بندر چابهار ایران اغلب بهعنوان بخش مهمی از دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند دیده میشود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایهگذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد بهعنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان میبینند.
یک دیپلمات سابق هندی گفت تحریمهای ثانویه آمریکا مهمترین عامل نگرانی شرکتهای هندی برای فعالیت در پروژههای بندر چابهار بهشمار میآید.
به گزارش خبرگزاری فارس، «یوگندرا کومار» از دیپلماتهای سابق هندی در مصاحبهای گفت با وجود آنکه در دوران ریاستجمهوری «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا روابط میان واشنگتن و دهلینو نزدیکتر شده، اما تحریمهای ثانویه آمریکا علیه شرکتهای هندی که در ایران فعالیت داشتند باعث نگرانی هندیها شده است.
کومار که سفیر هند در فیلیپین بوده و تاکنون دو کتاب درباره راهبرد دریایی دهلی نو نوشته، بر نقش ایران در دیدگاه ایندو- پاسیفیک هند تاکید کرد، این در حالی است که تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام این دیدگاه را با چالش مواجه کرده است. این دیپلمات هندی گفت: «دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند بر فراهم کردن شبکهای از ارتباطات استوار است.»
این دیپلمات سابق هندی گفت: «چابهار دسترسی زمینی مهمی به افغانستان و آسیای میانه فراهم میکند این درحالی است که پاکستان مانع از دسترسی زمینی هند به افغانستان از طریق این کشور میشود. هند به کشورهای آسیای میانه که دارای منابع غنی هستند بهعنوان مکانی برای تامین نیازمندیهای انرژی خود و همچنین بازاری برای کالاهای صادراتی خود مینگرد.
بندر چابهار ایران اغلب بهعنوان بخش مهمی از دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند دیده میشود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایهگذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد بهعنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان میبینند.
کومار گفت با وجود آنکه هند از آمریکا برای مشارکت در بندر چابهار معافیت تحریمی گرفته، اما خطر قرار گرفتن در معرض تحریمهای ثانویه همچنان وجود دارد. این دیپلمات سابق هندی گفت: «تحریمهای دولت ترامپ علیه ایران شامل مشارکت هند در چابهار برای دسترسی به افغانستان نمیشود، اما نگرانی درباره تحریمهای ثانویه علیه شرکتهای خارجی و هندی بهدلیل اجرای پروژههای ارتباطی همچنان مانع اصلی بهشمار میآید.»
پاسخ ها