یک راننده اسنپفود که میگوید ماهانه به طور میانگین چهار میلیون تومان درآمد دارد، درباره اعتراضشان توضیح میدهد: «از روز اول که من در اسنپفود کار کردم تا سال پیش، قیمت پایه هفت هزار تومان بود. بعد آن را هزار تومان افزایش دادند، اما باز هم دردی را از ما دوا نکرد. مثلا از میدان پونک تا باغفیض یک بار را باید با هشت تومان جابهجا کنم، اما اگر بخواهم یک نوشابه بخرم، باید ۱۰ هزار تومان بدهم.»
در دو روز گذشته اگر در تهران چرخی میزدید، احتمالا موتورسواران صورتی اسنپفود را میدیدید که سوئیچها را داخل جیبشان گذاشتهاند و قصد نداشتند چیزی را جابهجا کنند یا به مقصد برسانند. از سعادتآباد تا مرزداران، جردن تا ونک و نیاوران بایکرها موتورها را خاموش کرده و حتی نگاهی هم به صفحه گوشی نمیانداختند. خواسته آنها چه بود؟ کرایه پایه به بالای ۱۰هزار تومان برسد و دیگر سفارشهای اپلیکیشن اسنپفود به اسنپباکس و ماشین اکو ارسال نشود.
ماجرا چه بوده؟
به گزارش هفت صبح، برای اینکه بدانید ماجرا چیست، اول باید فرق اسنپفود را با اسنپباکس بشناسید. اسنپباکس بیشتر برای حمل کالا استفاده میشود و روی ترک موتور، یک جعبه سبز دارد، اما اسنپفود غذا، میوه، نان و … جابهجا میکند و رنگ جعبهاش صورتی است. یکی از رانندههای اسنپفود درباره این دو روز اعتراض و توقف اینطور توضیح میدهد که آنها به دو موضوع اعتراض دارند:
اول اینکه قیمت پایه جابهجا کردن غذا برایشان هشت هزار تومان است و میخواهند این مبلغ افزایش یابد. دوم هم اینکه اسنپفود نباید غذا، میوه و کالاهایی که قبلا متعلق به موتورهای صورتی بود را به اسنپباکس و تاکسی اسنپ بدهد. چندوقت پیش برای افزایش رضایت مشتریان، رانندههای اسنپباکس این دسترسی را پیدا کرده بودند که سفارشهای میوه و سوپرمارکت را ارسال کنند.
اما این سرویسها ابتدا فقط محدود به مقصدهای دور و زمانهای شلوغ بود. شرکت اسنپ از دو هفته پیش دسترسی اسنپباکس و اسنپخودرو را برای ارسال همهنوع سفارشی (حتی غذا که ارسال آن بر اساس قرارداد ممنوع است) باز میکند. حالا چرا این موضوع برای موتورهای صورتی اسنپفود گران تمام میشود؟
چون سر سفرهای که قبلا فقط خودشان نشسته بودند، دو مهمان دیگر هم حاضر شده است. حالا تازه این را در نظر بگیرید که کف کرایههای اسنپباکس، هزار تومان بیشتر از آنها و کف کرایه اسنپ ماشین هم ۱۳ هزار تومان است. پس عجیب نیست که از این موضوع شاکی شده باشند؛ هم رقبای تازهای پیدا کردهاند و هم کرایه کمتری دریافت خواهند کرد.
البته موتورسواران اسنپفود تحلیل دیگری هم دارند. آنها میگویند که شرکت اسنپ، از رانندههای اسنپباکس ۲۰ درصد کمیسیون میگیرد و برایش نفع بیشتری دارد که همه کارهایش را اسنپباکس انجام دهد، اما اسنپفودیها به اسنپ کمیسیون نمیپرداختند. بهخاطر همین هم استدلال آنها این است که اگر امروز اعتراض نکنند، فردا مجبور به پرداخت کمیسیون میشوند و این آش هم برایشان شورتر میشود.
هشت هزار تومان سرویس نمیارزد
یک راننده اسنپفود که میگوید ماهانه به طور میانگین چهار میلیون تومان درآمد دارد، درباره اعتراضشان توضیح میدهد: «از روز اول که من در اسنپفود کار کردم تا سال پیش، قیمت پایه هفت هزار تومان بود. بعد آن را هزار تومان افزایش دادند، اما باز هم دردی را از ما دوا نکرد. مثلا از میدان پونک تا باغفیض یک بار را باید با هشت تومان جابهجا کنم، اما اگر بخواهم یک نوشابه بخرم، باید ۱۰ هزار تومان بدهم.» خلاصه اینکه آنها آنقدر عصبانی هستند که روز گذشته به گفته او بهجز دو، یا سه نفر بایکر (یا همان موتورسوار)، فرد دیگری در شهر تهران کار نکرده است.
پیامکهای جایزه…
این بایکر معترض میگوید از روزی که اعتراض را شروع و کار را متوقف کردهاند، اسنپفود دو اساماس برایشان فرستاده است. اولی این بوده که هر کسی روز شنبه چیزی جابهجا کند، ۳۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت خواهد کرد. دومی هم اینکه به بسیاری از همکارانشان پیامکی فرستادهاند که باید به کلانتری مراجعه کنند.
خیلی از این افرادی که این پیام را گرفتند اصلا در سر کار نبودهاند. اسنپفود ۹۳۰ کارمند دارد و در یک روز عادی ۱۰۰ هزار تراکنش مالی با میانگین ۵۰ هزار تومان در آن اتفاق میافتد. رانندههای موتورسوار اسنپ میگویند: «ما این شرکت را به اینجا رساندیم و حالا نمیخواهیم که حقمان را به سرویسهای اسنپباکس یا اسنپاکو بدهیم.»
آنها در یکی از کانالهای خبریشان نوشتهاند: «موفقیت و پیشرفت امروز اسنپفود مدیون تلاش و زحمتهای بیوقفه ما در گرما و سرماست. چه کسانی که در راه این شغل پرمخاطره جان خود را از دست ندادند. اما اسنپفود بهجای قدردانی از زحمات ما در این شرایط بحرانی، ما را کنار زده و درصدد دور زدن ماست. ما هم تا زمانی که حق خود را بگیریم به اعتراض ادامه خواهیم داد.»
واکنش اسنپفود چه بود؟
اسنپفود در برابر این اعتراض در صفحه اینستاگرام خود برای مشتریانش اینگونه نوشت: «به علت شرایط آبوهوایی و مشکل پیشآمده در فرایند ارسال، مارکتپارتی به تعویق افتاد.» مارکتپارتی قرار بود همان جمعه سیاه اسنپفود باشد که تخفیف زیادی روی کالاها بگذارد.
اما با اعتراض برخی موتورسوارها همه کاسهوکوزهها برای برندینگ این شرکت شکسته شد. علاوهبراین هنگام سفارش دادن هم، این اپلیکیشن هشدار میدهد که در برخی از نقاط به طور موقت امکان سفارش، محدود شده است. به غیر از این، هیچ توضیح دیگری در این دو روز از سوی این شرکت دیده نشد و به گفته روابطعمومی هنوز موضع رسانهای در برابر آن گرفته نشده است.
پاسخ ها