پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

چند ساعت قبل از پرواز باید به فرودگاه برسیم؟

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شویم؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام سوار شدن به هواپیما باید توجه کنید، مدیریت وقتتان برای رسیدن به فرودگاه است. اگر نتوانید به‌موقع به فرودگاه برسید، تمام پولتان هدر می‌رود و از کار و تفریح خود عقب می‌مانید و احتمالاً عصبی و مضطرب شوید و سفرتان تبدیل به یک کابوس شود.

اگر می‌خواهید به‌موقع در فرودگاه حضور داشته باشید و اطلاعات کاربردی را درباره مراحل سوار شدن به هواپیما به دست آورید، این مقاله را از دست ندهید.

چه زمانی در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

اگر بلیط هواپیمای پروازهای داخلی را خریداری کرده تا به یکی از شهرهای داخل کشور سفر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک ساعت الی یک ساعت و نیم زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید. اما اگر می‌خواهید به یکی از کشورهای خارجی سفر کنید، پیشنهاد ما به شما این است که حداقل ۳ ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید تا وقت کافی برای طی کردن مراحل مختلف سوار شدن به هواپیما را داشته باشید و سفری بدون دغدغه و استرس را شروع کنید.

در ادامه با مراحل ورود به هواپیما از درب فرودگاه تا درب هواپیما آشنا می‌شویم.

اولین گیت بازرسی

اولین گیت بازرسی که در فرودگاه‌های کشور وجود دارد بعد از عبور از درب ورودی فرودگاه قرار گرفته‌اند. شما باید چمدان‌های خود را در بر روی تسمه انتقال قرار دهید تا معمولاً فرودگاه بتوانند با استفاده از دستگاه‌های مخصوص داخل چمدانتان را مشاهده کنند. همچنین خودتان نیز بازرسی بدنی می‌شوید.

گیت بازرسی آقایان و خانم‌ها از هم جدا است. اگر همراهی با شما به داخل فرودگاه می‌آید، باید بدانید که برای سفرهای داخلی نمی‌تواند از اولین گیت بازرسی نیز عبور کند، اما برای سفرهای خارجی این امکان برای همراهان وجود دارد تا مسافران خود را در داخل فرودگاه نیز بدرقه کنند.

بعد از عبور از اولین گیت بازرسی وارد سالن بزرگ می‌شوید که در آن پیشخوان‌های مختلفی وجود دارد. هر پیش‌خوان مربوط به یک شرکت هواپیمایی است. شما باید پیش‌خوان مربوط به شرکت هواپیمایی که بلیط هواپیمای آن را خریداری کرده‌اید را پیدا کنید و به سمت آن بروید تا بتوانید کارت پرواز خود را دریافت کنید.

دریافت کارت پرواز

اگر قصد سفر به یکی از شهرهای داخلی را دارید، تنها با ارائه کارت ملی یا شناسنامه به مأمور پیش‌خوان مربوطه می‌توانید کارت پرواز خود را دریافت کنید. اما اگر می‌خواهید به خارج از کشور سفر کنید، باید پاسپورت خود را ارائه کنید. پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد تا کارت پرواز برای شما صادر شود.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شویم؟

اگر به سراغ بلیط هواپیما شرکت‌هایی نظیر ماهان یا ایران ایر می‌روید، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های دریافت کارت پرواز در داخل فرودگاه کارت پرواز خود را بسیار سریع‌تر دریافت کنید. تنها کافی‌ست که کد ملی و شماره پروازتان را در آن دستگاه وارد کنید.

نکته: با دریافت کارت پرواز از طریق دستگاه‌های مربوطه، اگر چمدانی دارید، بازهم باید در صف بمانید تا نوبتتان شود و بتوانید چمدانتان را به مأمون فرودگاه تحویل دهید.

تحویل دادن چمدان‌ها

زمانی که کارت پرواز برای شما صادر شد چمدانتان را نیز باید به مأمورین تحویل دهید. وزن چمدانتان را محاسبه می‌کنند و بر روی آن یک برچسب می‌چسبانند. اگر وزن چمدانتان بیش از میزان بار مجاز برای کلاس پروازی ایرلاین بود که بلیت آن را خریداری کرده‌اید، باید به بانک داخل سالن فرودگاه مراجعه کنید و هزینه اضافه بار را بپردازید. در غیر این صورت باید بخشی از بار خود را کم کنید. در انتهای این مرحله بار شما به قسمت بار هواپیما برده می‌شود.

پرداخت عوارض و چک کردن پاسپورت

درصورتی‌که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید، بعد از تحویل بار لازم است که عوارض خروج از کشور را بپردازید بدین منظور باید به کیوسک‌هایی در فرودگاه بروید که مخصوص پرداخت عوارض خروج از کشور است. همچنین می‌توانید عوارض خروج از کشور را از بانک داخل سالن بپردازید.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شویم؟

روش‌های مختلف دیگری نیز برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی
  • از طریق اپلیکیشن‌هایی نظیر بله، قبضینو
  • از طریق شعب ارزی بانک ملی

نکته: درصورتی‌که گردشگر عادی هستید و به قصد تفریح به یکی از کشورهای دیگر می‌روید، بسته به این‌که سفر چندمتان در آن سال است، مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ به‌صورت زیر از شما دریافت می‌شود:

  • سفر اول: ۵۲۰ هزار تومان
  • سفر دوم: ۷۸۰ هزار تومان
  • سفر سوم به بعد: ۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان

بعد از پرداخت عوارض خروج از کشور باید به قسمت چک کردن پاسپورت بروید. حتماً باید فیش پرداخت عوارض را در اختیار مأمور بررسی پاسپورت قرار دهید. مأمور مربوطه تاریخ انقضا و مشخصات پاسپورت شما را چک می‌کند و عکس آن را با چهره خودتان تطبیق می‌دهد. درصورتی‌که ممنوع‌الخروج باشید در این مرحله است که اجازه خروج از کشور به شما داده نمی‌شود؛ در غیر این صورت مهر خروج بر روی پاسپورت شما زده می‌شود.

سالن انتظار

درصورتی‌که می‌خواهید با هواپیما به یکی از شهرهای داخلی سفر کنید، بعد از آنکه کارت پرواز را دریافت کردید، مستقیماً به بخش بازرسی نهایی می‌روید. اما برای سفرهای خارجی بعد از پرداخت عوارض و چک کردن پاسپورت باید در سالن انتظار یا سالن ترانزیت صبر کنید تا زمان پرواز شما فرا برسد.

از بلندگوهای فرودگاه به شما اعلام می‌کنند که به کدام گیت یا گیشه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید بر روی تابلوی اعلانات داخل این سالن شماره گیت پرواز موردنظر خود را پیدا کنید. بهتر است بر روی صندلی بنشینید که نزدیک به گیت پرواز مورد نظرتان است.

معمولاً از ۴۵ دقیقه تا نیم ساعت زودتر مأمورین شرکت هواپیمایی اعلان‌هایی را داخل فرودگاه پخش می‌کنند و از مسافران می‌خواهند به سمت گیت پرواز مورد نظرشان بروند. برای ورود به گیت ابتدا بازرسی می‌شوید.

بازرسی نهایی

آخرین بازرسی قبل از ورود به هواپیما در این مرحله است. شما باید اشیای فلزی داخل جیبتان نظیر گوشی، کلید و سکه را داخل سبد قرار دهید و برای بار آخر بازرسی بدنی شوید تا درنهایت وارد هواپیما شوید.

عبور از گیت پرواز

برای ورود به هواپیما باید از آخرین گیت پرواز عبور کنید. در بالای این گیت اطلاعات زیر نمایش داده می‌شود:

  • نام خط هوایی
  • شماره پرواز
  • ساعت پرواز

دقت کنید که از گیت درستی عبور کنید تا بتوانید وارد هواپیمای خودتان شوید. در زمان عبور از این گیت نیز باید در صف انتظار بمانید تا نوبت شما فرا برسد. مأمورین از شما کارت پروازتان را می‌خواهند که باید به آن‌ها نشان دهید.

بعد از عبور از این‌ گیت وارد راهروی تونل مانندی می‌شوید که به هواپیما متصل شده است. در برخی مواقع ممکن است شما را وارد اتوبوس‌های کنند تا با استفاده از آن به محل قرارگیری هواپیمای مورد نظرتان بروید و از آنجا با استفاده از پله‌هایی وارد هواپیما شوید.

جمع­بندی

در این مقاله سعی کردیم مراحل ورود به هواپیما را به صورت مختصر به شما معرفی کنیم تا بدانید بعد از وارد شدن به فرودگاه باید چه مراحلی را طی کنید و به چه مدارکی نیاز دارید تا بتوانید با خیال راحت و بدون دغدغه وارد هواپیمای مورد نظرتان شوید. همان‌طور که متوجه شدید، در پروازهای خارجی این مراحل بیشتر است و به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ۳ ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید. برای پروازهای داخلی می‌توانید نهایتاً یک ساعت الی یک ساعت و نیم زودتر خودتان را به فرودگاه برسانید.

 

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋