Physics

Physics

در اینجا می توانید واقیت فیزیک را ببینید
توسط ۱۴ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

زمین با چه سرعتی به دور خود می چرخد؟

 

شاید تعجب کنید اگر بدانید که یک نقطه روی سطح زمین با سرعت ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت یا ۴۶۵ متر بر ثانیه در حال حرکت است! فقط فکر کنید که برای یک ثانیه شما در حدود نیم کیلومتر در فضا حرکت می کنید و حتی احساسش هم نمی کنید. بیایید این عدد را به دست آوریم. محیط سیاره زمین در استوا ۴۰,۰۷۵ کیلومتر است و مدت زمانیکه طول می کشد تا زمین یکبار به دور محورش بچرخد ۲۳٫۹۳ ساعت(۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه) است که ستاره شناسان به آن روز نجومی می گویند. سپس برای بدست آوردن سرعت چرخش زمین، طول خط استوا ۴۰,۰۷۵ را تقسیم بر ۲۳٫۹۳ می کنیم که می شود ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت.

البته سرعت چرخش زمین به نسبت دور شدن از استوا و حرکت به سمت قطب های شمال و جنوب متغیر است. بالاخره زمانیکه شما به قطبین می رسید، یک روز کامل طول می کشد تا یک دور به دور خودتان بچرخید که این البته زیاد سریع نیست. به خاطر اینکه بر روی زمین در حال چرخش قرار دارید، همواره نیرویی هست که می خواهد شما را به درون فضا پرتاب کند؛ درست مانند وزنه ای که به طنابی متصل است و آن را می چرخانید. اما نگران نباشید، این نیرو زیاد قوی نیست و تماماً در برابر گرانشی که شما را به سمت پایین می کشد بسیار ناچیز می باشد. نیرویی که می خواهد شما را به سمت فضا پرتاب کند، تنها ۰٫۳% نیروی گرانش است و بعبارتی اگر زمین نمی چرخید، وزن شما ۰٫۳% از حالت کنونی آن بیشتر می شد.

سازمان های فضایی برای پرتاب موشک هایشان با سرعت بیشتر به فضا، از استوای زمین بسیار سود می برند. با پرتاب موشک از استوا، سوخت کمتری مصرف می شود، و یا با همان مقدار سوخت می توان محموله سنگین تری را به فضا انتقال داد. هنگام پرتاب، موشک عملاً با همان سرعت ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت – بدون در نظر گرفتن سرعت حاصل از پیشران های موشک – در حال حرکت می باشد. این، خود رسیدن به سرعت ۲۸,۰۰۰ کیلومتر بر ساعتی که برای یک پرتاب مداری نیاز است را آسان تر می سازد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید به این مراجع spaceplace.nasa — nasa — astronomycast هم سری بزنید.

Physics
Physics در اینجا می توانید واقیت فیزیک را ببینید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋