پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

عوارض و فواید حذف قند مصنوعی

عوارض و فواید حذف قند مصنوعی

حذف قند مصنوعی

طعم شیرینی از قدیم‌الایام، طعم مورد علاقه‌ی انسان‌ها بوده. شاید براتون جالب باشه که بدونین، انسان‌های اولیه برای اینکه بتونن زنده بمونن، مجبور بودن که از خوراکی‌های شیرین تغذیه کنن. دلیل این مسئله هم طبق نظر دانشمندان تکامل‌گرا، به این خاطر بوده که خوراکی‌های شیرین انرژی بیشتری رو تامین می‌کردن. در نتیجه شانس بقای انسان‌ها بیشتر می‌شده. پس به همین دلیله که بعد از گذشت این همه سال، این تمایل هنوز هم در ژنتیک ما وجود داره!

با این همه، عشق به شیرینی و قند ممکنه در طولانی مدت دردسرهایی در کنار تمام خوشمزگی‌هاش برامون ایجاد کنه. دردسرهایی که شاید آنچنان درباره‌ش نشنیده باشیم. به همین خاطره که پزشکان امروزه خیلی توصیه می‌کنن که اگر افراد می‌خوان سالم بمونن، باید به طور جدی قند و شکر رو از برنامه‌ی غذایی‌شون حذف کنن. به نظرتون آیا دوری از این ماده‌ی خوشمزه شدنیه؟ در این مقاله قصد داریم شما رو با عوارض و فواید حذف قند بیشتر آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

منظور متخصصان از حذف قند از برنامه‌ی غذایی دقیقا چیه؟

قبل از اینکه به عوارض و فواید حذف قند بپردازیم، خوبه بدونین منظور متخصصان دقیقا از اینکه باید قند از رژیم غذایی حذف بشه چیه؟ اول از همه باید به یک نکته‌ی مهم اشاره کنیم. سوخت مغز ما انسان‌ها گلوکزه که یه نوع مادهی قندی محسوب می‌شه. در واقع بدن برای تامین انرژی مغز، مجبوره غذای مصرفی رو به قند گلوکز تبدیل کنه. پس قندها در تامین انرژی بدن نقش حیاتی و غیرقابل انکاری رو بازی می‌کنن.

کوکی‌ها سرشار از قند مصنوعی هستن.

با این همه، بدن برای تامین انرژی به راحتی می‌تونه این قند رو از خوراکی‌ها دریافت کنه. خوراکی‌هایی که به طور طبیعی، ذخایر غنی قندها هستن. مثلا میوه‌ها یک منبع عالی تامین قند بدن محسوب می‌شن. با این حال، زمانی که ما شروع به مصرف قندهای مصنوعی و فرآوری شده مثل شیرینی‌، نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه و... میکنیم، بدن به دردسر می‌افته. این قندها ساختار پیچیده‌ای دارن که بدن برای شکستن و تجزیه‌ی اونها باید انرژی زیادی رو صرف کنه و در نهایت بدن به مشکلاتی چون دیابت و چاقی و... دچار می‌شه. منظور از حذف قند، دقیقا حذف این قندهای مصنوعیه که سلامت بدن رو به خطر می‌اندازن!

نکته‌ای کلیدی درمورد عوارض و فواید حذف قند

همونطور که قبلا گفتیم، منظور ما از حذف قند، حذف قندهای مصنوعی از رژیم غذایی هست. پس با حذف این مواد، عوارضی برای بدن ایجاد نمی‌شه چون بدن قند مورد نیازش رو به طور خودکار از خوراکی‌های سالمی که ذخیره قندی دارن، تامین می‌کنه.

فواید حذف مواد قندی مصنوعی و فرآوری شده

اولین فایده‌ی حذف قند، خلاصی از شر معضل چاقی!

یکی از اولین اتفاق‌های مهمی که بعد از حذف قند مصنوعی از رژیم غذایی‌تون اتفاق می‌افته، کم‌تر شدن کالری دریافتی بدنه. از اونجایی که کالری دریافتی از قند مواد طبیعی به اندازه‌ی مورد نیاز هست، بدن دیگه کالری اضافه رو به شکل چربی توی شکم و پهلوهاتون انبار نمی‌کنه. در نتیجه، با حذف قند، می‌تونید از شر چاقی خلاص بشید!

حذف قند، کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

کاهش ریسک ابتلا به دیابت، قطعا یکی از بهترین فواید حذف قند از رژیم غذایی محسوب می‌شه. تحقیقات کلینیکی در سطح دنیا همگی ثابت کردن که مصرف قندهای مصنوعی، می‌تونه به طور غیرمستقیم روی ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 اثر بذاره. شاید بپرسید چطوری؟ پزشکان معتقد هستن که با مصرف بیش از حد قند مصنوعی، افراد به چاقی و اضافه‌ وزن مبتلا می‌شن. این مسئله می‌تونه باعث کاهش حساسیت بدن به انسولین تولید شده و در نتیجه بالا رفتن قندخون بشه. در صورتی که با حذف قند ، به راحتی می‌شه از این اتفاق جلوگیری کرد!

جلوگیری از روند پیری پوست

یکی از جالب‌ترین پیامدهایی که با حذف قند از رژیم غذایی اتفاق می‌افته، جلوگیری از پیر شدن پوست بدنه. شاید براتون جالب باشه که قندهای مصنوعی، ترکیبات پیچیده‌ی گلیکوژنی رو تولید می‌کنن که باعث افزایش سرعت پیری پوست می‌شه. وقتی که شما مصرف این قندها رو متوقف کنین، به تبع این روند هم متوقف خواهد شد.

قند و پیری پوست

حذف قند و کاهش ابتلا به بیماری‌ها

طبق تحقیقات، حذف قند مصنوعی می‌تونه به درمان خیلی از بیماری‌ها کمک کنه. به عبارت دیگه قند مصنوعی می‌تونه یک عامل دخیل در خیلی از بیماری‌ها محسوب بشه. درسته که این جمله در نگاه اول کمی عجیبه ولی دانشمندان تونستن در آزمایشگاه‌ها صحت این جمله رو ثابت کنن.

طبق یک مطالعه‌ی مروری که در سال 2018 منتشر شد، دانشمندان با آزمایشی روی هزاران موش که قند مصنوعی دریافت می‌کردن، به این نتیجه رسیدن که قند مصنوعی باعث التهاب بدن می‌شه. در نتیجه، بدن برای کاهش این التهاب، مجبوره که دائم از سیستم دفاعی کمک بگیره. فعالیت مداوم سیستم دفاعی برای کاهش التهاب، سبب ضعیف شدن اون به مرور زمان و بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری‌ها خواهد شد. با حذف قند، بدن از شر این چرخه خلاص می‌شه.

حذف قند و کاهش هوس خوردن شیرینی

یکی از جالب‌ترین پیامدهایی که بعد از حذف قند مصنوعی در رژیم غذایی براتون اتفاق می‌افته، کم شدن هوس شیرینی‌جاته! طبق نظر روانشناس‌های رفتارگرا، زمانی که مغز شما یک خوراکی با طعم شیرین دریافت می‌کنه، مدارهای دوپامین مغز که مرکز لذت هستن فعال می‌شن. در نتیجه شما برای تکرار این اتفاق خوشایند تقویت می‌شین که دوباره و دوباره خوراکی‌های شیرین رو امتحان کنید. بعد از ترک قند، این عادت از سر مغز شما خواهد افتاد!

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋