سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

جدال توئیتری اقتصاددانان با سخنگوی وزارت بهداشت بر سر عوارض تردد

آیا عوارض تردد خلاف عدالت است؟؛ جدال توئیتری اقتصاددانان با سخنگوی وزارت بهداشت بر سر عوارض تردد؛ داود سوری اقتصاددان در این رابطه ضمن مخالفت با اظهار نظر سخنگوی وزارت بهداشت نوشت: «جریمه مالی و عوارض بزرگراهی در این زمان جریمه تخطی از قانون و یا استفاده از بزرگراه نیست، هزینه جان انسانها است. چطور می توان بر جان انسانها قیمت گذاشت؟ دیه؟ برای چند نفر؟.. در موارد جزیی تر از قوه قهریه استفاده می شود، چرا در این مورد تعلل می کنند؟»

جدال توئیتری اقتصاددانان با سخنگوی وزارت بهداشت بر سر عوارض تردد

پارس لاین در روزهای اخیر برخی کارشناسان پیشنهاد دادند که برای کاهش تردد مسافران بین شهرها مختلف عوارض بزرگراهی سنگینی وضع شود. حتی از نرخ یک میلیون تومان سخن گفتند تا از این طریق مردم را وادار به خانه نشینی کنند.

اما این پیشنهاد با مخالفت وزارت بهداشت که مهمترین عضو کمیته مبارزه با کروناست روبه رو شد.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه در توئیتی اعلام کرد این پیشنهادات خلاف عدالت است.

جدال توئیتری اقتصاددانان با سخنگوی وزارت بهداشت بر سر عوارض تردد

او نوشت: "وضع جریمه مالی و افزایش عوارض بزرگراهی برای افرادی که محدودیت تردد و مسافرت را رعایت نمی کنند، عادلانه نیست،  نباید بتواند صرفا با تمکن مالی و توانایی پرداخت جرایم و عوارض حتی سنگین، از محدودیت و ممنوعیت، احترام به حقوق دیگران و مسوولیت در قبال سلامت جامعه شانه خالی کند ..."

این توئیت سخنگوی وزارت بهداشت با مخالفت تعدادی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی روبه رو شد.

دکتر داود سوری اقتصاددان در  این رابطه ضمن مخالفت با اظهار نظر سخنگوی وزارت بهداشت نوشت: «جریمه مالی و عوارض بزرگراهی در این زمان جریمه تخطی از قانون و یا استفاده از بزرگراه نیست، هزینه جان انسانها است. چطور می توان بر جان انسانها قیمت گذاشت؟ دیه؟ برای چند نفر؟.. در موارد جزیی تر از قوه قهریه استفاده می شود، چرا در این مورد تعلل می کنند؟»

صادق الحسینی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در پاسخ به جهانپور با بیان اینکه "اینجا فیلتر کردن فقیر و غنی هدف نیست. هدف کاهش انگیزه سفره."، افزود: «البته عاقلانه این بود که سفر بین شهری از هرنوع زمینی، ریلی و هوایی در کشوری که رده ۶ کرونا دنیا را دارد کلا ممنوع شود اما وقتی این اتفاق نمی افتد ناچاریم به توسعه این راهکارها. ادامه این وضعیت نه عادلانه است نه عاقلانه.»

او در توئیت دیگری نوشت: «انتهای این استدلال اینست که بگوییم اگر هر کالای حیاتی مثل نان یا آب و اصلا هر کالایی (سفر که کالای حیاتی نیست) رایگان نباشد عادلانه نیست! این چه جور استدلال کردنه آخه؟ قرنطینه که نکردیم، ممنوعیت پرواز که نگذاشتیم، ممنوعیت سفر برون شهری نگذاشتیم حالا.. ویروس باید عادلانه پخش شود.»

سید امیر سیاح اقتصاددان اصولگرا هم از توئیت سخنگوی وزارت بهداشت انتقاد کرد. او هم مدافع عوارض ترددی است و در این باره نوشت: «فقط در آرمانشهر مهدوی به عدالت صددرصد میرسیم. جریمه سنگین خودروها در جاده‌ها با دوربینهای فعال در جاده های یراسرکشور، می‌تواند بخشی از مسافرتها را محدودکند و حتما کار درستی است.»

مصطفی بغدادی فعال اقتصادی هم از موضع سخنگوی وزارت بهداشت انتقاد کرد و خطاب به جهانپور گفت: "همه دیدیم که در آلمان دستمال توالت یک عدد به قیمت نرمال و تعداد بیشتر با قیمتهای بالاتر عرضه شد و درآمد مازاد خرج درمان شد. این یعنی سیاست‌گذاری درست. منطق شما در عدم افزایش هزینه تردد جاده ای اساسا اشتباه است. مفهوم عدالت نسبی‌ست آقای دکتر عزیز."

در پاسخ به این اظهار نظر بغدادی جهانپوری نوشت: «سلامت کالای خصوصی و تجاری نیست که قابل فروش باشد.» و بغدادی پاسخ داد: "در پایه‌ای ترین سطح کلاس‌های سیاست‌گذاری عمومی این مفاهیم آموزش داده میشه. اما دریغ که بخش بزرگی از سیاسگذاران ما این مفاهیم را آموزش کلاسیک ندیده‌اند یا خود را بی‌نیاز از این آموزش‌ها می‌داند."

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋