رمز ارز دیجیتال

رمز ارز دیجیتال

توسط ۹ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

ارز دیجیتال چه فوایدی دارد؟

در این مقاله به موضوعات زیر میپردازیم :

- ارز دیجیتال چیست؟

- رمز ارزها

- انواع ارز دیجیتال و معروف ترین آنها

- کیف پول ارزی

 

مقدمه

ارز دیجیتال این روزها در کل دنیا توانسته است جایگاه بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف به دست آورد.  یک واحد پولی همانند ریال، دلار، یورو، پوند و … است.

می‌توان گفت که کاربردی به مراتب گسترده‌تر و جامع‌تر از سایر واحدهای پولی دارد. چرا که ارز دیجیتال یک واحد پولی بین‌المللی است و مربوط به کشور خاصی نیست.

به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می‌توان در تمامی کشورها از آن استفاده کرد. پس به نتیجه میرسیم که ارز دیجیتال وسیله‌ای برای خرید و فروش و معاملات تجاری است.

 

ارز دیجیتال چیست؟  Cryptocurrency

ارز دیجیتال پولی است که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از ارزها فقط به شکل دیجیتالی وجود دارند و در دنیای واقعی معادل فیزیکی ندارند. با این وجود، تمام ویژگی‌های پول فیزیکی را دارند. ارز دیجیتال محدودیت سیاسی یا جغرافیایی ندارند و تراکنش‌ها می‌توانند از هر مکانی و در هر نقطه از جهان انجام شوند. در حال حاضر حدود ۲,۳۶۲ ارز دیجیتال در ۳۱۳ صرافی بین‌المللی معامله می‌شوند.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مزایا:

  • راحتی :  مزیت اصلی ارزهای دیجیتال، راحتی آن است. پرداخت‌ها با ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت مبتنی بر شبکه، بسیار سریع و ساده هستند.

  • حفاظت در برابر تورم : تورم موجب شده است که بسیاری از ارزها با گذشت زمان، ارزش خود را از دست بدهند. تقریباً تمام ارزهای دیجیتال هنگام به وجود آمدن، با یک مقدار ثابت منتشر می‌شوند. بنابراین، با افزایش تقاضا، ارزش این ارزها نیز افزایش یافته و با بازار منطبق می‌شود و در بلند مدت از تورم جلوگیری می‌شود.

  • امن و محرمانه بودن : حریم خصوصی و امنیت همیشه نگرانی‌های اصلی ارزهای دیجیتال بوده‌اند. لجر بلاکچین مبتنی بر پازل‌های ریاضی و رمزگشایی آن بسیار دشوار است. به همین دلیل، امنیت تراکنش‌های مبنی بر ارزهای دیجیتال بسیار بالا است.

  • مقرون به صرفه بودن تراکنش‌ها :  به کمک ارزهای دیجیتال، هزینه پرداختی تراکنش توسط کاربر به مقدار صفر می‌رسد و دلیل آن، حذف نیاز به واسطه‌ها و شخص ثالث است.

 

معایب:

  • فقدان نظارت جامع : نظارت بر ارزهای دیجیتال به اندازه کافی جامع و سیستماتیک نیست و به همین دلیل مورد قبول تمامی کشورهای دنیا نیستند. علاوه بر این، فقدان نظارت جامع و مرکزی موجب به وجود آمدن فرصت‌هایی برای تراکنش‌های غیرقانونی و پول‌شویی می‌شود.

  • مشکلات امنیتی : ارزهای دیجیتال همچنین موجب نگرانی‌های امنیتی می‌شوند. علارغم بهبود تکنیک‌های رمزگشایی، از دست رفتن اطلاعات احراز هویت امکان‌پذیر است و می‌تواند موجب زیان‌های مالی بسیار زیاد صاحبان این ارزها شود.

 

 

 

رمز ارزها Cryptography

ارزهای رمزنگاری شده به صورت غیرمتمرکز کنترل میشوند که در مقابل نظامهای بانکداری متمرکز قرار میگیرد. غیرمتمرکز سازی در ارزهای رمزنگاری شده از طریق تکنولوژی بلاک چین امکان پذیر شده است که خود یکی از انواع فناوری توزیع شده میباشد.

رمز نگاری چیست؟ 

رمزنگاری عبارت است از بهم ریختگی و غیر قابل فهم کردن اطلاعات برای عدم دسترسی افراد غیر مجاز به محتوای رمز شده که اطمینان از این دست عدم دستیابی از مهمترین چالشهای امنیتی در رابطه با توزیع اطلاعات در اینترنت است. یکی از متداولترین روشهای حفاظت اطلاعات، رمز نمودن آنها است. 

متخصصین معتقدند رمزنگاری تبدیل متن به کد با استفاده از تکنیکهای ریاضی و برای برقراری امنیت اطلاعات است. رمز عبارت است از تبدیل کاراکتر به کاراکتر یا بیت به بیت بدون آن که به محتویات زبان شناختی آن پیام توجه شود و کد به معنای تبدیلی می باشد که کلمه ای را با یک کلمه یا علامت دیگر جایگزین می کند. 

بنا به تعاریف فوق رمزنگاری دانش تغییر دادن متن پیام یا اطلاعات به کمک کلید رمز و با استفاده از یک الگوریتم رمز است. به صورتی که تنها شخصی که از کلید و الگوریتم مطلع است قادر به استخراج اطلاعات اصلی از اطلاعات رمز شده باشد و شخصی که از یکی یا هر دوی آنها اطلاع ندارد ،نمیتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. پیامی که باید رمز نگاری شود متن آشکار نامیده می شود و توسط یک تابع خاص به نام کلید به متن رمز تبدیل می گردد. نتیجه فرآیند رمز نگاری متن رمز نامیده می شود. 

انواع رمزنگاری 

رمزگذاری  متقارن یا کلید خصوصی  Symmetric Encryption :  در رمزگذاری متقارن ما یک ماشین رمزگذاری و یک ماشین رمزگشایی داریم که هر دو با یک کلید کار میکنند.

رمزگذاری نامتقارن یا کلید عمومی  Asymmetric Encryption :  در رمزگذاری نا متقارن سیستم یک زوج کلید خصوصی و عمومی ایجاد مینماید به این معنا که از دو کلید متفاوت برای رمزنگاری استفاده می شود یک کلید برای رمزنگاری و کلیدی دیگر برای رمزگشائی.

 

انواع رمزارزها

  1. آلت‌کوین‌ها : دارایی دیجیتالی هستند که بر روی بلاکچین اختصاصی خودشان ایجاد شده‌اند، مانند بیت کوین که بر روی بلاکچین خودش راه‌اندازی شد.
  2. توکن‌ها :  بلاکچین اختصاصی مربوط به خودشان را ندارند و بر روی بلاکچین سایر کوین‌ها کار می‌کنند، مانند بایننس کوین (BNB) که توکنی بر پایه اتریوم است.

تفاوت پول و ارز
•    پول یا Money به واحد مالی گفته میشود که داخل مرزهای جغرافیایی یک کشور کاربرد دارد.
•    Currnecy به معنای ارز به پولی اطلاق میشود که خارج از مرزهای جغرافیایی یک کشور استفاده میشود.
 

 

 

انواع ارز دیجیتال و معروف ترین آنها

  1. ارز دیجیتال کنترل شده :  این نوع از ارزها توسط دولت‌ها و سازمان‌ها صادر و کنترل می‌شوند که به عنوان مثال می‌توان به وب‌مانی و پی‌پال اشاره کرد.
  2. ارز دیجیتال کنترل نشده (ارز رمزنگاری شده) : هیچ دولت و سازمانی نمی‌تواند آن را دستکاری و کنترل کند، مانند بیت‌کوین.

بیت کوین (BTC)

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در بستر فناوری بلاکچین ایجاد شد و تاکنون رتبه اول را بین کریپتوهای دیگر به خود اختصاص داده است.

اتریوم (ETH)

اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر بلاکچین است که باعث می‌شود قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بدون هیچگونه اختلال، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالثی ساخته و اجرا شوند. برنامه‌های کاربردی در ارز دیجیتال اتریوم بر اساس رمزنگاری خاصی بر روی اتر، اجرا می‌شوند. در حال حاضر پس از بیت کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی از نظر ارزش بازار است.

تتر (USDT)

تتر یکی از اولین و محبوب‌ترین گروهی از ارزهای دیجیتال بود که اصطلاحا به استیبل کوین‌ها معروف است. تتر مانند دیگر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. و برخلاف دیگر کریپتوها این ارز ‌توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

ریپل (XRP)

ریپل یک شبکه پرداخت متن باز و مبادله‌ای برای ارزهای دیجیتال است و دارای دفترچه خاص خودش است که همه معاملات در آن ثبت می‌شود. هدف اصلی ارز دیجیتال ریپل فعال کردن یک شبکه مالی جهانی امن و فوری با هزینه معاملاتی پایین‌تر است. به این معنی که می‌توانید مانند فرستادن یک ایمیل، به هرجای دنیا پول ارسال کنید. برخلاف بیت کوین، ریپل به کمک بانک‌ها آمده و با آن‌ها همکاری می‌کند. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها و موسسات به ارز دیجیتال ریپل اعتماد دارند.

ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH)

این ارز دیجیتال انشعاب یا همان فورکی از بیت کوین است که در تاریخ 1 آگوست 2017 به منظور رفع مشکلات بیت کوین ایجاد شد.

 

کیف پول ارزی

معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های وب

همان‌طور که از اسم این نوع کیف پول مشخص است، شما برای استفاده از این کیف پول باید یک آدرس URL در مرورگرتان وارد نمایید. در اغلب موارد، این نوع کیف پول دارای نوعی سیستم حساب کاربری برای ورود به کیف پول است. با وجود اینکه این نوع کیف پول یکی از رایج‌ترین انواع کیف پول ارز دیجیتال است، استفاده از آن توصیه نمی‌شود چرا که کاربر تقریباً هیچ کنترلی برای تأمین امنیت کیف پولش ندارد. و همین مسئله باعث می‌شود که احتمال هک کیف پول و از دست رفتن سرمایه بیشتر شود.

MyEtherWallet و Blockchain.com نمونه‌های از کیف پول وب هستند.

کیف پول‌های سخت ‌افزاری

کیف پول سخت افزار را می‌توان بهترین مورد در بین انواع کیف پول ارز دیجیتال در نظر گرفت. خصوصاً اگر می‌خواهید برای مدت زیادی ارز دیجیتال را در کیف پولتان نگهداری کنید. برای  استفاده از این نوع کیف پول تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را از طریق پورت USB به موبایل و یا کامپیوترتان متصل کرده و نقل و انتقالات مالیتان را انجام دهید. هدف اصلی ارائه این نوع کیف پول، تأمین بیشترین میزان امنیت برای کاربران ارز رمزنگاری شده است. با این وجود بسیاری از افراد علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند چرا که معتقدند برای دسترسی همیشگی به سرمایه‌شان باید این ابزار را همراه خود داشته باشند. از طرف دیگر، بالا بودن قیمت خرید کیف پول سخت‌افزاری (چیزی حدود 120 دلار امریکا) بسیاری از افراد را از خرید این کیف پول منصرف کرده است.

کیف پول‌های Trezor T، Ledger Nano S، KeepKeyنمونه‌هایی از کیف پول سخت‌افزاری هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری

برای استفاده از این نوع کیف پول به یک سیستم عامل و اینترنت نیاز دارید. به دلیل این که از این نوع کیف پول در سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، MacOS، لینوکس و غیره استفاده می‌شود، این نوع کیف پول را نیز می‌توان در بین افراد محبوب در نظر گرفت.

برخی از انواع کیف پول دسکتاپ عبارت هستند از : Exodus، Atomic، Electrum، Jaxx و … . این نوع کیف پول نیز به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین امنیتش به خود کاربر بستگی دارد.

کیف پول‌های موبایلی

شاید بتوان گفت این نوع کیف پول محبوب‌ترین انواع کیف پول ارز دیجیتال است چرا که به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. شما این کیف پول را روی تلفن همراهتان نصب می‌کند و با استفاده از در سایت‌هایی که از ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کنند، خرید انجام می‌دهید. معمولاً امنیت این نوع کیف پول به دلیل در دسترس بودن رمز 12 کاراکتری خوب است. با این وجود خطر هک برای این نوع کیف پول همچنان وجود دارد چرا که برای استفاده از آن باید به اینترنت متصل شد.

Coinomi و Mycelium نمونه‌های از کیف پول موبایلی هستند.

کیف پول‌های کاغذی

شما می‌توانید ارز دیجیتالتان را در یک کیف پول کاغذی نگهداری کنید، خصوصاً اگر برنامه بلند مدت برای انجام این کار دارید. به خاطر داشته باشید که از این کیف پول برای انجام تراکنش‌های روزانه استفاده کرد.

 

 

                                                                                                *مچکریم*

رمز ارز دیجیتال
رمز ارز دیجیتال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋