parvirateseo

parvirateseo

کاربرد رنگ در صنعت

قدمت تولید و استفاده از پوشش پودری به حدود 70 سال پیش در آمریکا برمی گردد. در این سال ها یک شرکت آلمانی توانست از ترکیب یک و حرارت خمیر رنگ تولید کند.

در همان زمان، شرکت شل در انگلستان نیز روش رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های پودری را اختراع کرد. در واقع استفاده از این نوع رنگ و روش رنگ آمیزی به دلیل هزینه های زیاد نامطلوب بود و اکثر صنایع و کارخانجات همچنان از رنگ های پلی استر، هیبرید و اپوکسی استفاده می کردند.
رنگ پودری در اصفهان نوعی رنگ صنعتی است که در دو نوع رنگ پودری و مایع کوره ای تولید می شود و کاربردهای مختلفی در زمینه رنگ دارد. در حال حاضر، پوشش پودری به عنوان یک جایگزین جامد برای رنگ های مایع سنتی در نظر گرفته می شود. رنگ پخت به دلیل نداشتن حلال بسیار مورد توجه صنعتگران است.

از آنجایی که حلال‌های رنگ با تولید گازهای سمی به سلامت انسان آسیب می‌رسانند، رنگ پخت به دلیل نداشتن حلال و حداقل اثرات مضر بر محیط‌زیست، به‌طور گسترده مورد استفاده صنعتگران قرار می‌گیرد.


فرآیند پوشش پودری

رنگ پودری سیلور از ذرات ریز خشک رزین و رنگدانه با بار مغناطیسی تشکیل شده است. این پودر با پاشش با تفنگ اسپری (شبیه به تفنگ مایع رنگ) روی سطح فلز پاشیده می شود. در این روش محصول فلزی زمین شده و زمانی که ذرات رنگ پاشیده می شوند مانند آهنربا ذرات را به خود جذب می کند و در طی این فرآیند ذرات به فلز می چسبند.

پس از این مرحله محصول رنگ شده در کوره های صنعتی تا دمای 400 درجه فارنهایت پخته می شود. رزین بر روی سطح فلز ذوب می شود و نتیجه یک سطح یکنواخت و مقاوم است.

کاربردهای پوشش پودری
پوشش پودری در صنایع مختلفی مانند رنگ آمیزی بدنه هواپیما، خودرو و سطوح غیر فلزی مانند چوب و ام دی اف کاربرد دارد. از این روش برای پوشاندن بدنه و سطوح ویژه وسایل آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر نیز استفاده می شود. یکی دیگر از حوزه های پرکاربرد این نوع رنگ، صنعت مبلمان است که به دلیل کیفیت بالا برای رنگ آمیزی سطوح پایه میز و چهارچوب صندلی کاربرد فراوانی دارد.


ویژگی های رنگ
مقاومت بالا در برابر تغییرات دما از جمله گرما و سرما
مقاومت در برابر آب و رطوبت که باعث زنگ زدگی محصول فلزی می شود.
بدون تغییر رنگ در استفاده طولانی مدت
امکان شستشوی سطوح روکش دار
ضخامت یکنواخت در قسمت های مختلف سطح فلز
پوشاندن قسمت های غیر قابل دسترس مانند گوشه ها و لبه ها
تنوع زیاد در انتخاب رنگ
مقاوم در برابر ضربه و خش

 

parvirateseo
parvirateseo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋