samanose

samanose

طراحی سازه چیست؟

طراحی سازه یکی از مهمترین بخش ها، در ساخت یک ساختمان به حساب می‌ آید. اینکه چطور بتوان یک سازه را طراحی کرد که مقاومت آن بالا باشد و البته در فضاسازی ساختمانی هم بتوان موفق عمل کرد، راهکارهای خاص خودش را دارد. لازم به ذکر است که این موضوع یکی از علوم مهندسی است که باید افراد آشنا به آن را مورد استفاده قرار داد. تمامی مراحل طراحی یک سازه باید توسط افراد صاحب علم و درایت در این زمینه بررسی شده و از تمام جوانب به آن پرداخته شود. لازم به ذکر است ساختار هایی که با برنامه ریزی دقیق ساخته شود، مطمئناً محکم بوده لذا بار اضافی به سازه وارد نمی شود و در نهایت در برابر زلزله و یا هرگونه بلایای طبیعی و یا غیر طبیعی محکم خواهد بود.

طراحی سازه

اگر بخواهیم به صورت عمقی به این نکته بپردازیم، باید بگوییم طراحی سازه یک کار تقریباً فنی به حساب می ‌آید. در این کار اسکلت و المان های آن سازه طراحی شده و محیط برای زندگی و یا کسب درآمد آماده می‌ شود. توجه داشته باشید که مهندسین عمران و دفاتر فنی ساختمان برای طراحی سازه مسئولیت آن را به عهده می گیرند. در طراحی سازه چگونگی طراحی، مهاربند ها جای ستون ها، جای دیوارها و... مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس به انجام و طراحی آن پرداخته می شود. لازم به ذکر است برای طراحی یک سازه باید فرد طراح دارای تجربه و مهارت تیمی برای انجام این کار باشد. توجه داشته باشید که آیین‌ نامه ‌های موجود در این زمینه محدودیت هایی را هم در نظر می‌ گیرد که باید توسط مهندسین محاسبه و رعایت شود. در کل می توان گفت که طراحی سازه به مجموعه اقداماتی گفته می شود که از صفر تا صد توسط فرد و یا افراد متخصص برای ساخت یک ساختمان انجام می شود.

مراحل طراحی سازه

برای رعایت اصول طراحی سازه مراحل مختلفی باید طی شود و خروجی هریک از این مراحل باید به تایید متخصصان مربوطه برسد. ابتدا برای طراحی سازه، برنامه‌ریزی متناسب با پروژه انجام می‌شود و مسائلی مانند تجهیزات مورد نیاز، الزامات قانونی ساخت و ساز، مجوزهای لازم و بودجه‌ای که قرار است به طرح اختصاص داده شود، بررسی می‌شوند. همچنین تمام مشکلات و محدودیت‌های احتمالی در مسیر طراحی سازه و ساخت پروژه پیش‌بینی و برایشان راهکارهایی درنظر گرفته می‌شود.

نکات کلیدی در طراحی سازه

در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای ارزیابی الزامات اجرایی طراحی سازه‌ با اسکلت بتنی باید در نظر بگیرید:

کنترل طول به عرض ساختنمان در طراحی سازه (کنترل عدم احتمال درز انقطاع)
کنترل مهارشدگی ساختمان
کنترل ترک‌خوردگی بر اساس مهار شدگی
کنترل مقاطع از نظر حداقل وحداکثر مفواصل مجاز بین آرماتورهای طولی
کنترل پارامترهای طراحی تیرها و ستون‌ها در نرم‌افزار طراحی سازه
کنترل مفصل کردن تیرهای داخل دیوار برشی
کنترل تغییر مکان دال‌ها
کنترل نسبت تنش برشی موجود به مقاومت برشی در اتصال تیر به ستون
کنترل برش تیرهای اطراف دال
کنترل درصد آرماتور تیرها
کنترل نسبت طول به قطر تیرهای دهانه کوتاه
کنترل درصد آرماتور ستون‌ها در محل عوض شدن مقاطع

سخن پایانی

در پایان حتماً و حتماً توجه داشته باشید که از متریال درجه یک برای ساختمان خود استفاده کنید. بعضی از افراد با توجه به شرایط مالی نامناسب، مواد درجه دو یا سه را خریداری می کنند. اما توصیه ما به افراد این است که در هر شرایطی (حتی در صورت خوابیدن پروژه تا تهیه بودجه مناسب) متریال درجه یک استفاده کننده. لذا متریال درجه دو یا سه در کوتاه مدت مستهلک شده و نیاز به بازسازی در آن ها به چشم می خورد. برای طراحی سازه سعی کنید افرادی را استفاده کنید که پروژه های موفقی داشته باشند. البته از نیروی جوان هم در طراحی سازه می توان استفاده کرد. لازم به ذکر است که یک ساختمان با توجه به کاربری آن باید طراحی شود. به طور مثال یک سازه، سازه تجاری و یک سازه، سازه مسکونی است.

منبع: https://sahandsazeh.co/

samanose
samanose

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋