پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

آشنایی با 10 موردی که عزت نفس کودکان را از بین می برد

آشنایی با 10 کاری که باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه

عزت نفس چیست؟

قبل از صحبت در مورد اینکه چه کارهایی باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه، قصد داریم اطلاعات جامعی در خصوص عزت نفس، در اختیار شما عزیزان قرار بدیم. عزت نفس در دسته مفاهیمی قرار می‌گیره، که معنا و مفهوم واحدی ندارن. به عبارت دیگه عزت نفس معنی‌های مختلفی داره. روانشناسان به اعتقاد و باوری که یک انسان نسبت به میزان اهمیت و ارزش خودش داره، عزت نفس می‌گن. عزت نفس در کودکان با تجربیاتی که در طول زندگی به دست میارن، به وجود میاد. عزت نفس به عنوان یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای تربیت کودکان به حساب میاد و به همین خاطر نادیده گرفتن اون باعث به وجود اومدن مشکلات بسیاری در زمان بزرگسالی می‌شه. عزت نفس باعث می‌شه که فرد نسبت به خودش یک تصویر ارزشمند و مثبتی داشته باشه. کار‌هایی باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه که در این مقاله به بررسی اون‌ها می‌پردازیم. بنابراین به منظور جلوگیری از نابودی عزت نفس کودکانتون بهتره که از انجام این کارها خودداری کنین.

سلب کردن قدرت تصمیم‌گیری از کودکان

یکی از کار‌هایی که باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه، سلب کردن قدرت تصمیم‌گیری از اونها هست. اگر کودک در خانواده خود قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشه، عزت نفسی در اون‌ها شکل نمی‌گیره. البته گاهی اوقات در این شرایط عزت نفس به میزان خیلی کمی در کودکان شکل می‌گیره. بهتره که به کودکان خود اجازه تصمیم‌گیری بدید، تا در آینده دچار مشکلاتی در انجام این کار نشه. افرادی که در زمان کودکی خود اجازه تصمیم‌گیری نداشتن، زمانی که وارد دوره جوانی و بزرگسالی بشن، در بسیاری از مسائل زندگی خود دچار مشکل می‌شن و در زمان برخورد با مشکلی به راحتی نمی‌تونن تصمیم درست رو بگیرن و به حل کردن اون بپردازن.

عدم توجه، نابودی عزت نفس کودکان

عدم توجه کافی یکی دیگه از کارهایی که باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه. برای اینکه مفهوم عدم توجه به کودکان رو درک کنین، در ادامه یک مثال می‌زنیم. مثلا فکر کنین یک کودک چند ساله هستین و زحمت زیادی برای کشیدن یک نقاشی خرج کردین، در نهایت بعد از تموم شدن نقاشی دوان دوان به سمت پدر و مادر خود می‌رین و با تمام ذوقی که دارین به اون‌ها نشون می‌دین. پدر و مادرتون خیلی سر‌سری نگاهی به نقاشیتون می‌ندازن و تنها به گفتن یک آفرین اکتفا می‌کنن و بلافاصله مشغول انجام کار خودشون می‌شن. با این کار احساس ناکافی بودن در کودک ایجاد می‌شه و در نهایت عزت نفس کودک از بین می‌ره. هر فردی در زمان کودکیش نیازمند توجه هست. پدر و مادران موظف هستن که توجه زیادی به کودک خود داشته باشن و به هیچ عنوان حس ناکافی بودن رو در اون‌ها ایجاد نکنن.

پدر و مادران عزیز به این نکته توجه داشته باشین که توجه کردن باید از روی عشق و علاقه باشه نه فقط به منظور رفع تکلیف.

عدم توجه

تشویق نکردن کودکان

یکی دیگه از کارهایی که باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه، تشویق نکردنه. کودکان تشنه توجه و اهمیت پدر و مادران خود هستن و زمانی که دریافت نکنن با مشکلات بزرگ و کوچکی در زمان جوانی و بزرگسالی خود روبرو می‌شن. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل در کودکان خود بهتره که بابت هر کار بزرگ و کوچکی که انجام می‌دن، تشویقشون کنین. تشویق کردن باعث ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان می‌شه. برای تشویق کردن لازم نیست هدیه‌های گران قیمت تهیه کنین. تنها با یک جمله محبت‌آمیز، با یک جمله‌ای که شور و شوق فراوانی در اون باشه، می‌تونین کودک خود رو سر ذوق بیارین.

عدم ابراز عشق و علاقه

عدم ابراز عشق و علاقه باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه. ابزار عشق و علاقه باعث می‌شه کودکتون احساس کنه با ارزشه  و از اینکه افرادی در زندگیش هستن که نسبت به اون علاقه داشته باشن، احساس خوبی پیدا کنه. 

تا اینجای مقاله شما عزیزان رو با معنی عزت نفس و مهم‌ترین کارهایی که باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه آشنا کردیم. در ادامه قصد داریم در خصوص سایر کارهایی که باعث نابودی عزت نفس در کودکان می‌شه، صحبت کنیم.
 

عدم ابراز عشق و علاقه

کارهایی که باعث نابودی عزت نفس کودکان می‌شه

1.       نداشتن حس استقلال

2.       عدم آموزش انعطاف پذیری

3.       ندادن حق انتخاب به کودکان

4.       لایق ندونستن کودکان برای سپردن کارهای روزانه به اون‌ها

5.       به وجود نیاوردن حس اشتیاق در کودکان

6.       اختصاص ندادن فرصت جداگانه

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋