samanose

samanose

روش طراحی سقف وافل چیست؟

 معماری سقف وافل به شما امکان ایجاد طرحای‌های جذاب و دکوراتیو را می‌دهد. با توجه به اینکه سیستم وافل امکان عبور آسان تاسیسات و دسترسی به آن‌ها برای تعمیر را فراهم می‌کند. تمامی سیم‌کشی‌ها و لوله کشی‌ها و سایر تاسیسات را از داخل سقف عبور می‌دهند و با یک پنل ساده پی وی سی روی آن را می‌پوشانید. فرورفتگی به شما امکان خواهد داد که با تزئینات مورد نظر خود فضا را شکل دهید. حتی می‌توانید برای بر هم زدن نظم کسل کننده فضا از کناف استفاده کنید.

ویژگی‌ های سقف و صفحات وافل

صفحات وافل به طور کلی برای مناطق مسطح مناسبند؛ حجم بتن مورد استفاده در مقایسه با سایرین بسیار کمتر است. از نکاتی که باید در این خصوص ذکر کرد یکی این که تقویت در دال وافل به صورت مش یا میله‌های جداگانه ارائه می‌شود و دیگری این نکته مهم که در مورد دال وافل نیازی به گودبرداری جداگانه برای تیرها نیست.

سطح زیرین دال شبیه به وافل است که با استفاده از صفحات مقوایی یا غلاف و مانند آن به دست می‌آید. به طور کلی ضخامت دال وافل توصیه شده ۸۵ تا ۱۰۰ میلی متر است، در حالی که عمق کلی دال به ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی متر محدود می‌شود. همچنین، عرض تیرها یا دنده‌های ارائه شده در دال وافل معمولاً ۱۱۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر است. فاصله دنده‌ها بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متر توصیه می‌شود و تا حد امکان نباید بیشتر شوند.

به‌علاوه، صفحات وافل تقویت شده را می‌توان برای دهانه‌های تا ۱۶ متر ساخت، درحالی که بیش از این طول، دال وافل پیش ساخته ترجیح داده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از سقف این است که سقف وافل در برابر انقباض خوب عمل می‌کند و نسبت به بخش‌هایی از بتن که سفت شده‌اند – چون نسبت به دال‌های پایه پایین‌تر است – عملکرد مقاوم‌تری دارد. در آخر باید گفت دال وافل تنها به ۷۰ درصد بتن و ۸۰ درصد فولاد، نسبت به بتن و فولاد مورد استفاده برای سقف دال بتنی سنتی نیاز دارد.

طراحی سقف وافل

طراحی سقف وافل منطبق بر ضوابط مقررات ملی ساختمان توسط نرم افزار‌های متداول طراحی سازه انجام می‌پذیرد. در طراحی سقف وافل باید ضوابط مقاومت، انتقال بارهای لرزه‌ای، کنترل ارتعاشات، کنترل خیز و… به درستی در نظر گرفته شود. یکی از مواردی که کارفرمایان می‌بایست در هنگام تهیه نقشه‌های سازه توجه نمایند استفاده از مهندسان طراح سازه‌ی خبره که سابقه بالایی در طراحی ساختمان با سیستم سقف وافل دارند می‌باشد. انتخاب صحیح طراح سازه موجب عملیاتی شدن خواسته‌های کارفرما، به کار گرفتن تمامی مزیت‌های سقف وافل بتنی ، انتخاب صحیح نوع و سایز قالب وافل، اعمال تمام ضوابط مورد نیاز در طراحی، کنترل اجرایی بودن طرح و در نتیجه بهینه شدن طرح سازه می‌شود.

انواع سقف وافل

وافل ساختمانی چیست ؟ در سقف‌ وافل از دو نوع قالب وافل مختلف استفاده می‌شود. قالب وافل مربعی شکل و قالب وافل مستطیلی شکل . قالب‌های وافل مربعی شکل موجب ایجاد تیرچه‌های متعامد بصورت منظم و با فواصل یکسان در هر دو جهت باربر سقف می‌شود و عملکرد باربری سقف را دوطرفه می‌کند از این رو به قالب های مربعی، قالب وافل دو طرفه می گویند. قالب وافل مستطیلی شکل موجب ایجاد تیرچه‌های منظم در یک جهت می‌شود و عملکرد باربری سقف را یک طرفه می‌کند از این رو به قالب های مستطیلی، قالب وافل یک طرفه نیز می‌گویند. در نتیجه در طراحی و اجرای سقف وافل بسته به باربری و سیستم باربر سقف و سازه از دو نوع قالب وافل استفاده می شود که این دو نوع قالب وافل یک طرفه و دوطرفه می‌باشد.

سقف وافل یک طرفه

برای اجرای سقف وافل یکطرفه از قالب وافل یک طرفه استفاده می‌شود. سقف وافل یکطرفه برای پروژه‌هایی با دهانه کوتاه‌تر کاربرد دارد که وزن مرده سقف های وافل یک طرفه و باربری این سقف‌ها مشابه سقف تیرچه بلوک بصورت یک طرفه است. در این سقف تیرچه‌های سقف، بار را به تیرهای دو انتهای خود منتقل می‌کنند. بنابراین در این سقف‌ها لزوما می‌بایست از تیرهای میانی استفاده شود.

سقف وافل دو طرفه

سقف وافل دوطرفه از کاربرد و گستردگی بیشتری نسبت به سقف وافل یکطرفه برخوردار می‌باشد. علت این موضوع مزایای بیشتر سیستم دوطرفه نسبت به سیستم یکطرفه است. از جمله این مزایا زیبایی بیشتر سطح زیرین سقف به علت مربعی بودن شکل قالب‌ها، عدم محدودیت در پوشش دهانه، انعطاف پذیری بالا در ستون گذاری، امکان حذف تیرهای میانی و صلبیت و استحکام بالاتر سقف می‌باشد. امکان حذف تیرهای میانی به علت باربری دوطرفه این نوع سقف می‌باشد. این مزیت موجب دستیابی به سقفی تخت می‌شود که هم موجب سهولت اجرا و هم موجب کاهش ضخامت سقف و افزایش ارتفاع مفید در معماری می‌شود.

سخن پایانی

سقف وافل نوعی سازه زیبا و درعین‌حال مقاوم است. مزایای اقتصادی و همین‌طور جنبه تزییناتی آن، باعث محبوبیت آن است. از این سازه نوین در مکان‌هایی با ارتفاع بلند مانند فرودگاه‌ها یا سالن‌ها استفاده می‌شود.

منبع: https://sahandsazeh.co/

samanose
samanose

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋