وحید لطفی پور

وحید لطفی پور

بهترین سنگ برای ساختمان چیست؟ انواع سنگ ساختمانی

هزاران سال است که انواع سنگ در ساخت و ساز استفاده می شود. تطبیق پذیری قابل توجه و در دسترس بودن آن در اندازه ها، رنگ ها، شکل ها و بافت های مختلف، سنگ را به پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در دنیا تبدیل کرده است. استحکام و مقاومت بالا ، هزینه نگهداری کم و ظاهر زیبا باعث شده است که سنگ برای هر قسمتی از ساختمان ازجمله سقف، کف، طاق و دیوار استفاده شود. بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر، نمی توانند مانند سنگ با چشم انداز طبیعی ترکیب شوند یا به راحتی بازیافت شوند.در ادامه به معرفی انواع سنگ ساختمانی میپردازیم.

 

 

تقریباً اکثر ساختمان های زیبا درجهان ، در نما یا داخل ساختمان، دارای یک یا چند نوع سنگ هستند. سنگ ساختمانی شامل سنگ بازالت، مرمر، مرمریت لاشتر ،دبل بلک ، چینی نی ریز ، سنگ آهک، ماسه سنگ، کوارتزیت، تراورتن، تخته سنگ، گنیس، لاتریت و گرانیت و … است. سنگ‌های ساختمانی باید مقاوم ، با تخلخل کم ، بدون لکه‌های نرم، ترک‌ها و سایر عیوب که استحکام و دوام را کاهش می‌دهند، باشند.

سنگ ساختمانی

 

 

ویژگی های هر سنگ، کاربردهای ساختمانی آن را تعیین می کند. بازالت و گرانیت ومرمریت لاشتر و دبل بلک استحکام فشاری و دوام بالایی دارند و در ساخت و سازهای عمده کاربرد دارند. گنیس به دلیل مقاومت فشاری کم و نداشتن مواد مضر برای ساخت و سازهای جزئی مناسب است . از سنگ ها برای ساختمان سازی و تزئینات استفاده می شود. این مقاله خواص و کاربردهای رایج سنگ های ساختمانی را توضیح می دهد.

 

 

 

 

 

سنگ آهک

 

 

سنگ آهک به راحتی قابل استخراج است. این سنگ، یک سنگ رسوبی است که از بقایای جلبک دریایی و موجودات زنده که با هم تثبیت و سیمان شده اند ، تشکیل شده است. حاوی درصد بالایی کربنات کلسیم است. سنگ آهک جزء اصلی در تولید سیمان است و همچنین در ساخت کفپوش ها، سقف ها و روسازی ها استفاده می شود.

 

 

 

 

 

گرانیت

 

 

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین است که میتوان گفت فقط الماس ها و یاقوت ها از گرانیت سخت تر هستند. سنگی قوی با ویژگی های بسیار متمایز از جمله جلاپذیری بالا ، مقاوم در برابر اسید و عوامل جوی و …  است.گرانیت در ساخت انواع سازه‌ها و محصولات از جمله اجزای پل‌ها، دیوارهای حائل، ستون‌های سنگی، فلز جاده، بالاست راه‌آهن، فونداسیون، سنگ‌دانه‌ها و سنگ‌دانه‌های درشت بتن استفاده می‌شود. همچنین می توان این سنگ ها را به صورت اسلب برش و جلا داد تا بتوان از آنها را به شیوه بهتری استفاده کرد. سنگ گرانیت یکی از انواع سنگ ساختمانی است.

 

 

 

 

 

مرمریت لاشتر

 

 

سنگ لاشتر سنگی است که سالیان سال است که در ساختمان سازی به چشم میخورد. این سنگ دارای مقاومت بسیار بالا ، جذب آب بسیار کم و سازگار با انجام انواع فرآوری می باشد.انجام فرآوری های جدید از جمله فرآوری بوش همر،بوش همر چرمی ، سندبلاست،صیقلی و … باعث به کارگیری بیشتر این سنگ در ساختمان سازی شده است.طراحی نوین به دنبال سنگ با فرآوری و شکل های خاص و جدید میباشد که این سنگ به خوبی توانسته این نیاز را پاسخ دهد.این سنگ یکی دیگر  از انواع سنگ ساختمانی است.

سنگ لاشتر بوش همرچرمی

 

 

 

 

 

مرمریت دبل بلک (شبه گرانیت)

 

 

این سنگ از نظر ساختار و آنالیز به سنگ گرانیت شبیه است.همچون سنگ گرانیت مقاومت بالایی دارد و رنگ مشکی آن زیبایی و جلوه ی خاص دارد. این سنگ نیز مانند سنگ لاشتر قابلیت انجام فرآوری های مختلف را دارد. سنگ دبل بلک با فرآوری هایی مثل بوش همر ، بوش همرچرمی ، سندبلاست ، سند بلاست چرمی ، اسکراچ چرمی و …. در سنگبری پارس تولید میشود.اختلاف قیمت این سنگ نسبت به سنگ گرانیت مشکی بسیار زیاد است و میتواند جایگزین مناسبی برای سنگ گرانیت گران قیمت باشد.

پروژه های سنگ پارس اینجاست.

 

 

 

تراورتن

 

 

تراورتن سنگی رسوبی است که در چشمه های آب گرم طبیعی به وجود می آید و دارای حفره های کوچکی است که به صورت نقش های گلدار و کرم رنگ است. تولید کنندگان سنگ ، اغلب این حفره ها را با دوغاب پر می کنند تا دوام سنگ را افزایش دهند. تراورتن سنگی پر طرفدار است که در سال های اخیر و در نمای رومی بسیار به کارگرفته شده است. این سنگ یکی دیگر  از انواع سنگ ساختمانی است.

 

 

 

 

 

سنگ چینی نی ریز

 

 

سنگ نی ریز  یا سنگ چینی نی ریز ، یکی از سنگ های سفید پرطرفدار است. قدمت این سنگ نیز مانند سنگ لاشتر زیاد است. این سنگ در ساختمان های قدیمی نیز به وفور به چشم میخورد. انجام فرآوری های جدید بر روی این سنگ، این سنگ را به سنگی محبوب در سال های اخیر تبدیل کرده است. این سنگ در ابعاد مختلف و با فرآوری های خاص در دسترس است. این سنگ یکی دیگر  از انواع سنگ ساختمانی است.

 

 

نی ریز سندبلاست چرمی

 

 

بازالت

 

 

بازالت سنگی از سنگ های آذرین است که از طریق فرآیند سرد شدن سریع ماگما، که در محیطی عاری از فشار رخ می دهد، به دست می آیند. ساختار این سنگ، دارای دانه هایی است که از متوسط تا ریز متغیر است ودرعین حال بسیار فشرده است. رنگ این سنگ از خاکستری بسیار تیره تا تقریباً کاملاً سیاه متغیر است.

 

 

 

 

 

سنگ لوح

 

 

این سنگ دگرگونی متراکم، هزاران سال است که در ساخت و ساز استفاده می شود زیرا در برابر شرایط آب هوایی سرد ویخ زدگی مقاومت می کند. 

 

 

 

 

 

ماسه سنگ

 

 

عمل رسوبات مکانیکی منجر به تشکیل این سنگ که نوع دیگری از سنگ های رسوبی است، شده است . ساختاری شنی دارد که باعث می شود استحکام کمی داشته باشد.با توجه به رسوبی بودن این سنگ ها، طبقه بندی می شوند. کوارتز و فلدسپات به ترتیب ترکیبات آنها را تشکیل می دهند. این سنگ ها می توانند در طیف گسترده ای از رنگ ها، از جمله سفید، خاکستری، قرمز، گوسفند، قهوه ای، زرد و حتی در برخی موارد خاکستری تیره ظاهر شوند. سنگ هایی که در معرض عناصر قرار گرفته اند، برای استفاده به عنوان سنگ ساختمانی نامناسب می شوند. 

 

 

 

 

 

سنگ مرمر

 

 

یکی از پرکاربردترین سنگ های ساختمانی در دوران باستان، مرمر است که هنوز در بسیاری از ساختمان های تاریخی جهان دیده می شود. استحکام و پایداری آن ، آن را برای تعدادی از کاربردهای ساختمانی از جمله ستون ها، کفپوش ها و پله ها مناسب می کند. (برای کارهای نما و زینتی هم مناسب است.)این سنگ، یک نوع سنگ دگرگونی است که به خوبی پولیش میشود و همچنین به اشکال مختلف تبدیل می شود.  در انواع کاربردهای تزیینی از جمله اجسام  سنگی، کفپوش، روکش کاری و سایر کاربردهای مشابه استفاده می شود. این سنگ یکی دیگر  از انواع سنگ ساختمانی است.

 

 

 

 

 

کوارتزیت

 

 

نوعی سنگ دگرگونی است که کریستالی، سخت و شکننده است و طول عمر بالایی دارد. کار با آن دشوار است و مانند گرانیت از آن استفاده می شود. اما به دلیل شکننده بودن، استفاده از آن در کارهای زینتی توصیه نمی شود. این سنگ ها در صنعت ساختمان سازی به عنوان بلوک های ساختمانی و اسلب استفاده می شوند. آنها همچنین در صنعت ساخت و ساز به عنوان سنگدانه برای بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

 

 

لاتریت

 

 

از تجزیه سنگ های آذرین تشکیل می شود و می تواند در انواع نرم و سخت وجود داشته باشد. برش آن بسیار آسان است و حاوی درصد بالایی از اکسید آهن است.

 

 

 

 

اطلاعات بیشتر در مورد سنگ ساختمانی

 

وحید لطفی پور
وحید لطفی پور

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋