رمز ارز دیجیتال

رمز ارز دیجیتال

توسط ۹ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

کشورهای آسیایی در حال راه اندازی ارزدیجیتال ملی

امروزه به دلیل کاهش استفاده از پول‌های فیزیکی و روی آوردن مردم سراسر جهان به پرداخت‌های غیر نقدی، استفاده از ارزهای دیجیتالی نیز رواج بیشتری یافته که در حال حاضر بالاترین میزان مالکیت و استفاده از این رمزنگارها در کشورهای آفریقایی و آسیایی به چشم می‌خورد.

رشد قابل توجه ارزهای رمزنگاری شده ، دولت های متعددی را مجبور به ایجاد جایگزین های دیجیتالی خود کرده است. طی چند سال گذشته ، توجه مراجع قضایی مختلف به ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (CBDCs) (نسخه های دیجیتالی ارز فیات صادر شده توسط دولت) جلب شده است.

در حال حاضر ، نظرسنجی ها نشان می دهد بیش از 80 درصد از بانک های مرکزی در حال تحقیق روی CBDC هستند.

در آسیا ، این تلاش ها با انتشار اولین CBDC در جهان پس از ایجاد یک گروه ویژه در سال 2014 توسط چین افزایش یافت.

بانک های بزرگ آسیایی علاقه زیادی به CBDC نشان داده اند زیرا گزارش ها نشان می دهد که بانک های مرکزی تایلند ، هنگ کنگ و چین برای ایجاد فناوری دفتر کل دیجیتال (DLT) برای نمونه اولیه CBDC همکاری مشترکی نشان داده اند.

ارزهای دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره می کند که به صورت الکترونیکی ذخیره و همچنین منتقل می‌شوند و بر مبنای صفر و یک کار می‌کنند.

در میان  کشورهای مختلف جهان استفاده از ارزهای دیجیتال بیشتر در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه از محبوبیت فراوانی برخوردار است و دست‌کم ۳۸ درصد از تعداد کل کاربران ارزهای مجازی را به خود اختصاص می‌دهد.

این در حالیست که سایر طرفداران ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین در منطقه اروپا با ۲۷ درصد در جایگاه دوم و آمریکای شمالی با ۱۷ درصد در رتبه سوم جای گرفته‌اند.

 همچنین کاربران ساکن و فعال در منطقه آمریکای‌لاتین نیز ۱۴ درصد و خاورمیانه چهار درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده‌اند.

کشورهای آسیایی و آفریقایی نسبت به کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان که پذیرش ارزهای دیجیتالی در آنها هنوز بسیار پایین است، امتیاز بالاتری را کسب کردند.

نگاهی به آمارها در سال ۲۰۲۰ و همچنین ماههای نخست ۲۰۲۱ نشان می‌دهد اکثر شرکتهای بزرگ ارز دیجیتالی در حال گسترش دامنه فعالیتهای خود به سمت آسیا هستند.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش روزافزون استقبال از ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده و همچنین توسعه پلت‌فرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتالی، رویکرد و سیاست‌گذاری دولت‌های مختلف در جهان دستخوش تغییراتی شگرف شده و هر روز بر شمار کاربران و طرفداران ارزهای دیجیتال در منطقه آسیا-اقیانوسیه افزوده ‌شود.

بانک مرکزی ایران در حال راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی است:

علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی، در مصاحبه‌ای پیرامون نشست خود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، عنوان کرد که بانک مرکزی ارز دیجیتال ملی ایران را به‌صورت آزمایشی عرضه خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی کشور در جمع خبرنگاران در تشریح محتوای نشست خود با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت،  گزارش از وضعیت بازار ارز و کلان حوزه اقتصادی و سیستم بانکی ارائه کردیم.

 

مزیت‌های ارز دیجیتال ملی ایران:

 ایجاد ارز دیجیتال ملی اولین گام از حرکت نظام بانکداری ایران به سمت فناوری بلاک چین است که از این منظر این موضوع می‌تواند برای آینده بانکداری ایران آورده فراوانی داشته باشد.

از مزایای دیگر تومان کوین می‌توان به کاهش استفاده از پول کاغذی، قابلیت جذب سرمایه‌گذاری و مدیریت نقدینگی جاری در اقتصاد و ایجاد بستر KYC روی بستر بلاک‌ چین اشاره کرد

جالب است بدانید که کاربرد ارز دیجیتال ملی ایران در گام نخست به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات بین بانکی و در فاز دوم پرداخت‌ های خرد بین افراد جامعه می باشد. همچنین نقش بانک‌ های تجاری در این ارز دیجیتال تایید تراکنش‌ ها و نگهداری از دفاتر کل به حساب می آید. از دیگر قابلیت های این ارز دیجیتال می توان به توسعه Know Your Customer یا راهکار ثبت و تایید هویت بر بستر بلاک‌ چین اشاره داشت، به شکلی که در یک شبکه همگن در دیگر بانک‌ ها هم قابلیت استفاده را دارا باشد.

 

 

 

رمز ارز دیجیتال
رمز ارز دیجیتال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋