راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

حقوق زنان شامل چه مواردی می شود؟

حقوق زنان شامل چه چیزهایی است؟

حقوق زنان در جهان

در کشور­های مختلف، بار قانونی داره. این واژه در واقع به آزادی و حق زنان در جامعه اشاره می­کنه. از اونجا که این حق در دوران­های مختلف تاریخی با تغییرات زیادی همراه بوده، بهتره در این رابطه اطلاعات بیشتری داشته باشیم. حقوق زن در جامعه توسط افراد با دیدگاه­های مختلف مورد تایید قرار گرفته. البته برخی از افراد نیز هستن که این حق رو نادیده می­گیرن. باور اکثریت بر اینه که حقوق زنان از همون بدو تولد مورد تایید جامعه قرار گرفته. فمینست­ها باور دارن که این حقوق در رابطه با زنان و دختران به دلایل مختلف جنسیتی، تاریخی و فرهنگی در جامعه رعایت نمیشن.

حق و حقوق زنان در جهان

پیشینه تاریخی حقوق زنان در دین اسلام

اول از همه بهتره که تاریخچه حقوق زنان رو در ادیان مختلف از جمله اسلام مورد بررسی قرار بدیم. عرب­ها قبل از ظهور اسلام یه رسمی به اسم زنده به گور کردن دختران داشتن. این رسم بعد از ظهور اسلام به طور کلی از بین رفت. حق ارث در دین اسلام برای زنان در نظر گرفته شد. شرایط اجتماعی زنان بهبود پیدا کرد. در سوره مبارکه ممتحنه آیه دوازدهم حتی به موضوع شریک کردن زنان در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته شده. در دین اسلام همواره به تفاوت­های جنسی بین زنان و مردان اشاره شده. به همین خاطر هست که در قرآن از مردان به عنوان سرپرست زنان یاد میشه. زنان هم در مقابل، تکالیفی دارن که موظف به انجام اونها هستن. البته بر طبق دین اسلام، زنان حقوق دیگری نیز دارن که در ادامه به اونها اشاره می­‌کنیم.

حقوق و حقوق زنان در ایران

حقوق زنان در کشورهای در حال توسعه شامل چه مواردی هست؟

از اونجا که اکثریت جمعیت دنیا رو زنان تشکیل می­دن، حق و حقوق خاصی نیز برای اونها در نظر گرفته شده. بر طبق آماری که در این زمینه انتشار یافته، دو درصد از سهم درآمد جهانی به زنان تعلق داره. بیشترین فعالیت­ها در زندگی توسط زنان انجام میشه. این موضوع در حالی هست که کمتر از یک درصد از درآمد جهانی به زنان تعلق می­گیره. با توجه به این آمار جهانی، در رابطه با بی­عدالتی در حوزه زنان به نتیجه­ قطعی می­رسیم.   

حقوق زنان از طیف بسیار گسترده­ای از موارد تشکیل شده که در ادامه به اونها اشاره می­کنیم. این حقوق حتی در قوانین جمهوری اسلامی ایران مورد تصویب قرار گرفته.

حق رای زنان

یکی از مهمترین حقوق زنان، برخورداری از حق رای و مشارکت در انتخابات هست. گرفتن حق رای توسط مدافعان حقوق زنان ، پیشینه­ای تاریخی داره. این حق، مقدمه­ای شد تا زنان بتونن در امور سیاسی کشور دخالت مستقیم داشته باشن.

حق تحصیل

برخورداری از حق تحصیل برابر برای زنان از جمله ابتدایی­ترین حقوق زنان محسوب میشه. بر طبق قانون، تمام زنان حق دارن که از آموزش عالی به طور مساوی بهره ببرن. همونطور که می­دونین، زنان در دوران قبل از مشروطه از حق تحصیل برخوردار نبودن. رفع هر­گونه تبعیض در این رابطه باعث شد تا زنان بتونن از حق تحصیل مساوی با مردان برخوردار بشن.

حقوق زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران

در نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حق و حقوق زنان در جامعه، قوانینی وجود داره که در 148 بند خلاصه شده. این منشور در سال 1383 در شورای عالی فرهنگی کشور مورد تصویب قرار گرفته. در ادامه قرار هست به مهمترین بندهای این منشور اشاره کنیم:

  • حق عدالت قضایی
  • حق عدالت اجتماعی
  • حق دستمزد برابر
  • حق کار
  • حق مالکیت
  • حق بهداشت باروری و زایمان
  • حق امنیت مادی و معنوی
  • حق مشارکت در امور مختلف قانون­گذاری و سیاست­گذاری
  • حق دسترسی به خدمات ورزشی و آموزشی
  • حق تحصیل
  • حق مشارکت در قرارداد­های قانونی
  • حق اعاده حیثیت در امور قضایی
  • برخورداری از حق و حقوق زوجه در ازدواج
  • و...

لایحه اختصاصی مرتبط با حق زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران

در رابطه با حقوق زنان، یه لایحه­ای به نام لایحه بهبود امنیت زنان در برابر رفتارهای نادرست و آسیب­زا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داره. این لایحه به منظور جلوگیری از آسیب­دیدگی زنان و بهبود امنیت اونها در منزل، محیط کار و به طور کلی در جامعه تهیه شده. لایحه بهبود امنیت زنان در برابر سوء­رفتار، یه لایحه اختصاصی در رابطه با حقوق زنان به شمار میره. البته این لایحه هنوز در حال بررسی هست. در رابطه با اجرایی شدن این لایحه، اطلاعات زیادی در دست نیست.

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋