اطلاع رسانی تبلیغاتی؛ با این نکات رزومهنویسی توجه استخدامکنندگان را جلب کنید
در بیشتر شرکتهای بزرگ، استخدامکنندگان از چندین فرصت شغلی پشتیبانی میکنند که هر کدام به یک مهارت منحصربهفرد نیاز دارد. به دلیل تعداد بالای متقاضیان برای تصدی هر موقعیت شغلی، مواجه شدن با یک رزومهی حرفهای بسیار دلگرمکننده است. به طور متوسط، استخدامکنندگان برای تصمیمگیری در مورد هر رزومه، زمانی حدود ۶ ثانیه صرف میکنند تا الف) خواندن رزومه را ادامه دهند ب) شاید آن را ذخیره کنند ج) آن را در سطل زباله بیندازند. به همین دلیل مهم است که رزومهی خود را به گونهای قالببندی کنید که به استخدامکنندگان و مدیران استخدام (https://karboom.io/jobs) این امکان را بدهد تا بهراحتی و با توجه به موقعیتهای باز، صلاحیتهایتان را شناسایی کنند.
بیایید نکاتی را مرور کنیم که به شما کمک میکند در مصاحبههای شغلی، توجه و رضایت مدیران استخدام را جلب کنید.
طول ایدئال رزومه به تجربهی شما بستگی دارد. با این حال، قانون کلی ۲-۱ صفحه است. یک فارغالتحصیل یا یک متخصص هرگز نباید رزومهای طولانیتر از یک صفحه داشتهباشد.
با کسب تجربه، داشتن ۲ صفحه قابلقبول است. مهارتهای فنی شما توسعه مییابد و بهنمایش گذاشتن آنها ایرادی ندارد، اما لیست مشروحی از مشاغل کاری که در طول ۲۰ سال گذشته داشتهاید را ارائه ندهید. بهیاد داشته باشید، شما فقط ۶ ثانیه فرصت دارید تا توجه مدیر استخدام را به خود جلب کنید.
هرچه رزومهی کاری شما چشمگیرتر باشد، در آن ۶ ثانیهی مهم، بیشتر خوانده میشود. از فونتهای فانتزی استفاده نکنید و مطمئن شوید که فضای خالی باقی گذاشتهاید. رزومهی خود را مرور کنید و نیز از دوستتان بخواهید آن را بررسی کند. مدیران در طی فرایند استخدام، رزومهای را که حتی فقط یک اشتباه تایپی دارد بهسرعت رد میکنند.
با کسب تجربهی حرفهای بخش مربوط به تحصیلاتتان کوچکتر شده و باید به قسمتهای پایین رزومه منتقل شود. فعالیتها و جوایز دانشگاهی فقط در این صورت ذکر میشود که به شما کمک کند تا موقعیت شغلی خوبی را به دست آورید. با ظهور مشاغل جدید، متقاضیان علاقهمند با مهارتهای مربوطه که از طریق آموزش حرفهای به دست آمدهاند، باید توانایی خود در حوزهی آموزش را نیز برجسته کنند.
بخش مهارتهای فنی میتواند برای استخدامکنندگان بسیار مفید باشد. با درج لیستی از فناوریها، نرمافزارها، ابزارهای آزمایش و زبانهای فنیای که به آنها تسلط دارید، مطمئن شوید که رزومهی شما بهاندازهی کافی پربار به نظر میرسد. این بخش نباید بیشتر از چند اینچ از فضای رزومهی شما را اشغال کند. همچنین مهارتهایی را که متقاضیان معمولی ممکن است نداشته باشند را برجسته کنید (فراموش نکنید که «Microsoft Office Suite» یا «مهارتهای رایانهای» رایج هستند.) این بخش از رزومه نشان میدهد که شما دارای تجربیاتی هستید که استخدامکنندگان به دنبال آن هستند و در نتیجهی جستجوی کلمات کلیدی، راحتترانتخاب میشوید.
برای شرح دادن مسئولیتها یا دستاوردهای خود در هر نقش، توضیحات طولانی ننویسید، بلکه عبارتهای کوتاه به همراه نقاط گلولهدار را جایگزین کرده وهر سطر را با فعل یا کلیدواژهی مناسب و تأثیرگذار شروع کنید. اینجا همان موقعیتی است ک باید در آن بدرخشید! تلاش کنید با ارائهیکلمات و عبارات مناسب، خلاقیت بهخرج دهید.
توضیح دهید که قادر هستید یه تنهایی «توسعهیافته»، «منسجم» یا «سازماندهیشده» عمل کنید به جای اینکه از «همکاری با دیگران» یا «مشارکت در رویدادها» بگویید. توجه داشتهباشید که مجاز هستید فقط از تجربههای واقعی خود بگویید و نباید در توصیف آنها اغراق کنید، زیرا این کار باعث شکست خوردن شما در فرایند مصاحبه میشود. مشابه مهارتهای فنی، استفاده از کلمات کلیدی باعث میشود بهراحتی توسط موتورهای جستوجو شناسایی شده و استفاده از آنها در متن رزومه، امتیاز بزرگی برایتان محسوب میشود.
ما در عصر اطلاعات و تجزیهوتحلیل هستیم. لازم است با ارائه معیارهایی توضیح دهید که چگونه «سود شرکت را افزایش میدهید». اگر بازدید یا درآمد بیشتری برای شرکت به ارمغان آوردهاید، آنها را به طور برجستهای نمایش دهید.
روی موفقیتهای محسوس خود تأکید کنید. اگر برای یک موقعیت شغلی غیرفنی درخواست کردهاید، دستاردها و نمونهی کارهایتان را در معرض نمایش بگذارید و سپس در طی فرایند مصاحبه، در مورد آنها توضیح دهید. اگرچه ذکر برخی از وظایف عمومی که در یک سمت انجام می دادید ایرادی ندارد، اما بهتر است نشان دهید که به چه چیزی افتخار میکنید.
پاسخ ها