tajmir riyahi

tajmir riyahi

تفاوت جوش های هورمونی و کبدی و درمان جوش هورمونی

چاله های جای جوش

جوش‌ هورمونی که به عنوان آکنه بزرگسالان نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی است که در درجه اول نوجوانان و بزرگسالان را درگیر می‌کند و بیشتر در زنان دیده می‌شود. این عارضه همانطور که از اسم آن پیداست مربوط به تغییرات در هورمون‌های شما می‌باشد. در حالیکه جوش‌های کبدی نشان دهنده عملکرد ضعیف کبد هستند. چربی و زیاد شدن سموم کبد می‌تواند بر سلامت پوست تاثیر بگذارد.

با اینکه جوش‌های هورمونی معمولاً با نوسانات هورمونی در دوران بلوغ همراه هستند، می‌توانند بزرگسالان با هر گروه سنی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. جوش‌های کبد هم در هر سنی می‌توانند ایجاد شوند.

ارتباط کبد و جوش صورت چیست؟

بسیاری از بیماری های پوستی، از آکنه گرفته تا اگزما و پسوریازیس می‌توانند با عملکرد ضعیف کبد مرتبط باشند. کبد خسته و کار زیاد می‌تواند منجر به خشکی، خارش پوست، آکنه و کدر شدن چهره شود.

جوش کبدی نوعی جوش است که به علت مشکلات کبد در پوست ظاهر می شود. اگر خون شما مملو از سمومی نظیر مواد شیمایی غذایی، آلاینده‌ها، داروها و غیره باشد و این مواد توسط کبد دفع نشده باشند، نتیجه آن به صورت جوش کبدی روی پوست ظاهر می‌شود.

عامل دیگری که در ارتباط کبد و جوش نقش دارد، چربی است. اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی “چربی مضر” باشد، جوش‌های کبدی روی پوست شما ایجاد می‌شوند. 

تفاوت جوش هورمونی و کبدی

در مورد تفاوت جوش هورمونی و کبدی، می‌توان گفت که جوش هورمونی بیشتر در نیمه پایین صورت و به شکل جوش‌های سر سفید یا سر سیاه ایجاد می‌شوند. در حقیقت، هر دو این جوش‌ها در همه جای صورت و بدن ممکن است اتفاق بیفتند، اما برای مثال، جوش‌های هورمونی بیشتر در اطراف چانه و خط فک شما ظاهر می‌شوند.

شما ممکن است به چند دلیل دچار جوش در اطراف دهان، چانه و لب شوید که در مقاله جوش چانه و لب به تفصیل به آن پرداخته ایم.

همچنین، ممکن است پوست ناحیه ای که دارای جوش است خشک باشد و نه چرب. این میتواند نشانه این باشد که جوش از نوع کبدی است و نیاز است که رژیم غذایی پاکسازی کبد را شروع کنید.

رویکردهای درمانی

رویکردهای درمانی آکنه هورمونی و جوش کبدی نیز ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، آکنه هورمونی ممکن است به داروهای خوراکی که هورمون ها را هدف قرار می‌دهند، پاسخ خوبی دهد. در مقابل، انواع مختلف آکنه از جمله کبدی ممکن است به درمان‌های موضعی یا ترکیبی از هر دو بهتر پاسخ دهند. بنابراین مراجعه به یک متخصص پوست برای تعیین علت اصلی آکنه و یافتن موثرترین برنامه درمانی ضروری است.

 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی

tajmir riyahi
tajmir riyahi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋