samira malakooti

samira malakooti

دلیل استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی چیست؟

اگر کاپ قاعدگی خود را به درستی تمیز و ضدعفونی نکنید، باکتری‌ها و میکروب‌ها درون آن باقی مانده و باعث انتشار بوی بد و ایجاد لک و پوسیدگی کاپ می‌شوند. همچنین در صورت استفاده از کاپ کثیف و آلوده ممکن است دچار بیماری شده و به سلامت خود آسیب برسانید. این می‌تواند منجر به تحریک یا در موارد نادرتر عفونت هم شود.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود با نظافت روزانه و استریل کردن ماهانه از کاپ قاعدگی خود بهتر مراقبت کنید. بهترین شیوه برای استریل کردن کاپ، استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی می‌باشد. گروه ماماسلامت در ادامه دلایل استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی را بیشتر برایتان توضیح می‌دهد.

مهم‌ترین دلیل استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی

دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی یکی از بهترین و مورد تأییدترین استریلایزرهای کاپ قاعدگی در جهان است. این دستگاه به وسیله‌ی بخار آب در عرض 3 دقیقه کاپ قاعدگی شما را کاملا ضدعفونی می‌کند. با داشتن این دستگاه لازم نیست نگران سوختن و دیگر مشکلات برای استریل کردن کاپ پریود خود باشید.

میکروب‌ها و باکتری‌های کاپ قاعدگی فقط در صورت جوشاندن در آب داغ از بین می‌رود. ولی در همه جا امکان جوشاندن کاپ میسر نیست. خوب است بدانید که استفاده از این استریلایزر بسیار آسان بوده و تا 99/9% میکروب‌های مضر را از بین می‌برد. دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی وزن کمی دارد و فضای کمی اشغال می‌کند؛ بنابراین حمل آن راحت بوده و در سفر می‌تواند به سادگی مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر کاپ قاعدگی به درستی استریل نشود چه اتفاقی رخ می‌هد؟

یکی از دلایل مهم استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی، از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌هایی است که درحین استفاده کاپ را آلوده می‌کند. اما اگر به درستی از کاپ استفاده نکرده و آن به خوبی استریل نکنید ممکن است دچار ناراحتی‌هایی که در ادامه آمده است خواهید شد:

سوزش

احساس سوزش در هنگام استفاده از کاپ، می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد که اکثر آن‌ها قابل پیش‌گیری‌اند. برای مثال وارد کردن کاپ قاعدگی بدون استفاده از روان‌کننده‌ي کافی، می‌تواند احساس ناخوشایندی به‌وجود آورد. در بسیاری از نمونه‌ها آغشته کردن لایه‌ی بیرونی فنجان به روان‌کننده‌ی بر پایه‌ی آب، می‌تواند از این اتفاق پیش‌گیری کند.

همچنین ممکن است در صورت عدم‌ پاک‌سازی صحیح این وسیله، هنگام استفاده‌ مجدد دچار مشکل شوید. پس بهتر است برای ضدعفونی کردن کاپ این مورد را در نظر داشته باشید.

عفونت

یکی از نادرترین عوارض کاپ قاعدگی، ایجاد عفونت است. در بیشتر موارد، علت بروز این مشکل انتقال باکتری‌های روی دست به لایه‌ی‌ بیرونی محصول است. با برهم خوردن تعادل باکتری‌های موجود در واژن و تغییر پی‌اچ آن، زمینه‌ افزایش مشکلات وجود دارد. در این موقعیت نیز خطر تشدید یا بروز عفونت‌های قارچی و واژینیسموس باکتریایی افزایش می‌یابد.

برای کاهش احتمال این اتفاق می‌توانید پیش از ورود فنجان به واژن، دست‌های خود را با آب‌گرم و صابون آنتی‌باکتریال بشویید. همچنین قبل و بعد از هربار استفاده از این وسیله آن را با دقت ضدعفونی نمایید. یک دیگر از دلایل استفاده از دستگاه ضدعفنی کننده کاپ قاعدگی جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی است.

سندروم شوک سمی

سندروم شوک سمی (Toxic shock syndrome) یا به اختصار TSS یکی دیگر از نادرترین عوراض استفاده از کاپ قاعدگی است. این اتفاق معمولا به دلیل برخی عفونت‌های باکتریایی مشخص رخ می‌دهد. هنگامی که باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک وارد اندام‌های درونی می‌شوند، سندروم شوک سمی نیز اتفاق می‌افتد.

البته این باکتری‌ها معمولا روی پوست صورت، بینی و فضای ابتدایی دهان وجود دارند. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سندروم سمی شوک، استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی است.

همچنین در صورت استفاده از کاپ قاعدگی بیش از زمان تعیین شده نیز چنین مشکلی رخ می‌دهد. برای کاهش خطر این عارضه نیز می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • قبل از وارد یا خارج کردن فنجان قاعدگی حتما دست‌های خود را با آب گرم و صابون آنتی‌باکتریال بشویید.
  • طبق راهنمایی‌های بسته بندی، کاپ قاعدگی را در زمان مشخص بشویید. برای این کار نیز می‌توانید از آب گرم و صابون مناسب و بدون‌ اسانس استفاده کنید.
  • میزان اندکی آب یا روان‌کننده بر پایه‌
  •  آب را روی بخش بیرونی کاپ پخش کنید. پس از این کار حالا کاپ را وارد واژن کنید.

 

نحوه شستشو و ضدعفونی صحیح کاپ قاعدگی

در هنگام استفاده از کاپ قاعدگی، تنها دانستن طریقه گذاشتن و خارج کردن کاپ پریودی کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه کاپ قاعدگی را شسته و ضدعفونی نمائید. مواردی مانند استفاده از کاپ قاعدگی کثیف، آب کشیدن ساده و عدم ضدعفونی کردن آن می‌تواند عوارض جانبی بسیاری به دنبال داشته باشد.

از آنجایی‌ که کاپ پریودی داخل واژن و نزدیک به دهانه رحم قرار می‌گیرد، با توجه‌ به حساسیت شدید این نواحی برای بانوان، بهتر است قبل و بعد استفاده از این وسیله، آن را به ‌خوبی ضدعفونی کرده و بشویید تا میکروب‌ها، باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا وارد این ناحیه نشده و به سلامت واژن و دهانه رحم شما آسیبی وارد نگردد.

روش‌های مختلفی برای ضدعفونی کاپ وجود دارد. شما می‌توانید با قرار دادن کاپ در ظرفی پر از آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را تمیز کنید. البته باید حواستان باشد که کاپ به ظرف نچسبد یا نسوزد. برای ضدعفونی بیشتر می‌توانید کمی سرکه به آب اضافه کنید. پس از گذشت مدت ‌زمان مشخص، کاپ را آب بکشید و کاملاً خشک کنید.

یکی دیگر از روش‌های استریل کردن کاپ، استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی است. در دوران پریودی، هر بار که کاپ قاعدگی را خارج می‌کنید کافی است فقط آن را آبکشی نمائید و نیازی نیست کاپ را با شوینده‌ بشویید ولی در پایان دوره پریود خود باید آن را به وسیله دستگاه استریلایزر به خوبی ضدعفونی نمایید.

برای استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی می‌توان از شوینده استفاده کرد؟

شما می‌توانید برای استریل کردن کاپ با دستگاه استریلایزر از مواد مخصوص استفاده نمایید. به طور کلی، آب بهترین شوینده برای شستن کاپ پریود شما بین هر بار مصرف است. می‌توانید محلول‌های تمیزکننده مخصوص فنجان پریود را پیدا کنید، اما اگر آن را ندارید، نگران نباشید. می‌توانید از هر صابون ملایم و بدون عطر و بدون روغن استفاده کنید. از سوی دیگر، چند چیز وجود دارد که باید از آن ها دوری کنید.

از پاک کننده‌های زیر برای دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی اصلا استفاده نکنید!

بسیاری از محصولات تمیزکننده رایج‌تر در صورت استفاده روی فنجان می‌توانند باعث تحریک جدی شوند.

  • صابون آنتی باکتریال
  • صابون بر پایه روغن
  • صابون معطر
  • جوش شیرین
  • سفید کننده
  • مایع ظرفشویی
  • آب اکسیژنه
  • مالش الکل

سخن آخر

ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی مسئله‌ بسیار مهمی است که باید به آن بسیار توجه کرد. راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای این کار استفاده از استریلایزر کاپ است. گروه ماماسلامت در این مقاله دلیل استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده کاپ قاعدگی را برشمردیم. امیدواریم که برای شما نیز مفید بوده باشد.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋