اطلاع رسانی تبلیغاتی؛ روشها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو
برای تشخیص رنگ خودرو چند روش وجود دارد:
یکی از ابتداییترین روشهای تشخیص رنگ خودرو، روش چشمی است. در این روش باید به چشمتان اعتماد کنید و بهدنبال نشانههای رنگ شدن خودرو باشید. این کار تا حدودی دشوار است، مخصوصا اگر یک صافکار و نقاش ماهر روی آن کار کرده باشند. بااینحال احتمال دارد با کمی دقت متوجه رنگ شدگی ماشین شوید:
با دقت به خودرو مخصوصا بخشهایی از آن که بیشتر در معرض آسیبدیدگی هستند از جمله درها، سپرها، صندوق عقب و گلگیرها، نگاه کنید. آیا نشانههایی از تفاوت رنگ میبینید؟ رنگ ارجینال کارخانه از ترکیب رنگها با کدهای مختلف به دست میآید که درست کردن همان رنگ بدون داشتن کدها برای حرفهایترین تعمیرکارها هم دشوار است. بنابراین با کمی دقت میتوان تفاوت رنگ را از رنگ کارخانه تشخیص داد.
اگر خودرو را از نمایشگاه میخرید، نورهای درخشان آنجا کار تشخیص رنگ را دشوار میکند. بنابراین از فروشنده بخواهید خودرو را در زیر نور طبیعی روز (و نه در آفتاب شدید) به شما نشان دهد.
اما گاهی به راحتی نمیتوان متوجه تفاوت رنگ شد، مخصوصا اگر کل یک قطعه مثلا کل یک در یا سپر را رنگ کرده باشند. در این حالت از فاصله دورتری روی ماشین تمرکز کنید. چند متر از ماشین فاصله بگیرید و خوب به آن نگاه کنید. آیا رنگ سپر، در یا قطعات دیگر آن تیرهتر یا روشنتر از اطرافش به نظر میرسد؟ با دوربین باکیفیت از بخشهای مختلف خودرو عکس بگیرید. البته نباید برای عکس گرفتن زیاد به ماشین نزدیک باشید زیرا تفاوت رنگ را مشخص نخواهد کرد. همان دو سه متری ماشین بایستید خوب است.بعد از اینکه به عکس دقت کنید، ناهماهنگی رنگ یک قسمت با سایر قسمتهای بدنه قابلمشاهده خواهد بود.
کاپوت را بالا بزنید و در صندوق عقب و تمام درهای خودرو را باز کنید و لبههای آن را بررسی کنید. ازآنجاکه در کارخانه اتاق خودرو را به طور یکپارچه و کامل (البته بدون وجود اجزای داخلی) رنگ میکنند، روی لبهها و درزگیرهای داخلی خودرو نباید رنگی وجود داشته باشد. رنگکردن ماشین تکمیلشده دشوار است و رنگ روی لبههای داخلی و درزگیرها میپاشد. همچنین ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند که در این صورت پس از برداشتن نوار، رد آن روی خودرو باقی میماند. بنابراین اگر رد نوار فومی یا رنگ پاشیدگی در جاهای غیرعادی را دیدید، بدانید خودرو را رنگ کردهاند.
گاهی ممکن است نقاش بدون مهارت و دقت کافی خودرو را رنگ بزند و گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه چسبیده باشند. شاید هم پس از رنگکردن در هنگام خشکشدن رنگ چیزهایی به آن بچسبند. در این صورت ظاهر رنگ نقطهنقطه یا به اصطلاح پوست پرتقالی میشود. این هم نشانهای دیگر است که میگوید خودرو رنگ شده است.
رنگ کارخانه به سادگی پوسته نمیشود و پریدگی پیدا نمیکند. اگر در جاهایی تکهای از رنگ کنده شده است، آن رنگ فابریک کارخانه نیست.
با زاویه و بهصورت مایل، به انعکاس تصاویر در بدنه خودرو نگاه کنید. آیا در برخی از قسمتها تصویر موجدار و غیر شفاف است؟ اگر بله، این به معنای آن است که خودرو رنگ شده است.
بهدنبال رد صافکاری یا سنباده در قسمتهای مختلف مخصوصا در لبهها از جمله لبه گلگیرها بگردید. این خطوط هاشورمانند هستند و نشان میدهند که خودرو رنگ شده است.
این کار هم مانند روش چشمی به کارشناس خبره نیاز دارد. بااینحال اگر میخواهید خودتان امتحان کنید، به این شیوه عمل کنید:
روی بدنه خودرو دست بکشید و با نوک انگشتان آن را لمس کنید. آیا برآمدگی یا ناهمواری احساس میکنید؟ آیا حس میکنید بعضی جاها صافی کمتری دارد یا زبرتر است؟
کیفیت و بافت رنگ را حس کنید. اگر صافکار سنبادهکاری کرده باشد این حس زبری بافت به انگشتان شما منتقل میشود. اگر رنگ خودرو ارجینال کارخانه باشد، بافت آن کاملا صاف، نرم و یکنواخت خواهد بود.
حالت پوست پرتقالی ماشین را با دست هم میتوانید تشخیص دهید. در این حالت حس خواهید کرد که دستتان درست مانند پوست پرتقال، سطحی ناصاف و متخلخل را دارد لمس میکند.
یک آهنربای ضعیف بردارید. اگر بدنه خودروی شما از آهن و فولاد است با قراردادن آهنربا روی بخشهای مختلف سطح آن، میتوانید متوجه ضخامت رنگ شوید. جاهایی که ضخامت رنگ زیاد است آهنربا را جذب نمیکند یا اینکه قدرت جذب آن نسبت به نقاطی که رنگ فابریک دارد کمتر است. اگر این طور است خودرو رنگ شده است.
اما شاید گاهی اوقات تشخیص رنگ خودرو بدون ابزارهای لازم برای کارشناس خبره هم به سادگی امکانپذیر نباشد. بههمیندلیل برای این کار از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال استفاده میکنند که با توجه به ضخامت رنگ خودرو، به راحتی و با قطعیت اعلام میکند که خودرو رنگ شده است یا نه. وقتی یک لایه رنگ روی لایه رنگ اصلی اضافه میشود، مسلما در آن نقطه ضخامت رنگ بیشتر میشود. بنابراین تفاوت ضخامت رنگ در بعضی نقاط میتواند نشان دهد که خودرو رنگ شده است. اگر هم کل خودرو مجددا رنگ شده باشد، باز هم ضخامت لایه رنگ که از حدود ۴.۷ بالاتر برود، نشاندهنده این است که لایه رنگ دیگری روی رنگ فابریک خودرو آمده است.
تشخیص رنگ و کارشناسی رنگ خودرو یکی از بخشهای مهم کارشناسی کل خودرو است که در حال حاضر در بازار انجام میپذیرد و معمولا هزینه آن نیز به طور کلی تعیین میشود. این هزینه با توجه به نوع برند خودرو (پراید، پژو و …) و شرایط بازار محاسبه میشود. اگر میخواهید هزینه کارشناسی خودروی موردنظرتان را محاسبه کرده و از خدمات آن استفاده کنید، کافی است در وبسایت کارنامه وارد بخش کارشناسی خودرو شوید، برند خودرو، مدل و تیپ آن را وارد کنید، هزینه کل برایتان حساب میشود. اگر هم بخواهید درخواست کارشناسیتان را نهایی کنید، باید سایر اطلاعاتتان را وارد نموده، پرداخت را انجام داده و ثبت درخواست نمایید. به فاصله ۱۰ دقیقه تماسی از کارنامه خواهید داشت که طی آن هماهنگیهای لازم با شما صورت گرفته، سپس کارشناس کارنامه به محل موردنظرتان اعزام میشود و خودرویتان را کارشناسی میکند.
تصویری که در زیر میبینید، فرم درخواست کارشناسی یک خودرو پژو ۲۰۶ بوده که به همراه هزینه کارشناسی آن، برای نمونه آورده شده است:
منبع: کارنامه
پاسخ ها