sssooosss

sssooosss

fff

معرفی کتاب توپ های ماه اوت

اگر عاشق تاریخ هستید و دوست دارید درباره نخستین روزهای آغاز جنگ جهانی اول بیشتر بدانید، باربارا تاکمن در کتاب توپ های ماه اوت، این امکان را برای شما فراهم کرده است. این کتاب روایاتی از نخستین ماه شروع جنگ جهانی اول دارد. محمد قائد این کتاب را به فارسی ترجمه کرده و نشر ماهی ان را منتشر کرده است.

 باربارا تاکمن در ۱۹۶۳ برای توپ‌های ماه اوت (که بعدها با عنوان اوت ۱۹۱۴ تجدید چاپ شد) و در ۱۹۷۲ برای استیلول و تجربهٔ امریکا در چین جایزهٔ پولیتزر گرفت و در ۱۹۸۰ برای آیینه‌ای در دوردست برندهٔ جایزهٔ ملی کتاب شد. جان کندی، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، نسخه‌هایی از توپ‌های ماه اوت را به همکارانش می‌داد و خواندن آن را توصیه می‌کرد. در برابر، نشریهٔ ادبی ساندی ریویو سال ۱۹۸۵ تاکمن را در فهرست کسانی گذاشت که بیش از استحقاق خویش ستایش شده‌اند و دربارهٔ او نوشت: «متأسفانه به‌مرور از تاریخنگاری به‌عنوان درس اخلاق به جانب نگارش درس اخلاق در قالب تاریخنگاری رفته است.»

درباره کتاب توپ های ماه اوت

جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸) در نوع خود واقعه‌ای یگانه بود. این جنگ به قرن بیستم شکل داد و نتایجش تا زمان ما نیز ادامه داشت. اطلاق جنگ جهانی به این واقعه نیز از  سال‌های جنگ دوم شروع شد و تا پیش از ان به جنگ اول جنگ بزرگ می‌گفتند.

جنگ جهانی اول به سه قاره کشید و ارتش‌های چهار قاره در آن جنگیدند. مرکز جهان همچنان اروپا بود، فاصلهٔ بین مسکو تا لندن و پاریس و برلن. اما با فروریختن حصارهای دنیای قدیم، بر تمام جهان اثر گذاشت و ایالات متحد را وارد صحنهٔ سیاست و رقابت‌های جهانی کرد. نقطهٔ عطفی شد در ختم دنیای قدیم.

 روایتگران و هنرمندان به جنگ جهانی اول کمتر از دوم پرداخته‌اند و به قول مترجم کتاب سبب را شاید بتوان در ترکیب غیرقابل هضمِ بلاهت و فاجعه و پوچی این جنگ جست.

 باربارا تاکمن در کتاب توپ های ماه اوت روایاتی ناب و کمتر شنیده شده از پیش‌درآمد سیاسی جنگ جهانی اول می‌گوید که برای هر شیفته تاریخی جذاب خواهد بود. این که جنگ بزرگ چگونه آغاز شد و در ماه نخست این جنگ چه اتفاقاتی افتاد که نمی‌دانستید. 

 دید تاکمن در این کتاب همه‌جانبه، قلمش دقیق و چشم‌اندازی که در برابر خواننده می‌گذارد، گسترده است. متن او گواهی است بر ناتوانی انسان‌های قدرتمند در برابر تحولاتی که یقین داشتند در راه است و در روز واقعه می‌توانستند در برابر همگان اشک بریزند، اما قادر به عوض‌کردن «مسیر تاریخ» نبودند.

sssooosss
sssooosss fff

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋