یکی از نگرانیهای بزرگ ما، در دنیای امروز که بسیار پرسرعت است، اتلاف وقت است. سبک زندگی ما به طرزی دیوانهوار با سرعت پیش میرود و ما حتی نمیتوانیم یک ساعت را بدون برنامهریزی بگذرانیم. مدام باید نگران کارهایی باشیم که انجام ندادهایم. قدم زدن در پارک یا جنگل، بدون گوشی هوشمند کاری مسخره به نظر میرسد و غذا خوردن در یک رستوران یا نوشیدن قهوه در وقت استراحت با چک کردن ایمیلها همزمان میشود. لپتاپ، موبایل و ... همراهان همیشگی ما در تعطیلات هستند. برنامههای درسی به شدت شلوغند و دانشآموزان و دانشجویان حتی فرصت تامل کردن به مسائلی که فراگرفتهاند را هم ندارند. به نظر میرسد صرف کردن حتی یک دقیقه بدون برنامهریزی هم کاری بیهوده و عبث به شمار میآید. چاره چیست؟
آلن لایتمن با فناوری مخالف نیست. شاید نام کتاب سبب شده باشد که ما فکر کنیم صرف لحظات زندگی به صورت بیهوده، ارزش است، اما او در پی این است ما به بخشهایی از وجود خودمان بازگردیم و از آن خلاقیتهایی استفاده کنیم که زمان آزادانه پرسه زدن ذهنی به کمکمان میآیند.
لایتمن عقیده دارد ما در میان انبوه وسایل و تجهیزات از خود و خلاقیتهای فردیمان دور شدهایم: «من معتقدم پشت فناوری، کل شیوه تفکر ما، شیوه بودنمان در جهان و خصلتهای اجتماعی و روانی ما تغییر کرده. خیلی از ما نمیتوانیم یک ساعت را هم بدون برنامهریزی بگذرانیم؛ نمیتوانیم ده دقیقه بدون انگیزش بیرونی، تنها در اتاقی بنشینیم؛ نمیتوانیم بدون گوشی هوشمند در جنگل قدم بزنیم. این عارضه رفتاری، بخشی از مختصات پرصدا، پرسرعت، تکهتکه و یا زیادی متصل جهان مجهز است.»
درباره اهمیت زمان همیشه صحبت شده است. برخی معتقدند که وقت طلاست و برخی دیگر اعتقاد دارند که ارزش زمان، از طلا هم بیشتر است چرا که نمیتوان آن را با پول به دست آورد. اما در نهایت، نتیجه یکی است. ما باید زمانی را برای خودمان داشته باشیم. زمانی که ذهنمان را از دغدغههای زندگی مدرن آزاد و رها کنیم. به وجود خودمان بازگردیم و به خلاقیتی اجازه بروز بدهیم که درست در همین زمان آزادی ذهنی خودش را نشان میدهد. در ستایش اتلاف وقت، از این زمان و ارزش و کیفیتش صحبت میکند.
در کتاب ماجرا فقط این نبود، زیدی اسمیت به بررسی وقایع اخیر در دنیای فرهنگ و هنر و سیاست می پردازد.
زیدی اسمیت بیست و پنج ساله بود که با رمان دندانهای سفیدبه موفقیت ادبی رسید. در این ۱۹ سالی که از آن رمان گذشته، اسمیت پیوسته در کانون توجه بوده و نوشتههایش با خودش بالیدهاند. جستارهای اسمیت توصیف و تشریح این بلوغ است؛ بازنگریِ دائمی زندگی و روش نوشتن و خواندنش، کنجکاوانه نگاهکردنش به هر برهه از زندگی و بدیهی ندیدنِ باورهای تثبیتشده انسانی.
زیدی اسمیت در جستارهایش در مقام یک نویسنده علاقهمند به یادگیری، یک مادر درگیرِ ادبیات و یک دورگه بریتانیایی-جاماییکایی از طبقهای متوسط، با صدای بلند فکر میکند تا تفکراتش به گفتوگویی تبدیل شود و راههای نویی برایش باز کند.
او به آزادی اندیشه و لزومِ نماندن در خود باور دارد و اینکه بیثباتی در نظر نشانه باور داشتن است؛ باور داشتن به اینکه شاید ماجرا فقط این نباشد، شاید حقیقت در طرف دیگری از زندگی است.
زیدی اسمیت با این کتاب خود را هم نویسندهای برجسته و هم مقالهنویسی ممتاز معرفی کرد او اکنون در نیویورکر و نیویورک ریویو کتاب درباره موضوعات گوناگونی مینویسد و همه اثار او به نوعی رویدادی ادبی محسوب میشوند.
زیدی اسمیت در حال حاضر استاد ادبیات داستانی دانشگاه نیویورک و عضو آکادمی هنر و ادبیات آمریکا نیز هست.
هری پاتر و محفل ققنوس پنجمین جلد از مجموعه هشت جلدی هری پاتر است. هری پاتر شخصیت اصلی این مجموعه داستانی جذاب، خواندنی و سرشار از جادو دارد. در جلدهای قبل شنیدید که او یک روز متوجه میشود که به این دنیایی که در آن زندگی میکند تعلق ندارد. اما راه چاره چیست؟ هری پاتر متوجه میشود دنیای دیگری وجود دارد که او واقعا متعلق به آنجاست.
در پایان قسمت قبل متوجه شدیم که لرد ولدمورت بازگشته است. او با گرفتن خون هریپاتر و کشتن سدریک دیگوری در قبرستانی خانوادگی رایدل بار دیگر با قدرت به دنیا برگشت. اما در کتاب هری پاتر و محفل ققنوس دنیای جادوگری تحت فشار شدید کورنلیوس فوج وزیر سحر و جادو و روزنامه پیام امروز نمیخواهد جادوگران باور کنند که مردی که نباید اسمش را برد برگشته است. وزیر جادوگری از این میترسد که دامبلدور بخواهد جای او را بگیرد و سعی دارد تا حد ممکن اختیاراتش را کم کند. داستان از یک روز گرم شروع میشود وقتی که هری در پارک است و با پسرخاله بیادبش دادلی درگیری لفظی پیدا میکند اما ناگهان همه جا سرد میشود، هری دلیل این تغییر دما را میداند دیوانهسازها نزدیک شدهاند و او باید خودش و پسرخالهاش را فراری دهد. اما استفاده از جادو برای بچههای زیر ۱۷ سال خارج از مدرسه ممنوع است. هری راهی ندارد باید سپر مدافع بسازد. اما چه کسی میخواهد او را به دردسر بیندازد؟ وزارت سحر و جادو چه نقشهای برای هری دارد؟ دامبلدور چرا از هری دوری میکند و ارتباط ذهنی هری و ولدمورت از کجا ریشه میگیرد؟ کتاب هری پاتر و محفل ققنوس همه جوابهای شما را میدهد.
در سال ۲۰۰۷ فیلمی از روی کتاب هری پاتر و محفل ققنوس به کارگردانی دیوید منتشر شد. فیلمنامه این فیلم توسط مایکل گولدنبرگ بر اساس کتاب هری پاتر و محفل ققنوس نوشته شد و دیوید هیمن تهیهکنندگی آن را برعهده داشت. هری پاتر و محفل ققنوس که پنجمین فیلم از مجموعهفیلمهای هری پاتر و دنیای جادوگری جی.کی. رولینگ است توسط کمپانی برادران وارنر ساخته و منتشر شد. ساخته شدن فیلم هری پاتر کمک زیادی به شناخته شدن کتابهایش کرد. تا جایی که هری پاتر یکی از پرفروشترین کتابهای فانتزی کل تاریخ است.
کتاب صوتی هری پاتر و محفل ققنوس
« ورقپاره های زندان» مجموعه داستانی از بزرگ علوی، نویسنده واقعگرای ایرانی است. علوی در سال ۱۲۸۲ در چالهمیدان تهران متولد شد و در سال ۱۳۷۵ بر اثر سکته قلبی در برلین درگذشت. او علاوه بر نویسندگی و روزنامهنگاری، سیاستمداری چپگرا بود و بیش از چهاردهه از زندگیاش را در آلمان زیست و به ترجمه، نقد و فرهنگنامهنویسی پرداخت. در بیشتر داستانهای علوی، حادثهٔ اصلی قبلا روی دادهاست و راوی، حادثهٔ داستان را بازسازی میکند. درواقع علوی از سبک پلیسی در داستانهایش استفاده میکند. علوی که مدتی را در زندان سپری کرد، داستانهای ورقپارههای زندان را به گفته خودش روی کاغذپاره و کاغذ سیگار در زندان نوشته است: «در واقع اغلب داستانهای ورق پارههای زندان روی ورق پاره، روی کاغذ قند، کاغذ سیگار اشنو و یا پاکتهایی که در آن برای ما میوه و شیرینی میآوردند، نوشته شده است و این کار بی مخاطره نبوده است.» داستانها در بستر زندان و در میان زندانیان رخ میدهند و توصیف او در داستانها جوری است که انگار دنیایی ورای زندان وجود ندارد و آزادی دستنیافتنی است. علوی در این کتاب خشمگینانه مینویسد و صدای زندان را به صورت آن چه که از نگاه خویش میبیند مینگارد. شنیدن این «ورقپاره های زندان» با صدای تاثیرگذار گوینده خوش صدا و حرفه ای آوانامه، آرمان سلطانزاده، لذت شنیدنش را دوچندان میکند.
کتاب یوزپلنگانی که با من دویدهاند، روایت ۱۰ داستان کوتاه با موضوع مرگ است که هر کدام کاملاً مجزا و با نثری خاص و شعرگونه توسط زندهیاد بیژن نجدی نوشته شده است. در این کتاب نشانههایی از سبک مدرن و پستمدرن است که در سال ١٣٧٣ چاپ و یک سال بعد برندهی قلم زرین «جایزهی گردون» و در سال ١٣٧٩ برگزیدهی نویسندگان و منتقدان مطبوعات شد.
در کلمهبهکلمهی کتاب تصویرسازیهای شگفتانگیز و قلم جادویی بیژننجدی رخ مینماید. یوزپلنگانی که با من دویدهاند تنها کتابی است که در زمان حیات نجدی منتشر شده. آثار دیگر او پس از مرگش، به چاپ رسیدند. او بهدلیل سبک خاصی که در روایتها و شخصیتپردازیها داشت، داستانها را بهشکلی خاص و منحصربهفرد ساخته و پرداخته است، بهگونهای که مخاطب را تا عمیقترین فضاهای توصیفی میکشاند. جملات کوتاهی که در جانبخشیدن اشیاء بیجان بهکار میبرد، نشاندهنده سبک خاص این نویسنده است
کتاب صوتی یوزپلنگانی که با من دویدهاند
عباس معروفی در کتاب سال بلوا، از زبان نوشافرین، دختری که درگیر یک عشق عجیب شده است خاطراتی را نقل میکند. بدون نقل هیج حاشیه یک راست وارد داستان میشویم و با نوشافرین همراه میشویم. سبک نگارش داستان، جریان سیال ذهن است و راوی داستان گاه اول شخص و گاهی دانای کل است. نوشافرین به همراه پدرش که یک نظامی است به شهر سنگسر میرود. پدر برای دخترش آیندهی دیگری رقم زده است اما او وارد یک رابطه عاطفی با یک کوزهگر میشود و تمام عشقش را نثار او میکند. این بر خلاف چیزی است که پدر سختگیرش انتظار دارد...
در کتاب سال بلوا جایگاه زنان در جامعه ایرانی و فشار لایههایی از اجتماع برای فرونگاه داشتن آنان به تصویر کشیده شده است.
آنتوان دو سنت اگزوپهری، با نوشتن داستان بینظیر شازده کوچولو، نامش را برای همیشه در ادبیات فرانسه و دنیا حک کرده است. روایتی بینظیر از برخورد دو دنیای کاملا متقابل. دنیای پاک و سرشار از سوال و کنجکاوی کودکانه و دنیای خشک و بیروح بزرگسالان که هرچیزی را مثل یک عمل مکانیکی انجام میدهد. شازده کوچولو، که در اخترک ب۶۱۲ ساکن است روزی تصمیم میگیرد سفر کند. او در سیارهاش گلی دارد که حسابی مغرور است اما دوستش دارد. شازده کوچولو وقتی به زمین میرسد، مردی را میبیند که خلبان هواپیمایی است که خراب شده است. دوستی و رابطهی عمیق و زیبایی بین شازده کوچولو و خلبان شکل میگیرد. این دوستی به مرد کمک میکند تا معنای زندگی واقعی را پیدا کند. خلبان دوباره به یاد میآورد که زندگی کردن بدون سوال پرسیدن، بدون عشق و بی حضور بچهها بیمعنا است. شازده کوچولو در سفرش آدم بزرگهای عجیب غریبی را میبیند که هرکدام دلایل عجیب غریبی برای کاری که انجام میدهند دارند و مرتب یادآوری میکند که این آدم بزرگها راستی راستی عجیبند...
در بخشی از مقدمه این اثر درباره روش هو اوپونو پونو اینطور آمده است: «هو اوپونو پونو به زبان ساده یعنی اصلاح و تصحیح غلط. بر اساس باور یونانیان باستان، افکار به وسیله ی خاطرات دردناک گذشته، آلوده می شوند. هو اوپونو پونو راهی است برای آزاد کردن انرژی افکار و اشتباهات دردناکی که منجر به عدم تعادل و بیماری می شوند.»
اما اصلاح و تصحیح غلط چطور باعث میشود تا بتوانیم آرامش را به زندگی خود دعوت کنیم؟
درمانگری به نام ایهالیا کالا هولن با استفاده از این روش، موفق شده است تا زندگی افراد بسیاری را متحول کند. این تحول به این صورت اتفاق میافتدِ زمانی که ما بپذیریم خودمان مسئول هر رخدادی هستیم که در زندگیمان رخ میدهد، آرامش را به زندگی خود دعوت کردیم.
او در این روش به آدمها کمک میکند تا به درک این نکته برسند: دنیایی که بیرون از ما جریان دارد، بازتابی از همان دنیایی است که ما در ذهن خودمان ساختهایم. بنابراین، اگر بتوانیم خاطرات دردناک گذشته را فراموش کنیم و افکار اشتباهی را که در سر داریم، تصحیح کنیم، میتوانیم دنیای بیرونی را هم تغییر دهیم. به این ترتیب است که ما مسئولیت کار خود را بر عهده گرفتهایم.
اما مشکلات واقعا چیستند؟ «هو اوپونو پونو مشکلات را معضل نمی داند، بلکه آنها را فرصت قلمداد می کند. مشکلات فقط تکرار خاطرات گذشته اند که به ما فرصت دیگری می دهند تا عاشقانه بنگریم و براساس الهامات قلبی مان عمل کنیم.»
این نوع نگاه به همان بینشی برمیگردد که پیشتر کسب کردهایم: ما مسئول خلق دنیای خودمان هستیم. این مسئولیت به طور صد درصد با ما است و زمانی که بپذیریم دنیای بیرونی از افکار درونی ما خلق میشوند، روشی هم برای ایجاد تغییرات پایدار درافکارمان پیدا میکنیم.
اثر مرکب یکی از بهترین کتابهایی است که در زمینهی موفقیت و ایجاد تغییر و تحولات در زندگی نوشته شده است. در کتاب اثر مرکب خبری از شعارهایی که ممکن است در کتابهای دیگر موفقتی به چشم بخورد، نیست. دارن هاردی در اثر مرکب توضیح میدهد که برای ایجاد تغییرات پایدار در زندگی لازم نیست دست به انجام کارهای عجیب غریب بزنید. بلکه باید در انجام دادن تغییرات کوچک، ثبات داشته باشید. در اثر مرکب، این تغییرات کوچک و تاثیری که بر مسیر موفقیت دارند را میبینیم و بررسی میکنیم.
چهار اثر از فلورانس اسکاول شین کتابی است که میتواند الگویی برای عشق ورزیدن دراختیار شما قرار دهد. چهار کتاب شین عبارتند از: بازی زندگی و راه این بازی، کلام تو، عصای معجزهگر توست!، در مخفی توفیق و نفوذ کلام.
زبان اسکاول شین ساده، صمیمی، بیتکلف و طنز است؛ ازهمینرو بهراحتی با خواننده ارتباط برقرار میکند و در انتقال پیامهای خود که پرده از حقیقت زندگی برمیدارد، بسیار موفق بوده است. او اعتقاد داردتمامی نعمتهای خداوند در وجود زنان نهادینه شده است تا دوباره آنها را به بهشت بازگردانند. این حقیقتِ بازی زندگی برای زیباییهای آفرینش (زنان) است.
اسکاول شین در این کتاب مطرح میکند که اگر ما به برخی از مسائل غیرطبیعی و ماورایی که از عمق جانمان سرچشمه میگیرند، اعتقاد نداشته باشیم، هرگز قادر نخواهیم بود که در این بازی موفق شویم. منظور من از آن دسته اعتقادات، مسائل و مباحثی هستند که در کتب آسمانی ذکر شده و بدانها پرداخته شده است.
این کتاب به ما روشهایی بسیار کاربردی را معرفی میکند و این وعدهها کاملاً قابل دسترسی و عمل کردن هستند. کتاب جادوی فکر بزرگ میتواند بهترین برنامه را برای اینکه بیشترین استفاده از کار، ازدواج، زندگی شخصی و جامعهی خودمان ببریم برایمان طراحی کند. دیوید جی. شوارتز ثابت میکند که ما برای رسیدن به موفقیت نیاز نداریم حتماً روشنفکر یا بسیار باهوش باشیم، تنها نیاز داریم اندیشه و رفتارهایی را یاد بگیریم تا ما را به آن جایگاه برساند و این چیزی است که کتاب جادوی فکر بزرگ بهخاطرش نوشته شده است.
در این کتاب، دهها تئوری بهصورت علمی و عملی و همچنین چندین روش کلی وجود دارد که این امکان را به ما میدهد تا بتوانیم بزرگ اندیشیدن را در خودمان تقویت کنیم. اگر بتوانیم این نیرو را درخودمان تقویت کنیم، موفقیت و خوشحالی را که همیشه در جستجوی آن بودهایم، به دست میآوریم. دیوید جی. شوارتز در این کتاب سعی کرده که هریک از تاکتیکها را با کمک تجربه و زندگی افراد و ترسیم حالات واقعی آنها به گونهای ارائه کند که بیشتر قابل درک باشد. ما نه تنها متوجه میشویم که چه باید بکنیم، بلکه از همه مهمتر کشف میکنیم که چگونه هر قاعدهی کلی را در موقعیتهای عملی و در رویارویی با مشکلات به کار بندیم.
راههایی که در کتاب جادوی فکر بزرگ عرضه شده است برای عمل کردن است نه فقط برای مطالعه. این روشها و راهحلها بهاندازهای تازه هستند که نویسنده ناچار بود از اصطلاحات جدیدی استفاده کند. دکتر شوارتز در این کتاب راهی را که برای رسیدن به قابلیتهای فکر بزرگ باید طی شود را ترسیم کرده است، او در این کتاب به ما یاد میدهد که چگونه با تمرکز بر روی مسائل اصلی، از دست نکات ریز و جزییات خلاص شویم.
کتاب جادوی فکر بزرگ یکی از ارزشمندترین کتابهایی است که تا الان در زمینه موفقیت به چاپ رسیده است. در مورد اهمیت این کتاب همین که بدانیم تاکنون بیش از شش میلیون نسخه چاپی از آن در سراسر دنیا فروخته شده کافی است و بسیاری از بزرگان موفقیت، رشد فردی، در آثار خودشان از این کتاب فوقالعاده نام بردهاند.
کتاب جادوی فکر بزرگ دقیقا همان کتابی است که میتواند به ما بگوید نباید قدرتمندی و قابلیتهای خودمان را بیارزش بگیریم. در بسیاری از مقالات از انسان به عنوان اشرف مخلوقات یاذ میکنند و شکی نیست که میتواند به اهداف متعالی و ارزشمندی که در سرش دارد، دست پیدا کند.
کتاب صوتی باشگاه پنج صبحی ها داستانی خیالی اما الهامبخش از زندگی یک هنرمند، یک کارآفرین و یک سرمایهدار است. هرکدام در زندگی خود مشکلاتی دارند و در گفتگو با یکدیگر در صدد برمیآیند تا راهحلی برای مشکلاتشان پیدا کنند. اما چگونه؟
همانطور که از نام کتاب هم برمیآید، این اثر قرار است به سحرخیزی کمک کند. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، میتوانیم نمونههای بسیاری از نوابغ، غولهای تجارت و افراد موفق را ببینیم که همگی در یکی از دلایل موفقیتشان اشتراک دارند: سحرخیزی
رابین شارما در کتاب صوتی باشگاه پنج صبحی ها فرمول سادهای را بیان میکند که با استفاده از آن میتوانید صبح زود از خواب برخیزید و منبع الهام برای روز پیش رویتان را در مقابل خود ببینید، این روش، قدم به قدم، به شما کمک میکند تا صبح زود از خواب بیدار شوید، فکر کنید، ابزار خلاقیت خود را پیدا کنید و به آرامش برسید.
پاسخ ها