میدانیم که ماشینآلات مکانیکی به روغنکاری احتیاج دارند. روغنکاری باعث روان شدن کار ماشین میشود. اعتماد هم در کسبوکار همین نقش را دارد. ایجاد اعتماد روغنکاری ماشین ارتباط با دیگران است.
اعتماد معمولاً به سادگی به دست نمی آید، گاه مدتها زمان لازم دارد تا بتوانیم اعتماد مشتری، همکار، مدیر، یا حتی همسر خود را جلب کنیم و اعتباری به دست بیاوریم. اما همین اعتمادی که ماهها و سالها برای کسب آن زحمت کشیده شده ممکن است در یک ساعت خدشه دار و حتی نابود شود.
بعضیها هستند که انگار استعداد خوبی در جلب اعتماد دیگران دارند، وقتیکه حرفی میزنند دیگران باور میکنند. پشت سرشان بدگوئی نمیشنوید، حتی وقتی اشتباهی میکنند دیگران آن را غیرعمدی میدانند و به دیده اغماض به آن نگاه میکنند.
اما عدهای دیگر برخلاف دسته اول هستند. مردم به انگیزه آنها با شک و تردید نگاه میکنند، به حرفهایشان اعتماد نمیکنند. هر حرکت و رفتار آنها به ضررشان تفسیر میشود.
اما نه اعتماد به دسته اول از روی شانس است و نه بیاعتمادی به گروه دوم بیدلیل. مجموعه رفتارهای هر فرد میتواند موجب اعتماد یا بیاعتمادی به او بشود.
چند وقت پیش قرار بود کسبوکاری را با یکی از همکلاسیهای دوران دانشجوئی که هماکنون عضو هیئت علمی یک دانشگاه هم هست شروع کنم. البته من ایشان را خوب نمیشناختم و بر اساس اینکه عضو هیات علمی است به او اعتماد کردم. موضوع را با یکی دیگر از دوستان که مطرح کردم گفت که در دوران دانشجوئی با او در خوابگاه هماتاق بوده و فکر نمیکند که او اهل عمل باشد و توصیه کرد که بااحتیاط بیشتری عمل کنم و قبل از تأسیس شرکت از او کارهای عملی بخواهم. خوشبختانه با انجام توصیه دوستم خیلی زود متوجه شدم که حق داشته است و این شراکت به نتیجهای نخواهد رسید.
در اینجا چند کار را که میتواند موجب ایجاد اعتماد یا بازسازی اعتماد ازدسترفته شود باهم مرور میکنیم:
نقطه شروع هر اعتمادی در این نکته است که افراد بدانند که روی حرف شما میتوانند حساب کنند. اگر وعدهای میدهید به آن پای بند باشید، اگر کاری را نمیتوانید انجام بدهید از قبل بگوئید و عذرخواهی کنید.
برخی از افراد مانند افراد تیپ ۲ انیگرام از روی خیرخواهی وعدهای میدهند و برخی هم چون خجالت میکشند «نه» بگویند تعهداتی را میپذیرند. اما نمیدانند که این کارها اعتبار آنها را کاهش میدهد و موجب سلب اعتماد مشتریان یا همکاران میشود.
رعایت این نکته از آن مورد اول سختتر است. خیلی از افراد گمان میکنند که افرادی صادق و راستگو هستند. اما همین افراد ممکن است به خاطر حفظ آبروی خود و یا حتی به کرسی نشاندن نظرات خود اعداد آمار و ارقام را دستکاری کنند یا برخی از حقایقی را که به نفع آنها یا عقاید آنها نیست کتمان کنند.
اما معمولاً اعتماد حقیقی وقتی شکل میگیرد که واقعیاتی را که به ضرر ما است از دیگران پنهان نکنیم و حقیقت را در زمانی که میتواند به منافع ما آسیب بزند بر زبان بیاوریم.
مردم وقتی به شما اعتماد میکنند که به آنها اعتماد کنید.
قبلاً در مقاله پنجره جوهری مدلی برای ایجاد اعتماد و خودشناسی گفتیم که با بازگویی اطلاعات در مورد خود میتوان در دیگران اعتماد ایجاد کرد. خوب است که آن مقاله را مطالعه کنید.
اگر شما آنچه را که دارید بدون توقع در اختیار دیگران قرار دهید راهی سریع برای ایجاد اعتماد ایجاد کردهاید؛ این داشتهها میتواند اطلاعات و دانش شما باشد و یا مهربانی و دلسوزی و احترام. میتوانید فردی را به همکارتان معرفی کنید که احتمالاً اطلاعاتی بهدردبخور برای او دارد. یا برای کسبوکار کسی مشتری پیدا کنید و یا اطلاعات یک سمینار یا کلاس را برای همکاری که نیاز دارد ارسال کنید.
بخشش به دیگران این آگاهی را میدهد که تنها دنبال منافع خودتان نیستید.
اعتمادسازی گاهی مدتها طول میکشد و گاهی نیز بهسرعت ایجاد میشود اما درهرصورت اجتناب ناپذیر است و نمیتوان از آن چشم پوشید.
پاسخ ها