گردشگری و طبیعت گردی

گردشگری و طبیعت گردی

عجایب هفتگانه جهان

 

بناها و اماکن بسیار شگفت‌انگیزی در سراسر جهان وجود دارد که برخی از آن‌ها دانش ما را از نظر تاریخی و علمی به چالش می‌کشند و ما را به فکر فرو می‌برند. برخی از بناهای عجیب موجود در دنیا، علاوه بر ظاهری متفاوت و شگفت‌انگیز، از راز‌های نهفته و داستان‌های جذابی هم برخوردارند که موجب شگفتی همه خواهد شد. این بناها که با عنوان عجایب هفت‌گانه جهان شناخته می‌شوند به دو گروه قدیم و جدید تقسیم می‌شوند. دلیل انتخاب عدد هفت برای عجایب هفت‌گانه جهان جدید و قدیم، برای آن است که یونیان این عدد را نماد کمال و فراوانی و همچنین نشانگر پنج سیاره شناخته شده دوران باستان به‌همراه خورشید و ماه می‌دانستند. 

به هفت اثر معماری و مجسمه‌سازی دوران باستان، عجایب هفت‌گانه گفته می‌شود. نام این هفت اثر در قرن دوم قبل از میلاد توسط «انتیپاتر صیدایی» در یک کتاب ثبت شد. تمام عجایب هفت‌گانه در زمانی که نام آن‌ها در کتاب موردنظر ثبت شد، سالم بودند. هرم بزرگ جیزه، باغ‌های معلق بابل، معبد آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، غول رودس و فانوس اسکندریه تشکیل‌دهنده عجایب هفت‌گانه جهان قدیم هستند. در حال حاضر تنها اهرام مصر از این میان باقی مانده اند و دیگر آثار به دلایل مختلفی از جمله گذر زمان از بین رفته اند.

عجایب هفت‌گانه جهان جدید

تاج محل

تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی و گورکانی بوده و در ساخت آن، بیشتر از ۲۰ هزار هنرمند و معمار، فعالیت داشته‌اند. در حقیقت باید تاج محل را شاهکاری از هنر هنرمندان ایرانی و هندی معرفی کرد.شاه جهان برای ساخت تاج محل در زمان خود، چیزی در حدود ۳۲ میلیون روپیه هزینه کرد که هم‌اکنون معادل ۵۲٫۸ میلیارد روپیه و ۸۲۷ میلیون دلار آمریکا است. تاج محل را باید از نظر معماری و طراحی، فوق‌العاده توصیف کرد و همین مسئله سبب شد تا نام آن در فهرست عجایب هفت‌گانه جهان قرار گیرد.

دیوار چین 

دیوار چین یکی از شناخته شده ترین عجایب هفت گانه جهان است. یکی از مشهورترین گفته ها درباره آن این است که می توانید آن را از ماه ببینید. دیوار بزرگ چین، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین معماری‌های جهان شناخته می‌شود. توجه به این نکته که دیوار چین، ۲۱,۱۹۶ کیلومتر امتداد دارد و از مسیرهای مختلف و گاهی وقت‌ها، صعب‌العبوری گذشته است، می‌تواند برای هر بازدیدکننده‌ای حیرت‌انگیز باشد.  این دیوار با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر طول، فقط به‌منظور جلوگیری از حمله اقوام صحراگرد ساخته شد و افراد زیادی هم در حین ساخت آن از دنیا رفتند. در این دیوار بزرگ، برجک‌هایی وجود دارد که به فاصله ۵۰۰ متر از هم قرار گرفته‌اند.

ماچو پیچو

ماچوپیچو یکی دیگر از عجایب هفت‌گانه جهان است که در پرو واقع شده و در دوره اینکاها ساخته شده است. هدف از ساخت این شهر در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، آن هم در کوه‌های آند کشور پرو به‌منظور توانایی مقابله با دشمنان و در امان ماندن از هرگون هجوم مهاجمان انجام شده است. وجود تاسیسات مختلف همانند سیستم‌های آبرسانی فوق‌العاده که هنوز هم دانشمندان نمی‌توانند توضیحاتی را پیرامون چگونگی ساخت آن‌ها ارائه دهند، از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر ماچوپیچو است.

دیگر عجایب هفت گانه جدید جهان نیز عبارت اند از تندیس مسیح در ریودوژانیرو، چیچن ایتزا در مکزیک، کولوسئوم در ایتالیا و پترا در اردن.

گردشگری و طبیعت گردی
گردشگری و طبیعت گردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋