Saman Shishdong

Saman Shishdong

استان خراسان رضوی، میزبان دیرینه ی مشدی ها یا همان مشهدی ها

استان خراسان رضوی یکی از استان‌ های ایران است و در شمال شرقی کشور واقع شده است. مرکز این استان شهر مشهد است که با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر استان و دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران محسوب می‌شود. نام این استان از عنوان حضرت علی بن موسی الرضا (هشتمین امام شیعیان) گرفته شده است. استان خراسان رضوی محدود به ترکمنستان در شمال شرقی، استان‌ خراسان شمالی در شمال غربی، افغانستان در جنوب شرقی، استان سمنان در غرب و استان خراسان جنوبی در جنوب است.

این استان به عنوان یکی از مناطق تاریخی و فرهنگی مهم ایران شناخته می‌ شود. در این منطقه مکان ‌ها و آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که برای بازدیدکنندگان علاقه ‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران، جذاب می باشد. مشهد با آرامگاه و مسجد امام رضا، بیت الرضا و حرم آن، جاذبه ی مهم این استان محسوب می شود و هر ساله میلیون‌ ها زائر از سراسر ایران و جهان به این شهر سفر می‌کنند.

در استان خراسان رضوی شهرها و مناطق دیگری نیز وجود دارد که ارزش تاریخی و گردشگری دارند. برخی از این شهرها عبارت اند از:

1. سبزوار

با آرامگاه چراغشاه و حرم امامزاده معصوم ‌بن ‌جعفر.

2. تربت حیدریه

با آرامگاه خواجه ربیع و خواجه طوسی.

3. نیشابور

با آرامگاه و مسجد خواجه راشد و آرامگاه عطار نیشابوری.

این استان همچنین دارای طبیعت ‌های زیبا و مناظر طبیعی متنوعی می باشد. از جمله مناطق طبیعی این استان می‌توان به دریاچه قوشون، دره سرخ ‌آباد، دره آبشارهای کردکوه و روستای کاخک اشاره کرد.

استان خراسان رضوی به دلیل داشتن تاریخ و فرهنگ بسیار غنی، دارای مناطق دیگری با ارزش تاریخی و گردشگری نیز می ‌باشد. در ادامه تعدادی از این مناطق را برای شما بیان می‌کنیم:

1. توس

شهر مشهد (توس قدیم) به عنوان پایتخت خراسان در گذشته شهرت داشته است. آرامگاهی به نام خواجه ربیع، کاخ خرابه توس و موزه ی توس از جمله جاذبه ‌های دیدنی این شهر به شمار می رود.

2. نقش جهان

شهر باستانی نقش جهان در ۵۰ کیلومتری شمال مشهد واقع شده است. این شهر با برجستگی ‌های تاریخی و باستانی خود، جاذبه ‌ای برای علاقه ‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی می باشد.

3. سرخ ‌آباد

روستای سرخ ‌آباد در استان خراسان رضوی واقع شده و با داشتن مناظر طبیعی زیبا، آبشارها، دره‌ها و جنگل ‌های سرسبز، جاذبه ‌ای برای گردشگران طبیعت‌گردی است.

4. بینالود

روستای بینالود در شمال شرقی استان خراسان رضوی قرار گرفته و از آبشارهای زیبا و مناظر طبیعی دیدنی بهره‌برداری می‌کند. این منطقه برای پیاده‌ روی، کوهنوردی و گردشگری طبیعت، مورد علاقه قرار گرفته است.

5. شاندیز

شهر شاندیز با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی مانند قلعه، حمام عباسی و باغ علاءالدین، جاذبه‌ای برای گردشگران محسوب می شود. باغ‌ های شاندیز معروف به باغ ‌های عمرانی،؛ باغ عافیت و باغ نادر شاه نیز در این شهر قرار دارند.

6. نیشابور

شهر نیشابور آثار باستانی مهمی دارد که نشانگر تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه هستند. آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه و مسجد خواجه راشد و آثار باستانی مانند قلعه ی نیشابور و کاروان سرای چهل ستون از جمله برجستگی ‌های این شهر می باشند.

7. تربت حیدریه

شهر تربت حیدریه نیز دارای آثار باستانی مهمی است. آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی و آثار باستانی تربت حیدریه مانند برج قلعه و مجموعه ی تاریخی تربت حیدریه، از جمله این آثار هستند.

8. بایک

شهر باستانی بایک در استان خراسان رضوی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و باستانی متنوعی است که نشانگر تمدن ‌های گذشته این منطقه می باشد. از جمله آثار بایک می‌توان به برج قلعه، مسجد جامع و آرامگاه‌ هایی اشاره کرد.

9. آرامگاه عطار نیشابوری

این آرامگاه در شهر نیشابور قرار دارد و به خاطر بزرگی و اهمیت عطار نیشابوری، شاعر و فیلسوف بزرگ ایرانی، مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

10. برج خواجه عبدالله در توس

این برج باستانی در شهر توس واقع شده است و جزو آثار باستانی این منطقه محسوب می‌شود. این برج به قدرت دفاعی و امنیتی در گذشته برای شهر توس کمک می‌کرده است.

11. آرامگاه خواجه ربیع در تربت حیدریه

این آرامگاه به خاطر معروفیت خواجه ربیع (شاعر بزرگ فارسی زبان) در تربت حیدریه قرار دارد که مورد توجه برای گردشگران و علاقه مندان به ادبیات فارسی می باشد.

12. برج قلعه در تربت حیدریه

این برج باستانی در شهر تربت حیدریه واقع شده است و به عنوان یک نماد مهم شهر شناخته می‌شود. این برج در گذشته برای محافظت و دفاع از شهر مورد استفاده قرار می گرفته است.

در استان خراسان رضوی روستاهای باستانی خاصی نیز وجود دارد. این روستاها به خاطر تاریخچه، معماری و فرهنگ خاص خود مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه‌ مندان به آثار باستانی قرار گرفته اند. در ادامه به برخی از روستاهای باستانی معروف در این استان اشاره خواهیم کرد:

1. روستای دیوان دره

این روستا در شمال شرقی شهرستان خواف قرار دارد و با داشتن کوچه‌های قدیمی و خانه‌های بازسازی شده با معماری سنتی، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. در این روستا ممکن است امکان اقامت در خانه‌های محلی وجود داشته باشد. در هر صورت، قبل از سفر به این منطقه، توصیه می‌شود با تماس به مراجع مربوطه یا مشاوره از منابع موثق بررسی کنید که آیا امکان اقامت و رزرو محل اقامت در آن جاوجود دارد یا خیر.

2. روستای میامی

این روستا در شمال شرقی شهرستان خواف واقع شده است. معماری سنتی و خانه‌های سنگی باستانی این روستا جذابیت بسیاری دارند.

توصیه می‌شود قبل از سفر به روستاهای باستانی استان خراسان رضوی، اطلاعات دقیق‌تری درباره ی روستاها و مناطق دیدنی آن ها جمع ‌آوری کنید و از منابع موثق و راهنماهای گردشگری محلی بهره ببرید.

موارد بالا تنها نمونه‌ ای از مناطق گردشگری استان خراسان رضوی است و در واقع تنوع بسیار بیشتری در مناطق دیگر این استان وجود دارد که می‌توانید برای بازدیدهای گردشگری خود به آن ها مراجعه کنید.

این استان دارای آثار دیگری نیز همچون قصرها، معابد باستانی، روستاهای باستانی و غارهای تاریخی می باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره آثار باستانی خراسان رضوی، منابع مرجع تخصصی، موزه‌ها و سازمان‌ های مربوطه را می‌توان مشاهده کرد.

در برخی از روستاهای باستانی در استان خراسان رضوی امکان اقامت وجود دارد. اما باید توجه داشت که سطح امکانات اقامتی در این روستاها ممکن است محدود تر و ساده ‌تر از شهرها باشد.

بازبینی: س. سیاح

https://shishdong.com/blog/detail/RazaviProvince

 

Saman Shishdong
Saman Shishdong

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋