poolyabi

poolyabi

بک لینک ، اهمیت و جایگاه بک لینک در رشد سایت

به فرایند دریافت لینک از سایر سایت‌های اینترنتی برای وب‌سایت خود، لینک سازی یا کسب بک لینک گفته می‌شود. منظور از لینک، متون یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آن‌ها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می‌شود. ربات‌های موتور جستجوی گوگل، در زمان بررسی یک صفحه، لینک‌های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه می‌کنند، به این ترتیب، مسیر حرکت ربات گوگل در فضای اینترنت شکل می‌گیرد.

هنگامی که یک وب‌سایت، آدرس صفحه شما را در سایت خود قرار‌دهد، به‌گونه‌ای که با کلیک بر روی آن آدرس به صفحه وب‌سایت شما هدایت شود، آن آدرس به‌عنوان یک بک‌ لینک درنظر گرفته می‌شود.

در گذشته، بک لینک، مهم‌ترین معیار ارزیابی رتبه وب‌سایت‌ها به‌شمار می‌رفت. اما امروز با توجه به تغییر الگوریتم موتورهای جستجو، به‌خصوص گوگل، اندکی از این اهمیت کاسته شده است. هرچند هنوز هم بک لینک مناسب می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در بهبود سئوی خارجی و افزایش رتبه وب‌سایت داشته باشد.

انواع بک لینک‌

 لینک‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی تقسیم می‌شوند.

لینک‌های داخلی (Internal Links)

به لینکی گفته می‌شود که از یک صفحه سایت به صفحه دیگری در همان سایت هدایت شود. لینک‌های داخلی، به بازدیدکنندگان سایت و همینطور به ربات موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و بین صفحات مختلف سایت حرکت کنند. بنابراین این دسته از لینک‌ها هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو حائز اهمیت‌اند.

لینک‌های خارجی یا بک لینک‌ها (Back links)

لینک‌های خارجی که به آن ها Back Links نیز گفته می‌شود، لینک‌هایی هستند که از سایر سایت‌ها به سایت شما اشاره می‌کنند. بک لینک‌ها از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها به‌شمار می‌روند. چون از دید موتور جستجوی گوگل، لینک‌های خارجی نشان‌دهنده محبوبیت یک وب‌سایت، نزد سایر سایت‌ها است و هرچه میزان این محبوبیت بیشتر باشد، تاثیر مثبت بیشتری در رتبه‌بندی سایت خواهد داشت. بک لینک‌ها به 2 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم

بک‌ لینک‌های فالو یا دوفالو ( Follow یا Dofollow )

لینک‌ فالو، همان لینکی است که از مطالب شما در یک سایت دیگر قرار گرفته است. به عبارت دیگر، لینک‌های فالو از سایت‌های دیگر به مطلبی از سایت شما اشاره می‌کنند. طبیعتا هرچه اشاره بیشتری به وب‌سایت شما وجود داشته باشد، در رتبه‌بندی گوگل، شرایط بهتری خواهید داشت. زیرا یکی از معیارهای گوگل برای شناسایی سایت‌ها و مطالب قابل اعتماد، میزان اعتمادی است که مخاطبان به وب‌سایت دارند. بنابراین زمانی که لینک مطالب وب‌سایت شما در سایر سایت‌ها قرار گیرد، گوگل تشخیص خواهد داد که سایت شما از نظر مخاطبان، قابل‌اعتماد و کاربردی است، پس شما را به‌عنوان یک سایت قابل‌اعتماد به سایرین معرفی خواهد کرد. به این ترتیب، سایت شما در رده‌بندی گوگل، رتبه قابل قبولی دریافت می‌کند.

بک لینک نوفالو ( nofollow)

بک لینک نوفالو به سایت دیگری اشاره نمی‌کند، در واقع ربات‌های موتورهای جستجو این لینک‌ها را دنبال نمی‌کنند.

استفاده از لینک Nofollow به موتورهای جستجوگر دستور می دهد که این لینک را دنبال نکنند. با این کار اعلام می‌کنیم لینکی که از سایر سایت‌ها به سایت ما داده می‌شود مورد تایید ما نیست. در واقع فقط آن را معرفی می‌کنیم اما تایید نمی‌کنیم، پس از اعتبار ما کم نمی‌شود. توجه به این نکته ضروری است که در الگوریتم جدید گوگل، لینک دادن از سایت‌هایی که موضوعات مرتبط ندارند، باعث کاهش امتیاز در گوگل می‌شود.

خرید بک لینک از نظر گوگل

با آنچه تاکنون بیان شد، فهمیدیم بک لینک چیست و همچنین با انواع بک لینک‌ها آشنا شدیم. در این بخش خرید بک لینک موثر برای وب‌سایت را بررسی خواهیم کرد و به این سوال پاسخ می‌دهیم که اصلا خرید بک لینک کار درستی است یا غلط؟ مسلما همه مدیران سایتها برای رشد و کسب رتبه بهتر دنبال گرفتن بک لینک موثر و مفید هستند و همان طور که بیان شد به‌دست آوردن بک لینک برای سایت، بخش مهمی از استراتژی سئو محسوب می‌شود. اما درحال حاضر تقریبا تمامی وبمستران از تاثیر منفی خرید بک لینک بر سئو و دریافت لینک‌های زیاد، مطلع هستند. زیرا طبق اعلام صریح گوگل، خرید بک لینک، بر خلاف سیاست‌های این سایت بوده و تخلف شناخته می‌شود. بنابراین اگر شما برای کسب جایگاه مناسب در نتایج گوگل برنامه‌ریزی کرده‌اید، خرید بک لینک برای سایت، روش مناسبی نیست، زیرا ممکن است شما را با مشکلات جدی مانند جریمه وب سایت روبه‌رو کند. هرچند برخی کاربران تصور می‌کنند با خرید رای می‌توانند موتور جستجو را فریب داده و رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کنند، اما باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که نظارت گوگل بر خرید بک لینک بسیار پیچیده و قدرتمند است.

نحوه تاثیر بک لینک بر نتایج گوگل

اگر بک لینک شما از سایتی معتبر و با رتبه بالا باشد، مسلما تاثیر بیشتری بر سئوسایت خواهد داشت. همین امر موجب خرید بک لینک از سایت‌های قدرتمند با قیمت بالا در چند سال گذشته شده است. گوگل با توجه به کلماتی که در اطراف یک لینک قرار دارند، موضوع سایت را تشحیص می‌دهد. بنابراین خرید بک لینک برای سایت، تنها زمانی موثر خواهد بود که از سایت‌های معتبر و مرتبط با زمینه کاری شما باشد. همچنین باید به کلمه یا عبارت لینک شده یا همان انکرتکست و کلماتی که در اطراف آن حضور دارند توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا بک لینک شما تنها برای آن کلمه کلیدی در نتایج گوگل موثر خواهد بود.

گوگل، خرید بک لینک برای سایت را چگونه تشخیص می‌دهد؟

موتور جستجوی گوگل روش‌های متفاوتی برای تشخیص خرید بک لینک توسط سایت‌های اینترنتی دارد. مهم‌ترین آن‌ها فعالیت تیم ویژه گوگل است که برای مبارزه با این پدیده به گشت‌وگذار در اینترنت و شناسایی سایت‌های فروشنده لینک می‌پردازد.

معمولا سایت‌هایی که در فروش بک لینک زیاده‌روی می‌کنند و به صفحات بسیاری با موضوعات مختلف لینک می‌دهند، مورد توجه رقبای خود قرار گرفته و توسط این افراد به گوگل گزارش می‌شوند. در این شرایط، یک کارشناس، سایت را بررسی کرده و در صورت اطمینان از خرید و فروش بک لینک در آن، وب‌سایت را به‌صورت دستی جریمه می‌کند. سایتی که به این شکل جریمه شده باشد، در پنل گوگل سرچ کنسول، در بخش Manual Actions یک پیغام با موضوع Unnatural Links دریافت خواهد کرد.

روش‌های ساخت بک لینک چیست؟

اکنون این سوال مطرح می‌شود که اگر نخواهیم بک لینک بخریم، چطور باید برای سایت، بک لینک‌های مناسب جمع‌آوری کنیم؟ و به عبارت دیگر، روش‌های ساخت بک لینک چیست؟

همان‌طور که بیان شد خرید بک لینک، علاوه‌بر صرف هزینه، ممکن است منجر به جریمه وب‌سایت شما شود. پس بهتر است خودتان سعی کنید بک ‌لینک‌های مناسب بسازید. اما روش‌های ساخت بک لینک چیست؟در ادامه تعدادی از روش‌های ساخت بک لینک را بیان می‌کنیم.

با پرسیدن سوالات زیاد، به یک متخصص تبدیل شوید

سایت های پرسش و پاسخ، مانند سایت Quora بهترین مکان برای ساخت بک لینک هستند. همچنین اگر بتوانید در سرویس هایی همچون Haro ثبت نام کنید، قادر خواهید بود بک لینک های بیشتری کسب کنید.

در وبلاگ خود لینک‌سازی داخلی کنید

سعی کنید داخل هر پست، به سایر مطالب وبلاگ نیز لینک بدهید. لینک سازی داخلی می‌تواند در گرفتن بک لینک بسیار مفید باشد. به مرور زمان، شبکه‌ای از صدها بک لینک در سایت خود خواهید داشت این شبکه لینک گسترده می تواند Bounce Rate یا نرخ پرش سایت شما را پایین آورده و کاربران را به گشت‌وگذار در سایت شما ترغیب کند.

با دیگران رابطه خوبی داشته باشید

یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌ها برای به دست آوردن بک لینک این است که از مطالب خود به سایر وب‌سایت‌ها لینک بدهید. در بیشتر موارد، وبمسترها نیز این لطف شما را جبران کرده و به سایت شما لینک می‌دهند. مطمئن باشید اگر با وب‌سایت‌های خوب و مناسبی رابطه برقرار کنید، نتایج خوبی به دست خواهید آورد.

مطالب جذاب و ارزشمند در سایت خود منتشر کنید

برای اینکه بتوانید از سایت‌های دیگر بک لینک به دست آورید، بهتر است مطالب مفید و ارزشمندی را در سایت خود منتشر کنید. در این مطالب سعی کنید راجع به یک یا چند وب سایت صحبت کنید و به آنها لینک بدهید. سپس به این سایت‌ها لینک پست خود را ایمیل کنید. مطمئن باشید که بیشتر این سایت ها از اینکه از فعالیت شان تعریف کرده‌اید، خوشحال شده و به سایت شما لینک خواهند داد. با تولید محتوا در واقع بک لینک ارزشمند و کم ارزش و یا بی ارزش خودش را نشان خواهد داد. طبیعی است که همه به دنبال بک لینک ارزشمند و تاثیر هستند و این کار با تولید محتوا میسر است.

از شیوه‌های صحیح نگارش استفاده کنید

پیش از نگارش مطلب، درباره کلمات کلیدی پست خود، تحقیق کنید. سعی کنید از Bullet Point، علائم نگارشی، لیست‌های شماره‌گذاری شده، زیر تیترها و سایر مواردی که خواندن محتوا را برای کاربر آسان می کند، استفاده کنید. همچنین، محتوای خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که تجربه کاربری خوبی به مخاطبان منتقل کند. پیش از انتشار مطلب، نیز چند بار محتوای تولید شده را بخوانید تا بتوانید خطاهای احتمالی را تشخیص دهید. با رعایت این موارد و ارائه محتوای مفید، مطمئن باشید شانس به‌دست آوردن لینک بسیار بالا خواهد بود.

poolyabi
poolyabi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋