rezaihamid172

rezaihamid172

بررسی کامل شغل دامپروری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بررسی وضعیت صنعت دامپروری و پرورش گوسفند


از آنجایی که روز به روز بر جمعیت کره زمین افزوده می شود، هر ساله مردمان کشورهای مختلف بر اساس ثروت و توسعه یافتگی کشورشان، تقاضای بیشتر برای مصرف محصولات دامی پیدا می کنند. این سرعت رشد قابل توجه سبب شده است که صنعت دامپروری به خوبی قادر به تامین این نیازها در نقاط مختلف دنیا نباشد و به شکلی حتی منابع طبیعی از جمله چراگاه ها را مورد تهدید نابودی قرار دهد. 

 در سراسر جهان گونه های متعدد دامی در حال انقراض می باشند به طوری که تاکنون 77 گونه از پستانداران در استرالیا از بین رفته اند. تنها حیوانات اهلی نیستند که نقشی در غذا و زندگی ما دارند بلکه 25 درصد محصولات و غذای سالم از گونه های وحشی به دست می آید. بنابراین ناگزیر هستیم که سیاره زمین را با تمام جوامع آن، گونه و اکوسیستم هایش حفظ کنیم.
در دنیا صدها میلیون انسان به دلیل نبود منابع غذایی ارزان و در دسترس دچار سوء تغذیه هستند. برآورده کردن امنیت غذایی از وظایف دولت ها است اما به دلیل نبود مدیریتی کارآمد این مشکل هر ساله ابعاد گسترده تری پیدا می کند.

 

در این میان کشورها، کشور پهناور چین موفقیت مناسبی در تولیدات دامی، غذا و کنترل جمعیت خود دارد. غذا به عنوان انگیزه اصلی تحرک و فعالیت انسان در برابر عوامل طبیعی و تأمین مایحتاج جوامع بشری مطرح می باشد به طوری که تأمین آن رابطه تنگاتنگی با استقلال کشورها دارد.


رشد جمعیت همواره سبب می گردد که نیاز به مواد پروتئینی افزایش یابد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که که از سال 1384 تا 1388 سرانه گوشت قرمز مصرفی، گوشت مرغ و شیر به ترتیب 2.14، 3.94، 24 کیلوگرم یا به عبارتی 18.68، 21.81، 22.64 درصد افزایش داشته است. چنین افزایشی مبین نیاز به تلاشی بیشتر برای تامین نیازهای جمعیت کشور می باشد. در طول چهل سال گذشته در ایالات متحده میزان مصرف گوشت تغییر کرده و مصرف فرآورده های گوشتی از 21 کیلوگرم به حدود 90 کیلوگرم به ازای هر نفر رسیده است، به طوری که مصرف سرانه گوشت گاو، خوک و طیور به ترتیب 29، 23، 29 کیلوگرم می باشد.


 در یک پژوهش که بر روی 600 خانواده صورت گرفت نشان داد که 76 درصد از افراد، گوشت بره مصرفی خود را در رستوران استفاده نموده اند و 60 درصد افراد گوشت بره را یک سال پیش مصرف کرده بودند.
امروزه استفاده از بیوتکنولوژی جهت شناسایی ژن های مفید در هر گونه بسیار مورد توجه جهانیان می باشد. در برنامه های اصلاح نژادی تنوع حیات یا تنوع ژنتیکی بسیار مهم می باشد، به طوری که نگهداری ذخائر ژنتیکی درون گونه ها به سبب یافتن ژنوتیپ هایی با خصوصیات ویژه و مقاوم به بیماری ها بسیار مورد توجه می باشد. دامپروری در حاصلخیزی خاک، بیوماس گیاهان، تمیزی آب و هوا و... اثر می گذارد. فهم سیستم های مزرعه ای دامی نیازمند اطلاعات اکولوژیکی طبیعی، کشاورزی و اقتصادی وسیعی است. در کشورهای اروپایی نژادهای سازگار با منطقه و حیوانات اهلی به عنوان اصلاحگر اکوسیستم می باشد، همچنین در حفظ اکوسیستم ها و تنوع در معنای وسیع دخالت دارد.

 

با اصول مصرف جیره غذایی گوسفندان در این بخش بیشتر آشنا شوید.

پرورش گوسفند 

گوسفندان حیوانات بسیار سازگاری هستند. اگر قصد پرورش گوسفند را داشته باشید می توانید با کم ترین هزنیه و تجهیزات مزرعه پرورش دام خود را تاسیس کنید. به واسطه شغل پرورش گوسفند می توانید محصولات مختلفی نظیر گوشت، شیر، پشم تولید کرده و به سود نسبتا خوبی دست پیدا نمایید.

 

به طوری که خداوند از آن به عنوان برکت یاد می کند. همچنین گوسفندان حیواناتی کم نهاده کم بازده می باشند. تولید گوشت قرمز جزء صفات مهم اقتصادی در پرورش نشخوارکنندگان به حساب می آید، بیشترین بخش از درآمد حاصل از پرورش گوسفند نیز به تولید گوشت برمی گردد. یکی دیگر از برتری های گوسفند قطعا بالا بودن نسبت زایش در میش ها می باشد که این مسأله سبب می گردد گوشت تولیدی افزایش یابد.


بالا بودن میزان باروری در گوسفند اهمیت خاصی دارد که موارد زیر در این امر دخیل می باشد: 


1- افزایش درصد دوقلوزایی
2- افزایش زایش به بیش از یک بار زایش در سال 
3- کاهش سن زایش برای گوسفندان در زایش نخست
 4- بالا بودن تعداد بره های از شیر گرفته شده به ازای هر راس یا هر یکصد راس گوسفند زنده
5- استفاده از برنامه های اصلاح نژادی و یا بیوتکنولوژی های نوین
6-کاهش میزان مرگ و میر بره ها

 


امروزه گوسفندداری در گله های کوچک 25 تا 50 راسی نمی تواند رفاه نسبی خانواده ای را تأمین کند و برای تأمین رفاه کامل و نیز اشتغال اعضای خانواده در آن (همانند کشورهای صاحب دامپروری) تعداد گله را باید به 700 تا 1000 راس رساند. در کشور مجارستان 74 درصد گله های گوسفندان به صورت گله های کوچک اداره می شوند و جمعیت گله ها کمتر از 300 راس می باشد. علاوه بر تعداد کم گوسفندان می توان گفت به علت واردات بی رویه گوشت و نداشتن برنامه جامع توسط دولت و نیز نبود برنامه دقیقی برای پرواربندی و برگشت منطقی سرمایه و سود، کار و عملیات پرواربندی در ایران به عنوان حرفه سود آور شناخته نمی شود.

 

چنانچه به دنبال خرید گوسفند زنده هستید، بخش مشخص شده را دنبال کنید.

 

در بریتانیا از 15 میلیون راس گوسفند، نیمی از آنها از نژاد کوهستانی می باشند و تنها انتخاب طبیعی بنای کار بوده است به طوری که عملکرد نه چندان مثبتی از آمیخته گری آنها با نژادهای بسیار پر تولید حاصل شده است. همچنین اصلاح نژاد گوسفندان کوهستانی کمتر بوده و در برنامه های اصلاح نژادی، آمیزش آنها با قوچ های پشم دراز تنها در یک دوره سبب موفقیت می شود. گوسفندان موجود در انگلستان برای شرایط مزرعه ای مناسب می باشد که از آنها می توان نژادهای داون، تپه ماهور و پشمی را نام برد.

rezaihamid172
rezaihamid172 بررسی کامل شغل دامپروری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋