در زمان شیوع آنفولانزای اسپانیا مردها از ماسک زدن امتناع می ورزیدند و در کمپین های اطلاع رسانی از روش های مختلفی برای ترغیب آنان به ماسک زدن استفاده می شد.
پارس لاین در زمان شیوع آنفولانزای اسپانیایی در سال 1918م تبلیغات زیادی برای ترغیب و متقاعد کردن مردم به ماسک زدن صورت می گرفت.
پارس لاین ، دستکم 500 میلیون نفر از مردم در سراسر جهان بین بهار 1918م تا تابستان 1919م درگیر آنفولانزای اسپانیایی شدند و تخمین زده می شود بین 17 تا 50 میلیون نفر جان باختند. البته برخی تخمین ها نیز از جان باختن 100 میلیون نفر حکایت دارد.
در آن زمان دستورالعمل ماسک زدن اعمال شد اما بسیاری از مردم با ادعای اینکه ماسک زدن تهدیدی برای آزادی های مدنی است از ماسک زدن امتناع ورزیدند حتی یک اتحادیه نیز در مخالفت با این کار تشکیل شد.
مردها و پسرها رغبت کمتری به ماسک زدن نشان می دادند، بنابراین مقامات تصمیم گرفتند که در تبلیغات عمومی و کارتون های آن زمان از مردها و پسرها استفاده کنند.
در یک بررسی جدید از بیش از دو هزار مرد مشخص شده که مردها عمدتا ماسک زدن را نشانه ضعف می دانند.
یک درسی که دولتها از همهگیری سال 1918 گرفتند این است که اجبار و تحمیل اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهداشت عمومی معمولا بیفایدهاند. تکنیکهای مهار همهگیری زمانی تاثیرگذارند که افراد تصمیم به همکاری بگیرند.
همه گیری سال 1918 بسیاری از دولتها را غافلگیر کرد زیرا هیچ سیستمی برای نظارت بر بیماری نداشتند و کمپینهای اطلاع رسانی عمومی نیز خنده دار بودند.
پاسخ ها