samira malakooti

samira malakooti

آیا استخر رفتن و شنا کردن در دوران قاعدگی مجاز است؟

بسیاری از مردم در این تصور هستند که خانم‌ها در دوران قاعدگی خود نمی‌توانند وارد آب شوند و حتی شنا کردن در دوران قاعدگی برای آن‌ها مضر است، در حالی که این طور نیست و شنا کردن نیز یکی از ورزش‌های کاربردی به حساب می‌آید که برای سلامت خانم‌ها در این دوران نیز مفید است. برای کسب اطلاعات کافی درباره اینکه آیا استخر رفتن و شنا کردن در دوران قاعدگی مجاز است؟   با ما همراه باشید.

آیا شنا کردن در دوران قاعدگی غیر بهداشتی است؟

افرادی که در دوران قاعدگی خود به سر می برند هم می توانند شنا کنند و این موضوع هیچ جنبه غیر بهداشتی ندارد. اگر از تامپون یا کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنید خونریزی و وارد شدن آن به آب در حال شنا کردن غیر محتمل خواهد بود.

حتی اگر دوره قاعدگی‌تان به هنگام شنا کردن شروع شود و مقداری از خون به آب وارد گردد با آب رقیق می‌شود و مشکل چندانی ایجاد نمی‌گردد. استخرهای شنا در برگیرنده مقادیر اندکی از مایعات بدن همچون ادرار و عرق افراد هستند؛ اما معمولا با کلر ضد عفونی می‌شوند تا از توسعه بیماری‌ها جلوگیری شود. به عبارت دیگر با شنا کردن در دوران قاعدگی، سلامت هیچ کس را به خطر نمی‌اندازید.

برای شنا کردن در دوران قاعدگی، در بین محصولات بهداشتی کدامیک بهتر است؟

برای شنا کردن در دوران قاعدگی، اگر ما دچار خونریزی شدید پریودی هستیم و می‌خواهیم حتما از یک وسیله بهداشتی برای کنترل خونریزی خودمان استفاده کنیم، در بین محصولات بهداشتی، نوار بهداشتی اصلا گزینه مناسبی نیست.

دلیل این موضوع این است که این نوار در خارج از اندام تناسلی قرار می‌گیرد و آب بسیار زیادی را جذب خود می‌کند. پس این وسیله بهداشتی با جذب آب دیگر نمی‌تواند در جذب خون ترشح شده کمکی به شما بکند چرا که از آب استخر اشباع شده است.

بر خلاف نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی هر دو برای شنا کردن در دوران قاعدگی مناسب هستند و بستگی به سلیقه شما دارد که کدامیک را انتخاب می‌کنید.

تامپون پس از ورود به واژن، بالا رفته و در دهانه رحم قرار می‌گیرد و خون جاری شده از رحم را جمع می‌کند. از سویی دیگر تمامی قسمت‌های واژن نیز در این هنگام بسته است و احتمال ورود آب به واژن بسیار کم است و در صورت ورود نیز این آب توسط تامپون جذب می‌شود.

کاپ قاعدگی نیز وسیله بهداشتی بسیار مناسبی برای شنا کردن در دوران قاعدگی است. تنها نکته‌ای که بایستی در هنگام استفاده از کاپ قاعدگی رعایت کنید این است که، کاپ را به درستی در واژن قرار دهید که سدی بین خون رحم و آب استخر بشود.

آیا شنا کردن در دوران قاعدگی برای بدن ضرر دارد؟

شنا در دوران پریود نه تنها برای بدن ضرر ندارد بلکه مزایایی نیز دارد. انجام شنا و ورزش‌های سبک می‌تواند باعث رفع گرفتگی ماهیچه‌ها در این دوران شود. شنا و هر ورزش دیگری می‌تواند باعث آزاد شدن اندورفین در بدن شود. این ماده مسکنی طبیعی است و احساس شما را بهبود می‌بخشد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند، شنای منظم می‌تواند در جلوگیری از سندرم پیش از قاعدگی موثر باشد. همه اینها در مواردی است که دارای درد شدید، گرفتگی عضلات و انقباض غیر قابل تحملی در بدن نباشید. همچنین اگر دچار مشکلات زیر بودید از شنا در دوران پریود خودداری کنی

پس از انجام جراحی‌های خاص مانند کورتاژ برای سقط جنین، بازیابی تخمک، هیستروسکوپی و دیلاتاسیون.

اگر حدود دو هفته از زایمان یا سقط جنین‌تان گذشته است و خونریزی دارید.

برای جلوگیری از عفونت واژن در استخر چه باید کرد؟

شنا کردن در دوران قاعدگی ممکن است با عوارضی همراه باشد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عفونت واژن از استخر است. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارند که با رعایت آن‌ها، می‌توان اقدام به جلوگیری از عفونت واژن بعد از استخر نمود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا برخی از موثرترین نوع این روش‌ها را برای شما عزیزان بیان کنیم:

سعی کنید برای جلوگیری از عفونت واژن از استخر، شنا در استخرهایی را امتحان کنید که از قبل در مورد سلامت آب آن اطمینان لازم را به دست آورده‌اید.

پس از آن که از استخر بیرون آمدید، دوش گرفته و تمامی قسمت‌های بدن خود را به خوبی خشک کنید.

بعد از آن که بدن خود را خشک کردید، به هیچ عنوان نباید از لباس زیر نمدار استفاده کنید. در واقع شما باید مطمئن باشید لباسی که پوشیده‌اید (حتی در فاصله استخر تا خانه) کاملاً خشک و تمیز است.

مایویی که برای شنا استفاده می‌کنید را پس از هر بار پوشیدن به خوبی شسته و آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. حتی شما می‌توانید برای اطمینان از آن که تمامی باکتری‌ها و قارچ‌های مایو از بین رفته‌اند، قسمت داخلی آن را اتو کنید.

هنگام شنا در استخر و پس از بیرون آمدن از آن، حتماً از لوازم شخصی خود استفاده کرده و بهداشت شخصی را به خوبی رعایت کنید.

فشار آب چه تاثیری بر خونریزی قاعدگی دارد؟

با توجه به قوانین فیزیک، فشار آب بر خونریزی دوران پریودی تاثیر دارد و آن‌را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. مقدار خونریزی با ورود به آب، موقتا قطع می‌شود و این موضوع به دلیل عدم وجود فشار متقابل در بدن رخ می‌دهد. با سرفه کردن، عطسه کردن و یا بلند خندیدن، فشار متقابلی در بدن ایجاد می‌شود که به دنبال آن تشدید خونریزی را به همراه دارد.

در نتیجه، تا زمانی که در آب هستید خونریزی تا حد چشمگیری کم می‌شود و با خروج از آب، به حالت اولیه برمی‌گردد. با اینکه آب استخر چندوقت یکبار عوض می‌شود اما مشکلی مثل نشتی خون به داخل آب استخر یا دریا در قاعدگی خوشایند نخواهد بود. خبر خوش این است که برای رفع این موضوع، راه حلی کاربردی پیش روی خانم‌ها قرار دارد. استفاده از تامپون پریود استخر، که انواع مختلفی دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شنا کردن در دوران قاعدگی محسوب می‌شود.

سخن آخر

با اینکه قاعدگی برای بانوان احساس خوشایندی نیست؛ اما دلیل محکمی برای اینکه خود را از فعالیت‌های مورد علاقه محروم کنند وجود ندارد. شما با انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود مثل استخر رفتن و شنا می‌توانید دوران قاعدگی را نیز مانند بقیه اوقات به راحتی سپری کنید. چه در تعطیلات پریودتان شروع شود و چه دوستانتان شما را به یک سفر استخری بداهه دعوت کرده باشند، چندین گزینه برای شنا کردن در دوران قاعدگی و در عین حال لذت بردن از آب وجود دارد.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋