samira malakooti

samira malakooti

راهنمای استریل و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی!

مهم‌ترین مسئله‌ای که در هنگام استفاده از کاپ باید حتما رعایت شود نحوه شستن و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی بعد از هر بار تخلیه و همچنین بعد از پایان استفاده از آن است. برای تخلیه و شستشو روزانه، کاپ را بعد از هر بار تخلیه باید بشویید و دوباره استفاده کنید. به خاطر جلوگیری از تغییر بو و رنگ کاپ، باید با آب سرد شسته شود. ولی بعد از پایان دوره قاعدگی شستن کاپ با آب سرد کافی نیست، چون برای مدت زمان زیادی تا دفعه بعدی، کاپ بدون استفاده می‌ماند و باعث تجمع باکتری و میکروب روی آن می‌شود. پس روش شستن روزانه کاپ با شستن آن بعد از پایان دوره قاعدگی متفاوت است. در این مطلب به چگونگی ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی می‌پردازیم.

آموزش استفاده از کاپ قاعدگی

این مراحل را دنبال کنید تا با موفقیت یک کاپ قاعدگی را به واژنتان وارد کنید:

  1. دست‌های خود را بشویید .

  2. یک لایه نازک از روغن بر پایه آب را روی لبه کاپ بمالید. این کار باعث می‌شود که وارد کردن آن راحت‌تر شود.

  3. کاپ قاعدگی را از وسط تا کنید. کاپ تا شده را در یک دست بگیرید و لبه آن را رو به بالا نگه دارید.

  4.  در حالی که کاپ را تا کرده‌اید، آن را داخل واژن خود قرار دهید.

  5.  آن را بچرخانید. هنگامی که کاپ داخل دهانه رحم قرار گرفت باید آن را بچرخانید تا کاملا باز شود. اگر به درستی وارد شده باشد، نباید آن را احساس کنید.

نحوه شستشو و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی

در هنگام استفاده از کاپ قاعدگی، تنها دانستن طریقه گذاشتن و خارج کردن کاپ پریودی کافی نیست. شما باید چگونه ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی را هم بدانید. مواردی مانند مصرف کاپ قاعدگی کثیف، آب کشیدن ساده و عدم ضدعفونی کردن آن می‌تواند عوارض جانبی بسیاری به دنبال داشته باشد. ازآنجایی‌ که کاپ پریودی داخل واژن و نزدیک به دهانه رحم قرار می‌گیرد، باتوجه‌به حساسیت شدید این نواحی برای بانوان، بهتر است قبل و بعد استفاده از این وسیله، آن را به‌خوبی ضدعفونی کرده و بشویید تا میکروب‌‌ها، باکتری‌ها و عوامل حساسیت ‌زا وارد این ناحیه نشده و به سلامت واژن و دهانه رحم شما آسیبی وارد نگردد.

شما می‌توانید با قراردادن کاپ در ظرفی پر از آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را تمیز کنید. البته باید حواستان باشد که کاپ به ظرف نچسبد یا نسوزد. برای بیشتر ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی می‌توانید کمی سرکه به آب اضافه کنید. پس از گذشت مدت ‌زمان مشخص، کاپ را آب بکشید و کاملاً خشک کنید.

در دوران پریودی، هر بار که کاپ قاعدگی را خارج می‌کنید کافی است فقط آن را آبکشی نمائید و نیازی نیست کاپ رو با شوینده بشورید؛ ولی احیاناً اگر مجبور به اینکار شدید به هیچ عنوان از شوینده کرمی و چرب استفاده نکنید و در انتها خیلی خوب آبکشی نمائید. باید مراقب باشید صابون و مواد شوینده روی کاپ یا در سوراخ های آن باقی نماند.

شیوه‌های مختلف شستشو و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی

برای بهتر متوجه شدن نحوه استفاده،‌ مزایا و معایب کاپ قاعدگی و توجه به بهداشت نکات مهم قبل از گذاشتن کاپ قاعدگی باید نحوه شستن و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی را به درستی رعایت کنید. استفاده از کاپ قاعدگی راحت است اما باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. در ادامه انواع ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی را بررسی می کنیم:

ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی با آب جوش

قبل از استفاده از کاپ در هر دوره باید آن را جوشانده و استریل کنید.

یک ظرف آب داغ در حال جوش را تهیه و کاپ را در آن قرار دهید و به مدت 5 الی 10دقیقه آن را بجوشانید.

پس از جوشاندن اجازه دهید تا سرد شود.

بلافاصله پس از سرد شدن آن را استفاده کنید.

ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی با مواد شستشو

می‌توانید برای سهولت در استفاده، ابتدا پس از خارج کردن کاپ از بدن آن را خالی کنید.

پس از خالی کردن آن را با آب خالی و یک صابون ملایم یا ژل شستشوی بانوان شسته و استفاده کنید.

دقت کنید شوینده‌های تند و سنگین می‌تواند برای واژن حساسیت زا باشد.

ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی با استریلایزر کاپ قاعدگی

کاپ را درون استریلایزر کاپ قرار داده و تا نیمه پر آب کنید.

سپس آن را درون ماکروویو قرار داده و به مدت 3 الی 5 دقیقه ضد عفونی کنید.

پس ازضد عفونی می‌توانید آن را استفاده کنید.

دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی چیست؟

استریلایزر برقی کاپ قاعدگی مدل ck100 یکی از بهترین و مورد تأییدترین استریلایزرهای کاپ قاعدگی در جهان است. این دستگاه به وسیله‌ی بخار آب در عرض 4 الی 6 دقیقه کاپ قاعدگی شما را ضدعفونی می‌کند. با داشتن این دستگاه لازم نیست نگران سوختن یا استریل کاپ در سفر، محل کار و دیگر مشکلات برای ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی خود باشید.

استفاده از این استریلایزر بسیار آسان است و تا 99/9% میکروب‌های مضر را می‌کشد. این دستگاه بسیار کوچک و براحتی قابل حمل در کیف دستی یا ساک شخصی می‌باشد؛ حمل آن راحت بوده و در هر جایی می‌تواند به سادگی مورد استفاده قرار بگیرد. با این دستگاه دیگر نیازی به روش‌های سنتی مثل جوشاندن در آب که وقت گیر بوده و احتمال سوختن کاپ نیز وجود دارد، نخواهید داشت .

سخن آخر

کاپ قاعدگی یک گزینه عالی برای استفاده زنان در دوران قاعدگی و پریود است، به خصوص اگر به دنبال صرف جویی در هزینه و کاهش آلودگی محیط زیست باشید. اما ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی به دلیل اینکه نزدیک واژن که حساس‌ترین ناحیه بدن زنان است قرار می‌گیرد، بسیار مهم است تا سلامت واژن حفظ شود. برای این که بتوانید از به سلامت واژن کمک کنید، باید با نحوه نگهداری و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی نیز آشنا باشید.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋