tajmir riyahi

tajmir riyahi

خشکی لب به دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ راه‌های درمان

خشکی یا التهاب لب وضعیتی شایع است که با علائم خشکی، قرمزی و ترک خوردن لب­ها شناخته می­شود. عوامل متعددی مانند سردی هوا، قرار گرفتن در معرض آفتاب و کم ­آبی باعث خشکی لب می­شود. اما خشکی لب می­تواند علامت مشکل جدی­تری، از جمله کمبود برخی از مواد مغذی، باشد. در این مقاله، به این سوال که خشکی لب کمبود کدام ویتامین است، جواب می دهیم.

خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟

مواد معدنی که کمبودشان موجب خشکی لب و ترک خوردن پوست لب و گوشه دهان می شود، عمدتا آهن و زینک هستند.

۱_ کمبود آهن علت خشکی لب در زنان

آهن برای تعدادی از فرایندهای طبیعی بدن، از جمله انتقال اکسیژن، سنتز دی ان ای و تولید گلبول قرمز، ضروری است. این ماده معدنی در سلامت پوست، التیام زخم و ترمیم التهاب هم نقش کلیدی ایفا می کند. کم خونی ناشی از کمبود آهن باعث خشکی گوشه لب می شود. کمبود این ماده معدنی باعث رنگ پریدگی، شکننده شدن ناخن ها و خستگی مفرط هم می شود.

خشکی لب

۲_ کمبود زینک و ترک خوردن لب

زینک (روی) از جمله مواد معدنی است که وجود آن برای سلامتی لازم است. درواقع، کمبود زینک باعث اختلال در سلامت پوست، گوارش، عملکرد ایمنی، سلامت تناسلی و رشد می‌شود. همچنین در خشکی، خارش و التهاب و ترک خوردن گوشه‌های لب هم موثر است. از دیگر علائم کمبود زینک می‌توان به اسهال، نقص ایمنی، زخم شدن پوست و ریزش مو اشاره کرد.‌

خشکی گوشه لب

۳_ ویتامین ب و خشکی لب

ویتامین ب شامل هشت ویتامین محلول در آب است که در تولید انرژی و عملکرد سلول­ها نقش دارند. تحقیقات نشان می­دهد ویتامین ب باعث ترمیم بافت و التیام زخم هم می­شود. خشکی لب از جمله علامت­های شایع کمبود ویتامین ب، مخصوصا فولات (ویتامین ب ۹)، ریبوفلاوین (ویتامین ب ۲) و ویتامین ب ۶ و ب ۱۲ است.

اگر فرد دچار اختلالی، مانند بیماری سلیاک، ورم معده مزمن و بیماری کرون، باشد که روی جذب مواد مغذی تاثیر می­گذارد، مستعد کمبود ویتامین ب خواهد بود. از آن­جایی که ویتامین ب در محصولات حیوانی یافت می­شود، افراد وگان و گیاهخوار هم در معرض خطر کمبود قرار دارند. به علاوه، کمبود ویتامین ب منجر به درماتیت، افسردگی، کج­خلقی و خستگی نیز می­شود.

 

https://riyahi.doctor/4401/%D8%AE%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%84%D8%A8-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

tajmir riyahi
tajmir riyahi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋