سامانه پدافند هوایی فرانسوی aspic یک سامانه پدافندی کوتاهبرد است که در دهه ۹۰ برای محافظت از تاسیسات مهم نظامی و غیرنظامی بر روی خودرو پژو ۹۴ طراحی شد. این سامانه از موشکهای میسترال استفاده میکند.
خبرآنلاین: سامانه پدافند هوایی فرانسوی aspic یک سامانه پدافندی کوتاهبرد است که در دهه ۹۰ برای محافظت از تاسیسات مهم نظامی و غیرنظامی بر روی خودرو پژو ۹۴ طراحی شد. این سامانه از موشکهای میسترال استفاده میکند.
خودروی نظامی پژو P۴ نسخه فرانسوی مرسدس بنز کلاس G بوده که تحت لیسانس این شرکت آلمانی تولید میشود. در این خودرو از موتور و جعبه دنده فرانسوی استفاده شده است. ارتش فرانسه در دهه ۷۰ به خودرویی نیاز داشت تا جایگزین ۱۰ هزار جیپ مورد استفاده در این بخش از دولت شود، بنابراین پژو P۴ برای رفع این نیاز توسعه یافت.
طراحی این محصول در دهه ۷۰ میلادی با همکاری دو شرکت پژو و مرسدس بنز شروع شد و نمونه اولیه آن در سال ۱۹۷۸ آماده شد. پژو تنها شرکتی نبود که خودرویی نظامی را برای ارتش فرانسه توسعه میداد و این شرکت در حال رقابت با شرکت های رنو و سیتروئن بود.
در سال ۱۹۸۱ ارتش فرانسه بعد از آزمایشات گوناگون و پیچیده، پژو P۴ را به عنوان محصول مورد استفاده در ارتش انتخاب کرد. تولید این خودرو از سال ۱۹۸۲ آغاز شد. از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۸۵ تولید پژو P۴ توسط شرکت پانارد صورت میگرفت. ارتش فرانسه در مجموع ۱۳۵۰۰ خودرو پژو P۴ را به این شرکت سفارش داد.
در حال حاضر این محصول به عنوان یک خودرو نظامی سبک توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار میگیرد ولی در آینده نزدیک با دو خودرو پانارد PVP و پانارد VLTP-NP جایگزین میشود. تعداد کمی از خودروهای تولیدی پژو P۴s به کشور شیلی و همچنین برخی کشورهای آفریقای صادر شده است.
نسخه اصلی پژو P۴ قادر به حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار بود که نسخههای بعدی آن با موتورهای دیزل قادر به حمل ۷۵۰ کیلوگرم بار هستند. این خودرو قادر به حمل ۴ سرنشین به همراه تجهیزات رادیویی است. صندلیهای عقب این خودرو که به صورت نیمکتی طراحی شدهاند قابل جمع شدن هستند تا فضای حمل بار افزایش پیدا کند. سقف مورد استفاده در برخی نسخهها به راحتی قابل جمع شدن است.
پژو P۴ قابلیت حمل اسلحههای مختلف را دارد و میتوان بر روی آن مسلسل یا تیربار نصب کرد. برای این خودرو موتورهای مختلفی درنظر گرفته شده است. نسل اولیه این محصول به موتور بنزینی پژو XN۸ با قدرت تولیدی ۷۸ اسب بخار مجهز بود. نسخه بعدی از موتور دیزل ۲.۵ لیتری پژو XD۳ بهره میبرد که قادر به تولید ۷۰ اسب بخار قدرت بود.
در نسخههای جدید این محصول میتوان از موتورهای ۱.۹ یا ۲.۱ لیتری دیزل مجهز به توربوشارژر استفاده کرد. این موتورها به ترتیب قادر به تولید ۹۰ و ۱۰۹ اسب بخار قدرت هستند.
پاسخ ها