samanose

samanose

سقف وافل چیست؟

سقف وافل بتنی است که از بتن مسلح ساخته شده و لایه‌ های بتنی در قسمت زیرین آن از دو جهت اجرا می ‌شود، در واقع نام وافل از الگوی تیرچه ‌های زیرین آن گرفته شده است. صفحات وافل برای دهانه ‌های بزرگتر از 40 فوت (12 متر) ترجیح داده می ‌شود زیرا آن ‌ها بسیار قوی ‌تر از صفحات مسطح، صفحات دو طرفه، صفحات یک طرفه و صفحات تیرچه یک طرفه هستند. یک تخته‌ ی وافل از بالا صاف است در حالی که تیرچه ‌های شبکه‌ ای مانند در سطح زیرین قرار دارند. این شبکه با برداشتن قالب ‌ها پس از تنظیم بتن تشکیل می ‌شوند. این سازه به گونه‌ ای طراحی شده است که در صورت استفاده در دهانه ‌های طولانی‌ تر و بارهای سنگین ‌تر، از استحکام بیشتری برخوردار باشد.

این نام از کجا آمده است؟ چرا سقف وافل؟

اسم سقف وافل از ظاهرش گرفته شده که شبیه به یک نوع غذای محبوب فرانسوی با همین نام (Waffle) است که معمولاً برای صبحانه صرف می‌شود. از نظر ساختاری، وافل سقف ساختمان ترکیبی از خطوط بتن مسلح به‌صورت مش (تار و پود) است. فضای میان این تار و پودها خالی بوده و همین موضوع، مهم‌ترین مزیت سقف وافل به شمار می‌رود.

سقف وافل امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنایع مختلف به خصوص در صنعت ساخت و ساز ، بسیار کاربرد دارد . اجرای سقف وافل به دلیل این که هم از نظر زمانی و هم ازنظر اقتصادی به صرفه است بسیار مورد توجه طراحان به خصوص شرکت سهند سازه بتن قرار دارد .

سقف وافل در سال 1940 به صورت المان سازه در کشور های توسعه یافته کاربرد زیادی دارد . امروزه در ایران و جهان سقف وافل برای  انواع پروژه ها  استفاده میشود . هدف اصلی سقف وافل صنعتی سازی سازه ها ، کاهش هزینه سازه ، استفاده از طبیعت برای ساخت و ساز ، عدم ایجاد الودگی زیست محیطی است که در پروژه های عمرانی گزینه مطرح طراحان است .

برای اجرای وافل، ارتفاع هر طبقه باید زیاد باشد در نتیجه از تعداد طبقات کاهش می‌یابد.وافل از بتن مسلح ساخته شده و ظاهری مشبک و پنجره مانند دارد. سقف وافل معمولاً در فضاهایی بیشتر کاربرد دارد که وزن زیادی به سقف وارد نمی‌شود و معمولاً سقف صاف و مسطح است مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و مترو، سالن‌ها، نمایشگاه‌ها یا حتی منازل مسکونی.
اگر به‌طور تخصصی بخواهیم از سقف‌های وافل سخن بگوییم در واقع وافل نوعی از دال‌های دو طرفه می‌باشد که از تیرچه های بتنی متعامد تشکیل شده که با دالی به ضخامت ثابت پوشیده می‌شود،به طور کلی دال‌های دو طرفه به دال‌هایی گفته می‌شوند که بار را در دو جهت انتقال داده و در دو جهت می‌توانند تغییر شکل داشته باشند.در واقع سقف وافل باتوجه به هدف کاربری آن به دو نوع: یک طرفه و دو طرفه تقسیم‌بندی می‌شود.

مزایای سقف وافل

قیمت آن نسبت به سقف های یوبوت و کوبیاکس کم تر است.

مدت زمان کمتری برای اجرای این سقف صرف می شود.

قالب های این سقف ، محیط ایمنی را برای کارگران ایجاد می کند.

مقاومت و ماندگاری زیادی دارد.

ظاهر و نمای زیبا و جذابی برای سقف فراهم می کند.

حجم بتن و فولاد از بقیه سبک های سقف موجود کمتر است.

نسبت به قالب های دیگر سبک تر است و وزن کمی دارد.

در دهانه های بزرگ قابل استفاده است.

کیفیت اجرای این سقف از بقیه ی سقف ها بیشتر است.

عملکرد بهتری در مواجه با حوادث طبیعی دارد.

قالب های این سقف را می توان به دفعات استفاده کرد.

شیرابه های بتن از بین قالب ها ریزش نخواهند کرد.

اصول اجرایی سقف وافل

در اجرای سقف‌های وافل، علاوه مراحل اصلی که باید یکی پس از دیگری اجرا شود، نکاتی نیز وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها ممکن است اجرای کار با مشکل مواجه شود.

در این بخش از مقاله به بیان تعدادی از این نکات می‌پردازیم.

رعایت ایمنی در قراردادن جک‌ها

با توجه با اینکه ارتفع سقف‌های وافل نسب به سایر سقف بیشتر است، لذا گاها احتیاج است تا ارتفاع طبقه نیز افزایش یابد؛ در این صورت نیاز است که از جک‌های بلند استفاده شود. افزایش ارتفاع جک ممکن است موجب کم شدن تعادل جک‌ها شود لذا پیشنهاد می‌شود که یا جک‌ها به یکدیگر مهار شود و یا از داربست‌های مدولار در پروژه‌های مرتفع استفاده شود.

روغن ‌کاری قالب‌ها

قالب‌های وافل اگرچه همجنس بتن نیستند اما گاهی اوقات، پس از اجرای بتن ریزی، به بتن چسبیده و جدا نمی‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق و همچنین سهولت اجرای کار و افزایش عمر قالب، بهتر است قالب‌ها را پیش از استفاده روغن‌کاری کنید تا از چسبیدن به بتن جلوگیری شود.

استانداردهای سقف وافل

سقف‌های وافل نیز مانند سایر سیستم‌های سازه‌ای، دارای آیین نامه‌ها و ضوابط خاصی می‌باشند که طراحان و مهندسان مجری، طبق این آیین‌نامه‌ها، اقدام به اجرای این سقف‌ها می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در استانداردهای سقف وافل و اجرای این سقف‌ها مطرح است، رعایت استانداردهای آرماتوربندی است که نقش مهمی در مناطق تحت برش دارد.

اجرای آرماتورهای متعامد تحتانی و فوقانی در سازه‌ی سقف‌های وافل و همچنین آرماتورهای تقویتی، می‌بایست دقیق طبق نقشه انجام شود؛ همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در اطراف ستون‌ها که امکان برش پانچ وجود دارد، آرماتوربندی و بتن ریزی در ضخامت کل سقف انجام شده و از قالب‌ استفاده نشده است.

نتیجه گیری

از نظر عملکرد، دال ‌های بتنی مانند سقف‌ های وافل هم به عنوان پایه و اساس طبقه همکف عمل می‌ کنند و هم به عنوان دال‌ های فوقانی که ممکن است به عنوان سقف عمل کنند. صفحات بتنی بسیار مهم هستند و اهداف مختلفی دارند، زیرا آن ‌ها علاوه بر تأمین سطح صاف، بار سازه ‌ی بالای خود را نیز تحمل کرده و به عنوان عایق صدا و حرارت عمل می ‌کنند. در حقیقت، شکاف بین دال ‌ها اغلب فضاهای عایق بندی شده و ایمن را برای تأسیسات ساختمان مانند سیستم‌ های برقی و لوله کشی فراهم خواهد کرد. دال به گونه ‌ای ریخته می‌ شود که خودش از لبه‌ هایش ضخیم‌ تر است و از آرماتورهای تقویت کننده برای تقویت و حفظ یکپارچگی ساختاری استفاده می ‌شود.

منبع: https://sahandsazeh.co/

samanose
samanose

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋