Physics

Physics

در اینجا می توانید واقیت فیزیک را ببینید
توسط ۱۴ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

صدای اتم را گوش کنید!

 

براساس گزارش دیسکاوری به نقل از همشهری،‌ ثبت صدای یک تک اتم اولین قدم محققان استرالیایی‌ها برای ساخت کامپیوتر کوانتومی مبتنی بر تراشه‌ های سیلیکونی است. به گفته دیوید جیمیسان دانشمندی که این مطالعه را انجام داده،‌ معادله فیزیکی تشریح‌ کننده ی آنچه در این صدای اتم شنیده می‌ شود،‌ بسیار ساده‌است: هر سیگنال برابر است با یک اتم.

کامپیوترهای کوانتومی تنها زمانی کار می‌کنند که بتوانند حالت خاموش-روشن، جهت چرخش اتم‌ها را با دقت کنترل کرده و محاسبه کنند. انجام چنین کاری به آن معنی است که دانشمندان باید تک اتم‌ها را با دقت در ماتریکسی بچینند تا بتوان نانومدارها را در اطراف آنها ایجاد کرد. جیمیسان و گروهش این‌ کار را با استفاده از یک شتابگر ذره‌ای کوچک برای شلیک کردن به یون‌های فسفری از میان صفحه‌ای نازک با حفره‌هایی بسیار ریز انجام دادند. تک یون‌هایی که از میان این صفحه عبور می‌کنند در نقطه‌ای دقیق از تراشه‌ای سیلیکونی جای می‌گیرند.

این آزمایش نسخه‌ای کوچک‌شده و کنترل شده از فرایندی عادی است که یک تراشه گنگ را به تراشه‌ای بسیار هوشمند تبدیل می‌کند. محققان مرکز عالی کامپیوتر کوانتومی و فناوری ارتباطات برای ثبت صدایی که طی این فرایند ایجاد می‌شود،‌ از الکترود‌هایی کوچک برای ردیابی برخورد هر یون با سطح سیلیکونی استفاده کردند و پس از آن با بهره گرفتن از نرم‌افزاری برای پردازش و تقویت صداهای ضبط شده، آواز اتم‌ها را ایجاد کردند. آواز ثبت شده را می‌توانید از اینجا گوش کنید.

Physics
Physics در اینجا می توانید واقیت فیزیک را ببینید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋