پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

درمان واریس در بارداری

درمان واریس در بارداری

واریس در بارداری: وقتی رگ‌ها هم باردار می‌شن!

اگه بارداری، حتما می‌دونی که تغییرات زیادی در بدنت داره اتفاق می‌افته. یکی از این تغییرات، ظاهر شدن رگ‌های متورم و برجسته‌ایه که بهشون واریس می‌گن. شاید فکر کنی که این یه مشکل بزرگه، ولی نگران نباش! هم می‌تونی ازش پیشگیری کنی و هم با راهکارهای ساده، از ناراحتیش کم کنی.

واریس در بارداری

واریس تو بارداری چیه؟

وقتی باردار می‌شی، حجم خون تو بدنت حدود ۲۰٪ بیشتر می‌شه تا بتونه به کوچولوی درونت غذای کافی برسونه. این خون اضافی فشار زیادی به رگ‌های پاهات وارد می‌کنه و از طرفی هم رشد رحم باعث می‌شه رگ‌ها نتونن خون رو به راحتی به قلب برگردونن. به این ترتیب، رگ‌ها متورم می‌شن و همون واریس‌های معروف به وجود میان.

چرا پاها قربانی اصلی هستن؟

رگ‌های پاهات کار خیلی سختی دارن. اون‌ها باید خون رو از پایین‌ترین نقطه بدن به سمت قلب پمپاژ کنن. وقتی رحم بزرگ می‌شه، فشار روی این رگ‌ها بیشتر می‌شه و خون به راحتی به قلب نمی‌رسه. علاوه بر این، هورمون‌های بارداری مثل پروژسترون هم باعث شل شدن دیواره رگ‌ها می‌شن و این دو عامل، زمینه رو برای واریس فراهم می‌کنه.

علائم واریس تو بارداری چیا هستن؟

واریس تو دوران بارداری می‌تونه این علائم رو داشته باشه:

- رگ‌های برجسته و پیچ‌خورده روی پاها

- احساس سنگینی و درد در پاها

- ورم در مچ پا و ساق

- خارش یا حتی سوزش در ناحیه رگ‌های واریسی

چطور می‌تونی جلوی واریس رو بگیری؟

حالا که فهمیدیم چرا واریس سراغ پاها میاد، بیا ببینیم چطور می‌تونیم ازش جلوگیری کنیم یا حداقل شدت‌ش رو کاهش بدیم.

درمان واریس در بارداری

۱. جوراب‌های فشاری بپوش!

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ورم و جلوگیری از واریس، پوشیدن جوراب‌های فشاریه. جوراب‌های مخصوص بارداری به خاطر طراحی خاصشون، فشار ملایمی از مچ پا به بالا وارد می‌کنن و کمک می‌کنن خون راحت‌تر به سمت قلب برگرده. دیگه نگران ظاهر این جوراب‌ها هم نباش! با رنگ‌های شیک مثل مشکی و بژ، حتی تو دوران بارداری هم شیک می‌مونی.

۲. پاها رو بالاتر از سطح صاف بذار

هر وقت که فرصت پیدا کردی، پاها رو کمی بالاتر از سطح بدن قرار بده. این کار کمک می‌کنه که خون راحت‌تر تو رگ‌ها جریان پیدا کنه و از ورم جلوگیری بشه.

۳. حرکت، رمز سلامتی!

پیاده‌روی و شنا بهترین ورزش‌ها برای دوران بارداری هستن. این ورزش‌ها نه تنها کمک می‌کنن جریان خونت بهتر بشه، بلکه احساس بهتری هم پیدا می‌کنی. یادت باشه که ورزش‌های سنگین تو این دوران مناسب نیستن، ولی حرکت‌های سبک مثل پیاده‌روی خیلی مفیدن.

۴. زیاد نشین یا روی پا نباش

اگه مدت طولانی بشینی یا بایستی، فشار زیادی به رگ‌هات وارد می‌شه. پس بهتره هر چند وقت یه بار جابه‌جا شی، قدم بزنی یا به پاها استراحت بدی.

واریس بعد از زایمان چه بلایی سرش میاد؟

بیشتر وقت‌ها بعد از زایمان، واریس به مرور کم‌رنگ می‌شه. چون وقتی زایمان می‌کنی، فشار از روی رگ‌هات برداشته می‌شه و خون راحت‌تر جریان پیدا می‌کنه. ولی اگه واریس‌ها خیلی اذیتت کردن، بعد از زایمان هم می‌تونی با کمک پزشک روش‌های درمانی مناسبی پیدا کنی.

حرف آخر

واریس تو بارداری یه مشکل رایجه، ولی نباید بذاری لذت این دوران رو برات خراب کنه. با پوشیدن جوراب‌های فشاری مناسب، حرکت بیشتر و بالا نگه داشتن پاها، می‌تونی از شدت این مشکل کم کنی و بارداری راحت‌تری رو تجربه کنی. پس نگران نباش و از این دوران خاص زندگی لذت ببر!

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋