محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عدهای که متخصص چتربازی هستند و حدود ۱۵۰ نفر هستند، بهتر از دولتمردان فهمیدند پولی که بیرون میآید کجا قرار است برود. آنها میدانستند به بورس میرود و سریع پولها را به سپردههای جاری تبدیل کردند و این آخر سر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که چیزی نصیب شان نشد. این موارد جزیرهای است و نمیتواند ادامه پیدا کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در آستانه تحولات جدید در کشور هستیم و نحوه اداره، سیاستگذاری کشور و برنامهریزیها باید متحول شود، در غیر این صورت مسیرهای منفی در فرهنگ و اقتصاد ادامه مییابد. در چهل سال اول انقلاب با روندهای مثبت و منفی روبرو بودیم.
به گزارش ایسنا، آیین افتتاحیه نظام جمعسپاری و نخستین فراخوان جمعسپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت «تدوین سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه کشور» با حضور برخی از اعضا و کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله حسین مظفر ریس مرکز تحقیقات و بررسیهای راهبردی، یاسر جبراییلی، روستا آزاد و اهالی رسانه برگزار شد.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه اظهار کرد: بیش از بیست سال است در این کشور سیاستهای بسیار دقیق و پیشرفته از سوی رهبر انقلاب به دولت و مجلس ابلاغ شده و تاکنون فقط آقایان در خصوص سیاستهای اصل ۴۴ قانون نوشتند.
وی ادامه داد: تنظیم رابطه دولت با بالادست و تنظیم رابطه دولت با مردم مهمترین تحولی است که باید صورت بگیرد.
رضایی با اشاره به ضرورت همکاری دولت در این حوزه گفت: روی بخشهای تحول دولت باید فکر کرد و پیشنهاد داد. انتظار داریم سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه، به عنوان اولین برنامه توسعه در گام دوم انقلاب، به ریلگذاری جدید در فرهنگ و اقتصاد تبدیل شود.
در همین راستا رضایی اظهار کرد: در غالب برنامههای کشور باید دو یا سه وزارتخانه کنار هم و به صورت قرارگاهی کار کنند. ما اگر بخواهیم مردم را وارد اقتصاد کنیم با این دولتمتمرکز محقق نمیشود، باید به استانها قدرت و اختیار داد.
وی ادامه داد: مسأله دیگر فاصله بنگاه داری با زندگی مردم است، در مناطق محروم که میروید، میبینید سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفته که به دلیل استفاده از امکانات دولتی، رانت ایجاد شده است. در کارخانهها سرمایه گذاری عظیم شده و در مقابل جوانها درگیر اعتیاد هستند.
وی افزود: صنعت و دولت جزیرهای شده و نتیجه آن این شده که ممکن است بنگاههای بیشتری ایجاد شود، اما روز به روز فقر بیشتری را شاهد باشیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بانک مرکزی جزیرهای عمل کرد و نتیجه این شد که آب عظیمی پشت سد ایستاد و سال ۹۷ این دریچه باز شد. نرخ سود بانکی را کاهش دادند و فکر نکردند این پول کجا میرود.
وی ادامه داد: عدهای که متخصص چتربازی هستند و حدود ۱۵۰ نفر هستند، بهتر از دولتمردان فهمیدند پولی که بیرون میآید کجا قرار است برود. آنها میدانستند به بورس میرود و سریع پولها را به سپردههای جاری تبدیل کردند و این آخر سر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که چیزی نصیب شان نشد. این موارد جزیرهای است و نمیتواند ادامه پیدا کند.
رضایی خطاب به کارشناسان گفت: حسن شما این است که درگیر مسائل تجربی و نظری شدید و میتوانید مسائلی را به ما بگویید که هم بار تجربی داشته باشد و هم مسائل نظری در آن مورد توجه قرار گرفته باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای تببین این جمع سپاری گفت: ما به دنبال تشکیلات، سازمان و شبکه نیستیم، اما وظیفه حمایت داریم.
رضایی در بخشی از این سخنرانی گفت: امروز نیازمند یک اراده ملی سوم برای اداره کشور هستیم. اولین اراده ملی در ایران در سال ۵۶ و ۵۷ شکل گرفت و نسل اول انقلاب در کنار امام توانست کار بزرگی انجام دهد و در عالم سیاست راهی نو به نام جمهوری اسلامی را بهوجود آورد. دومین اراده ملی برای آزادسازی سرزمینهای اسلامی بود که قدرتهای بینالملل، صدام حسین را تحریک کردند و او به ۵ استان وارد شد و در اینجا نسل دوم، دومین اراده ملی را شکل داد و اقتدار ایران را بازگرداند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در گام دوم انقلاب در آستانه شکلگیری یک اراده ملی سوم توسط نسل سوم و چهارم انقلاب در حوزه اقتصاد، فرهنگ و محورهای هفتگانه رهبری در بیانیه گامدوم هستیم، گفت: سومین اراده ملی ایران باید به دست نسل سومیها صورت گیرد. ما در آستانه تحولات جدید در کشور هستیم و نحوه اداره، سیاستگذاری کشور و برنامهریزیها باید متحول شود، در غیر این صورت مسیرهای منفی در فرهنگ و اقتصاد ادامه مییابد. در چهل سال اول انقلاب با روندهای مثبت و منفی روبرو بودیم.
وی افزود: روندهای مثبت انقلاب در حوزه سیاست، دفاع و امنیت است و این تحولات بدون بسیج اندیشمندان امکان پذیر نیست. باید بسیجی از اندیشکدهها و نخبهها و پژوهشگاهها در موسسات فرهنگی و کسب وکارها صورت گیرد. تا تحول در بخشهای فکری و اندیشهای شکل نگیرد تحولی در فرهنگ و اقتصاد صورت نخواهد گرفت.
رضایی ادامه داد: در گذشته پژوهشهای کارشناسی، نظری و مطالعاتی داشته ایم، اکنون سومین موج اندیشه ورزی را دنبال میکنیم. تحولات چهل ساله دوم انقلاب متکی به فعالیت و تلاش است. به عنوان حامیان اندیشگاهی بر روی مجمع حساب کنید. هر اندیشکدهای میتواند دهها گروه خودجوش را ساماندهی کند. ارائه فکر بدون مطالبه ما را به جایی نمیرساند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دومین مسأله، تحول در دولت است. امروز دیوانسالاری و نحوه حکمرانی در اقتصاد و فرهنگ بزرگترین مانع پیشرفت کشور است و این را باید تغییر داد. اگر نیروهای انقلاب میگفتند باید شاه را ساقط کنیم، اگر نیروهای دفاع مقدس میگفتند باید صدام را ساقط کنیم شما باید یک دولت نو و یک تنظیم رابطه جدید میان دولت و نظام و دولت با مردم پیدا کنید.
وی تاکید کرد: در دهه اول انقلاب وقتی بسیجیها به جبهه اعزام میشدند، خبرنگاران خارجی زیاد به جبهه میآمدند و با اینها صحبت میکردند و میگفتند جوان! کجا میخواهی بروی؟ میگفتند خرمشهر با هدف اینکه راه قدس از کربلا میگذرد و طرف فکر میکرد این فرد دیروز خدمت امام بوده و حکمی از امام گرفته که به خرمشهر برود و از آنجا هم حمله کند و تا قدس پیش برود. چنین روحیهای در حال حاضر در میان جوانان ما کشته شده است.
رضایی گفت: همه جوانان باید خود را نماینده نظام و انقلاب بدانند، همه باید حس انقلابی در خود شکل بدهند و به صحنه و میدان بیایند منتهی هم در چارچوب نظریهپردازی و اندیشه ورزی و هم در چارچوب مطالبه گری به گونهای که خود را نماینده انقلاب و ملت ایران بدانند.
وی ادامه داد: این کشور و این نظام متعلق به هیچ گروه خاصی نیست و متعلق به ملت ایران است مخصوصا جوانهای کشور و جوانان باید تصمیمی تاریخی بگیرند و منتظر فرش قرمز نباشند.
رضایی در بخشی از این نشست گفت: اگر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در این کشور پیاده میشد مطمئن باشید ما امروز مشکلات اقتصادی نداشتیم.
وی افزود: چند سال قبل از شروع تحریمهای اقتصادی، پیشبینی شده بود که این کشور با نوسانات اقتصادی روبرو خواهد شد و نیازمند یک اقتصاد مقاومتی است. این اقتصاد مقاومتی طراحی و نوشته شد و مقام معظم رهبری کلمه به کلمه این مباحث را دیدند و آنها را اصلاح و تقویت کردند و با دیدگاههای خود، امام و اسلام انطباق دادند.
رضایی خاطرنشان کرد: سند اقتصاد مقاومتی قبل از بحرانهای اقتصادی، ابلاغ شد، اما هنوز روی زمین است و قانونش نوشته نشده است. بعضی از مسئولان کشور نمیدانند این چه سند مهمی است. تنظیم رابطه دولت با بالادست و تنظیم رابطه دولت با مردم مهمترین تحولی است که باید صورت بگیرد. اگر در ساختار دولت، دیوان سالاری دولت، روش حل مسائل در دولت، چگونگی ارتباط با نخبگان، چگونگی ارتباط با کسب و کارها اصلاح نشود همان قدمهای منفی در فرهنگ و اقتصاد ممکن است ادامه پیدا کند.
رضایی همچنین ادامه داد: مسأله سوم که مسأله روز و عملیاتی ماست مسأله سیاستهای کلی برنامه هفتم است و ما انتظار داریم به عنوان اولین برنامه گام دوم به ریل گذاری جدید در فرهنگ و اقتصاد تبدیل شود.
وی تصریح کرد: چطور باید جلوی راههای رفته اشتباه را گرفت و روی راههای نو چطور باید سرمایه گذاری کرد؟ زمان ما محدود است. درست است یکسال دیگر وقت داریم، اما به دلیل اینکه سیاستهای کلی چند ماه قبل از برنامه نویسی باید به دولت ابلاغ شود و برنامه هفتم برنامه مهمی برای ما است، حداکثر ما باید بتوانیم تا تیر ماه و اردیبهشت ماه سال آینده سیاستهای کلی را از مسیر اندیشگاهی و بخشهای داخل مجمع بگذرانیم و خدمت رهبر انقلاب ارائه کنیم و ایشان تصویب کنند و اردیبهشت ماه که ابلاغ شد، دولت بعد بتواند آذر ماه آن را به مجلس بدهد و مجلس هم آن را ظرف سه ماه تصویب کند تا در سال ۱۴۰۱ به نتیجه برسد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ممکن است به دلیل تغییرات دولت و مجلس تاخیری در برنامه داده شود، زیرا دولتی میرود و دولتی میآید و ممکن است لازم باشد از مقام معظم رهبری وقت بگیریم. چند اشکال وجود دارد. یکی از مسائلی که باید در دولت به آن فکرکند، جزیرهای برخورد کردن در مورد حل مسائل است.
پاسخ ها