پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

حقوق زن در ایران باستان

حق زنان در ایران باستان

جایگاه زن در دوره‌های مختلف ایران باستان

حق زنان در ایران باستان از جمله موضوعات بحث­برانگیزی هست که در رابطه با اون میشه بسیار صحبت کرد. زنان در ایران باستان از منزلت بالایی برخوردار بودن. در بسیاری از موارد، حقوق زنان با مردان برابر بود. در بسیاری از کشور­ها از جمله روم و یونان باستان، زنان جزو املاک مردان محسوب می­شدن، اما در ایران باستان قضیه فرق داشت. در اون دوران مردان رومی و یونانی، زن رو به عنوان برده می­فروختن. جالبه بدونین که در همون دوران در اروپا، محفلی توسط بزرگ­مردان برگزار می­شد تا بررسی کنن آیا به زن باید لقب بشر داد یا خیر. 

جایگاه زن در ایران باستان

موضوع حق زنان در ایران باستان، به شدت بحث­برانگیز هست. جایگاهی که زن در این دوران داشت، قابل مقایسه با کشور­های دیگه نبود. از جمله مهمترین حقوق زنان در این دوران می­تونیم به مواردی از قبیل سرپرستی کودک، یادگیری دانش­های مختلف، توانایی انتخاب همسر، برابری دستمزد با مردان، یادگیری تیر­اندازی، شکار و... اشاره کنیم.

حق زنان در پادشاهی ماد

ماد­ها، اولین قومی بودن که با پادشاهی دیاکو تونستن بر ایران حکمرانی کنن. اظهار­نظر در رابطه با جایگاه زن در این دوران بسیار سخت هست، چون اطلاعات کمی وجود داره. البته اسناد و مدارکی نیز هست که نشون میده در دوران ماد به جایگاه زن توجه زیادی نمی­شد. زنان باید فعالیت­های کشاورزی و رسیدگی به خانه رو انجام می­دادن. البته برخی از اسناد، اثبات می­کنه که در اون دوران زنان میتونستن حتی به منصب ریاست قبیله نیز دست پیدا کنن.

حقوق زنان در حکومت هخامنشیان

حقوق زنان در دوران ایران باستان به ویژه در حکومت هخامنشیان رو می­تونیم از لوح­هایی که در آثار تخت جمشید به جای مونده، بررسی کنیم. در این دوران، زنان از القاب و عناوین مختلفی برخوردار بودن. هر کدوم از زنان با توجه به القابی که داشتن به زنان عادی، زنان مجرد و زنان متاهل متعلق به خانواده شاهی تقسیم­بندی می­شدن. زنان و مردان با توجه به جنسیتی که داشتن، می­تونستن در برخی از مشاغل فعالیت و جیره دریافت کنن. دریافت مزد هم بر اساس مهارت و درجه شغلی زنان و مردان بود. کارگران زن با مهارت بالا که لقب رئیس بزرگ رو داشتن، می­تونستن زیر­­دست­های خودشون رو کنترل و مدیریت کنن. زنان باردار در این دوران بعد از تولد اولین فرزندشون میتونستن جیره به مدت یه ماه دریافت کنن.

منزلت زن در دوران ایران باستان

حق زنان در دوران اشکانی

اطلاعات زیادی در رابطه با حق زنان در دوره اشکانی موجود نیست. به دلیل عدم وجود منابع کافی در این رابطه، فقط میشه بر اساس روش­های رایج در دوران هخامنشیان نتیجه گرفت که در دوران اشکانی نیز زنان میتونستن صاحب ملک و زمین باشن. ملکه­ها در این دوران قادر به دخالت در امور سیاست و اقتصاد نبودن.

حقوق زنان در حکومت ساسانیان

جایگاه زن در دوران حکومت ساسانیان با  ­دوره­های ماقبلش قابل مقایسه نیست. در این دوران، زنان از جایگاه والایی برخوردار بودن و حق و حقوق بالاتری در مقایسه با سایر زنان در کشورهای یونان و روم باستان داشتن. در صورت تجاوز به یه زن در این دوران، حکومت موظف به پرداخت 5000 سکه طلا به خانواده قربانی بود. زنان در حکومت ساسانیان از حق ارث برابر با مرد و مهریه برخوردار بودن. جالبه بدونین که با توجه به اسناد این دوران زنان می­تونستن با خواست خودشون، چند شوهر قانونی داشته باشن. حکومت ساسانی اولین حکومتی بود که دو زن توانستن در این دوران به پادشاهی برسن. در این دوران، زنان می­تونستن وارد ارتش بشن و به عنوان سرباز با کشورهای متخاصم مبارزه کنن.  

زن در حکومت اسلامی چه جایگاهی داره؟

در دین اسلام به تفاوت­های بین زن و مرد از لحاظ جنسیتی، توجه زیادی شده. دیدگاه دین اسلام کمی متفاوت­تر از دیدگاه سایر ادیان در رابطه با حق زنان هست. زن در حکومت اسلامی علاوه بر برخورداری از حقوق سیاسی و اجتماعی، باید وظایف دیگه خودش رو در قالب همسر و مادر انجام بده.

کلام آخر

در این محتوا در رابطه با حق زنان در تاریخ ایران باستان، صحبت کردیم. حقوق زنان در این دوران و حتی در تاریخ معاصر ایران شامل تغییر و تحولات زیادی بوده. بررسی هر کدوم از این دوره­ها به منظور شناخت ارزش و جایگاه زن اهمیت زیادی داره. در برخی از دوره­ها، زنان قادر به دخالت در امور سیاست­گذاری نبودن. برخی از شواهد به جای مونده از دوران ساسانی، حاکی از اینه که زنان قادر به انجام فعالیت­های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بودن و در عرصه­های حکومتی نقش مهمی رو ایفا کردن.   

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋