پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

علائم حساسیت کودک به پوشک

علائم حساسیت نوزاد به پوشک

آشنایی و شناسایی علائم حساسیت نوزاد به پوشک

پوشک یکی از بهترین ابداعات دست بشر بود که مادران را از سختی شست و شو کهنه و تعویض لباس کودک به طور مکرر نجات داد. در حال حاضر در بازار انواع پوشک شورتی، چسبی، بندی و... موجود است که برای نوزادان و نوپایان در سنین گوناگون نسبت به نیازشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مسائلی که به دنبال استفاده از پوشک ممکن است برای فرزند شما پیش آید حساسیت به پوشک است.

پوست ظریف و تازه نوزاد در نواحی خاص بدن ممکن است به مواد سازنده و الیاف پوشک واکنش نشان دهد. در این صورت شما باید هرچه سریعتر به تعویض پوشک مصرفی فرزند خود و انجام کارهای لازم بپردازید. اما باید در ابتدا کار با علائم حساسیت نوزاد به پوشک آشنا شوید تا مطمئن کردید مشکل ایجاد شده مربوط به پوشک است. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با علائم حساسیت نوزاد به پوشک و انواع آنها آشنا کنیم. اگر در ارتباط با این مسئله کنجکاو هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علائم حساسیت نوزاد به پوشک چیست؟

خارش، قرمزی، گریه در هنگام لمس کردن بخش ملتهب، جوش‌های ریز، پوسته پوسته شدن و... از جمله علائم حساسیت نوزاد به پوشک می‌باشد. علت ایجاد این علائم معمولا به انتخاب سایز نامناسب پوشک نسبت به وزن و سن نوزاد، تعویض دیر پوشک، استحمام نامناسب نوزاد، استفاده از پوشک نامناسب و آلرژی کودک به جنس پوشک مربوط می‌شود. اگر علائم حساسیت نوزاد به پوشک در اثر تعویض دیر پوشک رخ داده باشد خطر عفونت ادراری نیز افزایش می‌یابد. این نکته را بدانید که محافظت از پوست نوزاد به اندازه تغذیه او اهمیت دارد.

بررسی عوامل ایجاد کننده حساسیت پوستی در نوزادان

راه‌های کاهش حساسیت نوزاد به پوشک

استفاده از پوشک‌های بدون رنگ: در برخی از موارد علت آسیب پوستی به رنگ موجود در پوشک باز می‌گردد. استفاده از پوشک مناسب و بدون رنگ از آسیب به پوست و حساسیت نوزاد به پوشک می‌کاهد.

  • استفاده از پوشک متناسب با سن و وزن نوزاد: اگر پوشک بیش از حد بزرگ باشد ممکن است نم از کناره‌های پوشک بر روی پا و لباس نوزاد نفوذ کند و باعث تجمع باکتری و قارچ گردد. همین تجمع میکروارگانیسم‌ها جز عوامل اصلی حساسیت نوزاد به پوشک می‌باشند. پوشک کوچکتر از نیاز نیز باعث عرق کردن نوزاد و آسیب به پوست او می‌شود. پس حتما در هنگام خرید پوشک به درجه سنی آن توجه کنید.
  • شستشو به موقع نوزاد: شستشو پوست نوزاد به کاهش التهاب پوستی او کمک می‌کند. به طور کلی شستشو نوزاد باید حداکثر ۳ بار در هفته انجام شود. شستشو نوزاد به صورت هفتی نیز روش خوبی است. فقط توجه کنید که نواحی اطراف دهن و همچنین اطراف پوشک را در طول هفته  به خوبی تمیز کنید و شستشو دهید. از شوینده‌های سر و بدن به ویژه در ابتدا تولد نوزاد به میزان کم استفاده کنید.
  • چک کردن پی در پی پوشک نوزاد و تعویض به موقع آن مسئله دیگری است که باید به آن توجه کنید.
  • از شوینده‌های دارای عطر برای شستشو لباس نوزاد استفاده نکنید. لباس‌های نوزاد را جدا از دیگر اعضا خانواده بشویید.
  • می‌توانید از ویتامین آ د، وازلین و یا کرم‌های مخصوص نوزادان برای بهبود سریعتر استفاده کنید.
  • دستمال را روی پوست نوزاد نکشید بلکه به صورت ضربه‌ای به تمیز کردن پوست نوزاد بپردازید.
  1. نکته: اگر علائم حساسیت نوزاد به پوشک با علائم قارچ مشابه باشد شستشو و استفاده از انواع پماد تنها کار را بدتر می‌کند. در صورتی که علائم مشابه با قارچ را مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.

 

بررسی همه علائم حساسیت نوزاد به پوشک

یک پوشک مناسب چگونه است؟

پوشک مناسب به خوبی روی بدن نوزاد قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که کش اطراف پا قبل از ران‌ها و کش اطراف کمر زیر ناف قرار گرفته است. چسب‌ها باید در جای مناسب خود قرار گیرند. استفاده از پوشک مناسب از حساسیت نوزاد به پوشک جلوگیری می‌نماید. همچنین از نظر نوع قرارگیری، پوشک نباید بر روی بدن نوزاد چین بخورد یا از حرکت صحیح او جلوگیری کند. انتخاب پوشک مناسب علاوه بر اینکه از آسیب پوستی نوزاد جلوگیری می‌کند به حرکت بهتر و سلامت دستگاه ادراری تناسلی نیز کمک می‌کند. امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله برای شما کاربردی و مفید واقع گردند.

 

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋