pomonox

pomonox

مزایا و معایب تخته فیبر با چگالی بالا

تخته سخت، همچنین به عنوان تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) شناخته می شود، یک مصالح ساختمانی چوب کامپوزیت نسبتا ارزان است. این بسیار همه کاره است و می تواند جایگزین چوب در بسیاری از جنبه های طراحی داخلی مانند قالب گیری، کفپوش یا کابینت شود.

 

مزایا و معایب اصلی تخته فیبر با چگالی بالا (تخته سخت):

 

مزایا و معایب

تخته سخت بادوام و مقاوم در برابر ضربه است. تخته سخت به خودی خود ضد آب نیست

مقاوم در برابر رطوبت بدون زیبایی دانه های چوب طبیعی

هزینه نسبتا کم در مقایسه با تخته سه لا به اندازه تخته سه لا قوی نیست

در این مقاله، با پرش به جزئیات این مصالح ساختمانی، مزایا و معایب HDF را برجسته خواهیم کرد. ما نگاهی خواهیم داشت به مواردی که می توان و نمی توان از آن استفاده کرد، و همچنین راه هایی برای ضد آب بودن آن.

 

چگالی بالا یعنی سخت

تخته فیبر با چگالی بالا دقیقا چیست؟ این یک تخته چوبی مهندسی شده و کامپوزیت است. توضیح نحوه تولید آن موثرترین راه برای توصیف اینکه تخته فیبر با چگالی بالا در واقع چیست. اساساً الیاف چوبی ظریف با یک رزین مخلوط می‌شوند و سپس تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. این فشرده سازی همراه با گرما منجر به یک ماده چوبی مرکب با چگالی بالا می شود.

 

چه ارتفاعی؟ چگالی معمول HDF بین 50 تا 65 پوند بر فوت مکعب است. برای مقایسه آن با سایر مصالح ساختمانی به جدول زیر نگاه کنید.

 

چگالی مواد (lb/ft^3)

تخته فیبر با چگالی بالا 50-65

تخته فیبر با چگالی متوسط ​​37-50

تخته خرده چوب 40-47

چوب سخت افرا 39-47

این چگالی بالاتر مستقیماً برابر با سطح سخت تر است. بنابراین، هر چیزی که می‌سازید در برابر ضربه مقاوم‌تر خواهد بود. چند نمونه از مزایا عبارتند از:

 

 

 

کفپوش بادوام تر در مناطق پرتردد

کابینت و کشوهای محکم

قالب گیری مقاوم در برابر خط و خش از مبلمان

هنگام در نظر گرفتن مصارف معمولی خانگی برای تخته سخت، این یک گزینه بسیار بادوام است. توجه داشته باشید که دوام را نباید با استحکام اشتباه گرفت.

 

تخته سخت به اندازه تخته سه لا قوی نیست

در حالی که چگالی تخته سخت به آن یک سطح سخت و مقاوم در برابر ضربه می دهد، اما از نظر ساختاری به اندازه تخته سه لا یا الوار چوب سخت نیست. ویژگی که چوب را به یک مصالح ساختمانی قوی تبدیل می کند این است که الیاف طبیعی آن هنوز دست نخورده هستند.

 

تمام محصولات تخته فیبر، از جمله تخته فیبر با چگالی بالا، به دلیل ماهیت تولید آنها فاقد این ویژگی هستند. الیاف چوب قبل از فشرده شدن تخته آنقدر ریز هستند که تقریباً مانند خاک اره به صورت پودر در می آیند.

 

هنگامی که تخته فشرده می شود، این الیاف مجزا توسط رزین به هم متصل می شوند، نه یک پیوند سلولی مانند چوب طبیعی.

 

این به هیچ وجه چیز بدی نیست، اما یک تمایز مهم است. این به عنوان یادآوری است که چوب مهندسی شده مانند تخته فیبر با چگالی بالا، ماده ای است که برای اهداف زیبایی شناختی بیشتر در خانه استفاده می شود. مانند،

 

تخته های کفپوش چند لایه

میزهای لمینت شده

کابینت (نقاشی یا لمینت)

مبلمان (پانل های پشتی)

جنبه های ساختاری در ساخت و ساز، مانند قاب بندی و پوشش سقف، باید با چوب و تخته سه لا انجام شود.

 

نزدیک‌ترین چیز به کاربرد ساختاری تخته‌های سخت، کف‌پوش است، اما حتی در این صورت، باید روی تخته سه لا یا کف موجود گذاشته شود.

 

مقاوم در برابر رطوبت در مقابل ضد آب

یکی از مزایای اصلی تخته فیبر با چگالی بالا مقاومت آن در برابر رطوبت است. البته این بدان معنا نیست که HDF کاملا ضد آب است. تخته های فیبر با چگالی بالا در برابر رطوبت مقاوم هستند، اما ضد آب نیستند.

 

تخته فیبر با چگالی بالا تاب نمی خورد

این همان معنای مقاومت در برابر رطوبت است. یک مشکل معمول در مورد تخته های چوبی این است که آنها رطوبت محیط را جذب می کنند، که به آنها تمایل به تاب برداشتن و انبساط می دهد.

 

این می تواند در روزهای مرطوب به یک مشکل تبدیل شود. مسلماً با آب بندی مناسب چوب می توان از تاب برداشتن چوب جلوگیری کرد. با این حال، برد HDF به طور کلی در برابر جذب رطوبت از هوا مقاوم تر است.

 

این به دلیل چگالی بالای آن است. متخلخل این ماده بسیار کمتر از چوب معمولی است (هر چند هنوز متخلخل است!)، بنابراین به معنای واقعی کلمه فضای کمتری برای جذب رطوبت در تخته وجود دارد.

 

این ویژگی خوبی است که هنگام ساخت درهای کابینت یا پانل های کشو وجود دارد، به ویژه برای کاربردها در آشپزخانه که در آن دما بیشتر از هر جای دیگری در خانه تغییر می کند.

 

در عوض به طور دائم برآمده خواهد شد

در حالی که کمتر متخلخل است و احتمال جذب رطوبت از هوا کمتر است، اما وقتی که ما شروع به صحبت در مورد مقاومت در برابر آب (یا عدم وجود آن) می کنیم، تخته فیبر با چگالی بالا هنوز هم بسیار متخلخل است.

 

هیچ تخته فیبری، از جمله HDF، ضد آب نیست. اگرچه می توان آن را ضد آب کرد. این کار معمولاً با لمینت کردن تخته یا تمپر کردن آن انجام می شود. رنگ آمیزی آن حتی باعث افزایش مقاومت در برابر آب نیز می شود.

 

مشکل زمانی رخ می دهد که مهر و موم ضد آب شکسته شود. تخته فیبر با چگالی بالا وقتی در معرض آن قرار می گیرد آب را جذب می کند. اما دوباره، چوب معمولی هم همینطور است، پس مشکل اصلی چیست؟

 

برد HDF مرطوب به شکل اولیه خود باز نمی گردد

هنگامی که چوب معمولی آب را جذب می کند، تمایل به انبساط دارد و ممکن است کمی تاب بخورد. اما با خشک شدن، تقریبا همیشه به شکل اولیه خود باز می گردد. این مورد برای تخته های فیبر با چگالی بالا صدق نمی کند.

 

در واقع، یک دعوای حقوقی دسته جمعی علیه یک تولید کننده سایدینگ تخته سخت به دلیل خراب شدن سریع هنگام قرار گرفتن در معرض کوچکترین ذره آب وجود داشت.

 

هنگامی که یک تخته فیبر با چگالی بالا آب را جذب می کند، مانند چوب منبسط می شود. اما بر خلاف چوب با خشک شدن به شکل اولیه خود بر نمی گردد.

 

این برجستگی های دائمی در مواد ایجاد می کند که رک و پوست کنده، زخم چشم است. و در مورد سایدینگ تخته سخت (دیگر از btw استفاده نمی شود) باعث خرابی می شود.

 

این می تواند مشکل هسته HDF در کفپوش لمینت نیز باشد. اگر فوراً تمیز نشود، نشت می تواند به کفپوش HDF آسیب دائمی وارد کند. مراقب باشید:

 

نشتی آهسته در زهکشی آشپزخانه

گلدان نشت دار

کفش های مرطوب روی زمین ذخیره شده است

مقالات تفاوت لترون و ام دی اف و انواع کابینت ام دی اف را در سایت پومونوکس بخوانید.

pomonox
pomonox

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋