sallar2

sallar2

توسط ۱ نفر دنبال می شود

روغن سویا دارویی و خوراکی: 5 دلیل سالم برای افزودن این روغن گیاهی به برنامه غذایی روزانه

سویا یک حبوبات است که به دلیل مشخصات غذایی متراکمش ارزش بالایی دارد، ترکیب منحصر به فرد پروتئین و چربی بالا، محصولات جانبی آن را روغن سویا به یکی از مغذی ترین روغن های پخت و پز تبدیل کرده است. این روغن گیاهی است که از دانه های گیاه سویا (Glycine max) استخراج می شود. سویا به طور گسترده در سراسر جهان کشت می شود، روغن سویا دومین روغن گیاهی پرمصرف است که در زمان های اخیر به طور گسترده برای اهداف متعدد استفاده می شود.

  

 

فرآیند استخراج روغن سویا
 

  1. آماده سازی و پوست گیری

اولین قدم در تولید روغن سویا، آماده سازی دانه برای پوست گیری است. آهنرباها برای حذف فلز استفاده می‌شوند و برای پاک کردن ناخالصی‌ها که می‌توانند در فرآیند پوست‌گیری اختلال ایجاد کنند، غربال می‌شوند. پوسته ها برداشته می شوند تا محتوای پروتئین غذا افزایش یابد و کارایی فرآیند استخراج با حلال افزایش یابد. از غلتک های مکانیکی برای چرخاندن دانه سویا به دانه های نازک استفاده می شود که سلول های حاوی روغن را می شکند.

  1. استخراج با حلال

فرآیند استخراج روغن سویا از حلال های هگزان برای تمیز کردن روغن از دانه های سویا استفاده می کند.

  1. حلال زدایی

بعد از اینکه روغن توسط حلال خارج شد، حلال باید هم از تکه ها و هم از روغن سویا جدا شود. تکه ها حرارت داده و بخار می شوند تا حلال باقیمانده جدا شود و بازیابی شود. برای استخراج از روش تقطیر روغن سویا برای بازیابی حلال استفاده می شود. تکه های حل شده یک محصول جانبی و منبع پروتئین خوب هستند. روغن بیشتر از خام به یک منبع خوراکی تصفیه می شود.

  1. پالایش و فرآوری

روغن حل نشده بیشتر برای به دست آوردن روغن خوراکی پردازش می شود تا طعم، رنگ، بو و استحکام را با فرآیندهایی که روغن را خنثی، سفیدکننده و خوشبو می کند، افزایش دهد. این فرآیند پالایش آلاینده هایی مانند اسیدهای چرب آزاد، فسفاتیدها و پرو اکسیدان ها را از بین می برد.

آرد سویا به دست آمده پس از استخراج روغن بیشتر برای تولید کالاهای با ارزش افزوده فرآوری می شود.

روغن سویا به دلیل خواص مغذی ضروری آن نسبت به سایر روغن های گیاهی بسیار مفید است . غنی بودن اسیدهای چرب ضروری و استرول گیاهی در روغن سویا فواید زیادی برای سلامتی دارد. علاوه بر این، محتوای ویتامین و مواد معدنی حبوبات سویا به مشوق های سلامتی می افزاید.
 

حقایق تغذیه ای

روغن سویا حاوی 16 گرم چربی اشباع شده، 23 گرم چربی تک غیراشباع و 58 گرم چربی غیراشباع چندگانه در هر 100 میلی لیتر روغن است. روغن مملو از اسیدهای چرب ضروری مانند آلفا-لینولنیک اسید (7٪ -10٪) و اسید لینولئیک (51٪) و اسید اولئیک (23٪) است که به خوبی برای حفظ پروفایل لیپیدی تحت کنترل شناخته شده است. علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب اشباع شده اسید استئاریک (4٪) و اسید پالمیتیک (10٪) و همچنین سرشار از ویتامین E و K است. 

این مقاله را بخوانید تا از مزایای سلامتی شگفت انگیز استفاده از روغن سویا مطلع شوید

 

نکته: به یاد داشته باشید که از این روغن با گرید دارویی در صنعت پزشکی و دارو سازی نیز استفاده می شود پس برای خرید روغن سویا دارویی ، حتماً به فروشندگان معتبر مراجعه کنید.

 

فواید روغن سویا برای سلامتی

سلامت قلب را افزایش می دهد

روغن سویا می تواند به طور قابل توجهی خطر تصلب شرایین و سایر بیماری های قلبی مانند سکته و حملات قلبی را کاهش دهد. نسبت مناسب اسیدهای چرب موجود در روغن سویا هنگامی که در برنامه غذایی منظم اضافه می شود، از حفظ کلسترول در سطوح بهینه حمایت می کند. اسیدهای چرب ضروری امگا 3 موجود در روغن سویا به خنثی کردن اثرات مضر کلسترول کمک می کند. علاوه بر این، مقادیر قابل توجهی از استرول های گیاهی قوی بتا سیتوسترول ذخیره کلسترول را در روده کاهش می دهد و از خطر کبد چرب جلوگیری می کند. 

استخوان ها را تقویت می کند

ثابت شده است که استفاده منظم از روغن سویا خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد و تأثیر مثبتی بر رشد استخوان دارد. مقادیر قابل توجه کلسیم و ویتامین K موجود در روغن سویا برای رشد مجدد استخوان ها مفید است. غنی بودن ایزوفلاون‌ها، استرول‌های گیاهی، عملکرد هورمون استروژن را تقلید می‌کند، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و به گیرنده‌های استروژن در استخوان متصل می‌شود و بازسازی استخوان را تحریک می‌کند و از خطر پوکی استخوان و استئوپنی در زنان جلوگیری می‌کند.

سلامت چشم را بهبود می بخشد

مقادیر فراوان اسیدهای چرب امگا 3 سالم موجود در روغن سویا، محافظت از غشاهای سلولی از جمله قسمت های شکننده چشم و پوست را تسهیل می کند. خواص آنتی اکسیدانی قوی اسیدهای چرب سالم با آسیب رادیکال های آزاد که منجر به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود مبارزه می کند. جدای از اینها، ذخایر وسیع ویتامین E بینایی و عملکرد شبکیه را بهبود می بخشد.

پوست سالم

روغن سویا آغشته به ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و لک ها، آکنه و برنزه شدن پوست را کاهش می دهد و از پیری زودرس جلوگیری می کند. علاوه بر این، روغن سویا مملو از اسید لینولئیک، ایزوفلاون ها و آنتی اکسیدان است که به تغذیه پوست از عمق کمک می کند. ژل ها و لوسیون های سویا می توانند از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنند و رطوبت پوست را حفظ کنند.

عملکرد مغز را تقویت می کند

غنی از مواد مغذی موجود در روغن سویا مانند ویتامین K و اسیدهای چرب سالم از جمله اسیدهای لینولنیک و لینولئیک منبع قدرتمندی از DHA و EPA هستند که برای رشد مغز ضروری هستند. افزودن روغن سویا در برنامه غذایی باعث ایجاد خواص محافظتی عصبی و تقویت حافظه و مهارت های شناختی می شود. علاوه بر این، روغن سویا برای درمان بیماری های عصبی و عروقی مغز مانند آلزایمر نیز ارزشمند است.

 

نتیجه

روغن نباتی سویا به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، به لطف خواص تغذیه ای چشمگیر آن، بسیار ارزشمند است. این روغن گیاهی شگفت انگیز افزودنی سالم در رژیم غذایی معمولی است که به دلیل بهبود سلامت قلب، افزایش سلامت پوست و چشم، تقویت استخوان ها و تقویت سلامت شناختی شناخته شده است.

 

لینک های کوتاه این مطلب:

http://gg.gg/y4ddp

https://is.gd/TfXjA5

 

sallar2
sallar2

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋