ بهترین راه حل یا درمانی است که می‌توان انجام داد. برای تسکین درد دنده، قسمت مورد نظر را با روغن گرم یا پماد تجویز شده توسط پزشک ماساژ دهید.

  1.  آب گرم و کمپرس

از آب گرم برای افزایش دما استفاده می‌شود که می‌تواند درد دنده را درمان کند. با افزایش دما، جریان خون نیز در نزدیکی قفسه سینه افزایش می‌یابد. گرما می‌تواند به کاهش سفتی مفاصل و اسپاسم عضلانی کمک کند. کمپرس خانگی را می‌توان با خیس کردن یک حوله تمیز در آب داغ و ماساژ دادن این حوله خیس شده در نزدیکی قفسه سینه به مدت 10-15 دقیقه انجام داد. مطمئن شوید که این کمپرسور را روی معده قرار ندهید. حمام کردن با آب گرم نیز درد دنده‌ها را کاهش می دهد. نمک اپسوم را به آب گرم اضافه کنید تا ماهیچههای سفت شده را آزاد کنید.

  1. مشاوره کایروپراکتیک

با یک متخصص کایروپراکتیک صحبت کنید، کسی که به درد مفاصل در دوران بارداری معروف است. بسته به موقعیت بدن، نوع و شدت درد، ممکن است برخی از تمرینات و تغییرات وضعیتی را پیشنهاد کنند که می‌تواند درد دنده در بارداری را تسکین دهد.

  1. توپ‌های ورزشی

انجام تمرینات با توپ می‌تواند عضلات نزدیک قفسه سینه را کشیده و به نوبه خود درد را تسکین دهد. شیب مقابل توپ بگیرید و چند چرخش برای کشش عضلات دنده انجام دهید. مطمئن شوید که این رول‌ها را به درستی اجرا می کنید.

  1. یوگا و ورزش

این یکی از بهترین اشکال ورزش برای هر نوع دردی است. یوگا نه تنها برای زنان باردار بلکه برای همه افراد مفید است. از نظر علمی ثابت شده است که انجام حرکات کششی یوگا به شل شدن عضلات کمک می‌کند که می توانند دردها، دردهای پشت یا قفسه سینه را کاهش دهند. به طور مشابه، ورزش منظم نیز می‌تواند درد دنده را تسکین دهد.

  1. وضعیت بدن را تنظیم کنید

در مراحل بعدی بارداری، تحمل وزن بدن برای خانم باردار دشوار خواهد بود. او تمایل دارد همیشه خم شود یا خم شود. به همین دلیل، درد دنده در بارداری ممکن است افزایش یابد. از این رو، در حالت نشسته بدن را صاف نگه دارید و به عقب متمایل شوید.

سخن آخر

مانند بسیاری از انواع دردها و ناراحتی‌های مربوط به دوره بارداری، درد دنده نرمال است و معمولاً علتی برای نگرانی محسوب نمی‌شود. اگر درد در کنار علایم دیگری مثل تب، فشار خون بالا، یا ظاهر شدن نقاط شناور پیش چشم بروز کند، زنان باید در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نمایند.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋