samanose

samanose

دستگاه قطعه شویی چیست؟

در گذشته به علت کم بود جمعیت حمل و نقل در شهر ها بسیار کم و همچنین ارسال کالا و مرسوله ها به ندرت صورت می گرفت ولی امروزه به دلیل افزایش جمعیت و افزایش عبور و مرور و همچنین تولید زیاد وسایل نقلیه و جابه جایی کالاها و حجم انبوه واردات و صادرات استفاده از وسایل حمل و نقل به ویژه وسایل حمل و نقل سنگین جاده ای حفظ و نگهداری از این وسایل به چالشی برای انسان ها مبدل شد زیرا با توجه به تصحیل در انجام امورات حمل و نقل و کیفیت ترابری باعث آلودگی هوا شد همچنین در صورت  عدم سرویس های دوره باعث خرابی این خودرو ها و متحمل شدن هزینه های سنگین خواهد شد به همین این نیاز باعث ایجاد کارگاه های قطعه شویی برای شتوشوی سیلندر و سایر قطعات داخلی موتور خودروهای سبک و سنگین شد.


دستگاه قطعه شویی یا سیلندر شویی چیست و کاربرد آن کدام است؟

 

همانطور که از نام دستگاه قطعه شویی پیداست، یکی از دستگاه‌های مجهز تعمیرگاهی است که با استفاده از آن می‌توان انواع سیلندر خودروها و دیگر قطعات مکانیکی خودرو را شستشو داد. دستگاه قطعه شویی نام‌های دیگری مانند سیلندرشور، موتورشور، قطعه شوی، چربی گیر، دستگاه قطعه شور، قطعه شور موتور و … نیز دارد. دستگاه قطعه شویی سواری یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در تعمیرگاه‌های مجاز، مکانیکی‌ها، کارگاه‌های صنعتی و نمایندگی‌های خودرو است که برای شستشوی قطعات خودروهای سواری و ماشین سنگین استفاده می‌شود. دستگاه قطعه شویی برای شستشوی قطعات مکانیکی موتور خودرو، سیلندر خودرو و دیگر قطعاتی از خودرو که تمیز کردن آنها دشوار است، کاربرد دارد.
وقتی که تعمیرکاران خودرو یا صنعتگران به تعمیر یا تولید یک قطعه از موتور خودرو می‌پردازند برای اینکه براده‌ها، روغن‌های صنعتی، چربی و … از روی قطعه از بین بروند و جلوه تمیز و نو داشته باشد، قطعه را در دستگاه قطعه شوی می‌گذارند تا دستگاه در مدت کم با پاشش قوی آبگرم و مواد شوینده آن را تمیز کند و هرگونه روغن و چربی آن را از بین ببرد.


کاربرد و روش کار دستگاه قطعه شور یا سیلندر شور چگونه است؟


•    در گذشته فرآیند شستشوی قطعات و چربی گیری از آنها توسط مکانیک مربوطه با استفاده از موادی از جمله بنزین، نفت و گازوئیل صورت میگرفت که خوشبختانه امروزه این کار در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌های کوچک و بزرگ میتواند بوسیله دستگاه قطعه شور نیمه صنعتی انجام پذیرد.
•    مکانیزم و روش کار دستگاه‌های قطعه شور تعمیرگاهی برای شستشو و چربی گیری قطعات بدین صورت است که در قسمت پایین دستگاه مخزن آب و در وسط آن صفحه گردان توری شکل وجود دارد که قطعات مکانیک خودرو، سیلندر، سرسیلندر و دیگر قطعات موتورهای ماشین‌های سواری و سنگین بر روی آن قرار گرفته و در داخل محفظه با فشار آب داغ بوسیله پمپ بر روی قطعات پاشیده می شود. آب داخل مخزن توسط مشعل گرم شده و دمای آب به چیزی حدود 75 تا 90 درجه سانتیگراد می‌رسد.
•    موادی که برای چربی‌گیری وقطعه‌شویی استفاده می‌شوند عموماً پودرهای قلیایی با PH حدود 12-13 می باشند. این مواد باعث از بین رفتن چربی‌های سوخته و دوده‌های برروی قطعه شده و قطعه را به خوبی تمیز می کنند. در اصلاح عمومی این مواد تحت عناوین: پودر چربی گیر، مواد قطعه شویی، پودر قطعه شور، مواد موتور شویی، پودر موتورشویی، مواد موتورشویی و قطعه شویی، مواد سیلندر شور، چربی گیر دوگانه، پودر دوگانه شور، مواد چربی گیردوگانه، پودر دستگاه قطعه شویی، مواد دستگاه قطعه شویی، آلومینیوم شور، پودر چربی گیر دوگانه و … در بازار عرضه می گردند.


مشخصات سیلندرشور مناسب

1-استفاده از مشعل و پمپ پاشش قدرتمند
2- استفاده از آلیاژهای ضد خوردگی و سازگار با محیط قلیایی
3-استفاده از سنسور سنجش دما
4-ابعاد دستگاه به گونه‌ای است تا بهترین عملکرد شستشو حاصل شود
5-دارای عایق کاری دقیق و محکم سیم‌های برق و اتصالات تابلو برق

نتیجه گیری


از آنجا که دستگاه قطعه شویی از کاربردی ترین وسایل تعمیرکاران است، به اموزش کار با دستگاه قطعه شویی پرداختیم. چنان که ابتدا با قطعات این دستگاه و سپس با چگونگی کار با آن آشنا شدید.

منبع: https://pwmiran.ir/

samanose
samanose

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋