پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

علائم آرتریت در بارداری

علائم آرتروز در بارداری

آرتروز در بارداری

تو این مقاله از نی‌نی سایت قراره که درباره‌ی یه موضوع خیلی مهم صحبت کنیم: علائم آرتروز در بارداری. خیلی از خانم‌ها تو دوران بارداریشون معمولا با آرتروز مواجه می‌شن ولی متاسفانه اطلاعات کافی درباره‌ش ندارن و حتی متوجه نمی‌شن به آرتروز مبتلا شدن.

تو اولین قدم بهتره که بدونیم اصلا آرتروز در بارداری چیه و به چه دلیل به‌وجود میاد؟ آرتروز یه بیماری مزمنه که می‌تونه باعث درد و ناراحتی در مفاصل بشه. وقتی یه خانم باردار می‌شه، وزن اضافی که به دلیل بارداری به دست میاره می‌تونه فشار زیادی رو به مفاصل و استخوان‌ها وارد کنه و باعث بروز آرتروز بشه.

چطور می‌تونیم بفهمیم که این علائم مربوط به آرتروزه؟ تو این مقاله قراره که این علائم رو براتون شرح بدیم و بهتون کمک کنیم که زودتر این عارضه رو تشخیص بدین و برای درمانش دست بکار شین.

 علائم آرتروز در بارداری

آشنایی با علائم آرتروز در بارداری

تو این قسمت از مقاله قراره با علائم آرتروز در بارداری آشنا بشیم:

  • درد زانو: شایع ترین نشانه آرتروز در بارداری رو می‌شه زانو درد در نظر گرفت. تو دوران بارداری، بدن تغییرات زیادی می‌کنه و این تغییرات می‌تونه روی زانوها فشار بیاره و این فشار باعث ایجاد درد تو ناحیه زانو می‌شه.
  • اسپاسم عضلانی و بی‌حسی پاها: فشاری که روی ستون فقرات ایجاد می‌شه، می‌تونه باعث گرفتگی عضلات شه یا حتی پاها رو یه کم بی‌حس کنه. این مشکل کمی آزاردهندس، ولی خوبیش اینه که معمولاً بعد از زایمان بهتر می‌شه.
  • سندروم تونل کارپال: گاهی اوقات، بدن آب اضافه‌ای رو نگه می‌داره که می‌تونه باعث بروز سندروم تونل کارپال بشه. این سندروم باعث درد و بی‌حسی توی دست‌ها و مچ دست می‌شه.
  • سفتی مچ پا، زانو و باسن: همون طور که گفتم، تجمع آب می‌تونه باعث سفتی و ورم بشه که این می‌تونه روی مچ پا، زانو و باسن تأثیر بذاره و راه رفتن رو کمی سخت کنه.
  • خستگی مفرط: در عارضه آرتریت روماتوئید، ممکنه خستگی بیشتری تجربه بشه، چون بدن داره با یه بیماری خودایمنی هم مبارزه می‌کنه.

این موارد علائم اصلی آرتروز در بارداری بودن. اگه این علائم رو داری، حتماً با دکترت در میون بذار تا ببینی چطور می‌تونی باهاشون کنار بیای و برای درمانش اقدام کنی.

انتقال آرتروز در بارداری به فرزند

آرتروز یه مشکل مفصلیه که می‌تونه دردناک باشه، ولی اینکه آیا مستقیم از مادر به بچه منتقل می‌شه یا نه، یه موضوع پیچیده‌تره. توی تحقیقاتی که انجام شده، معلوم شده که بچه‌هایی که مادراشون آرتروز روماتوئید دارن، ممکنه بیشتر خودشون هم در آینده به این بیماری دچار بشن، ولی این یعنی چی؟ یعنی اینکه احتمال داره یه سری ژن‌هایی که ممکنه به آرتروز مربوط باشن، بین نسل‌ها منتقل بشه. حالا، این به این معنی نیست که اگه مادری آرتروز داره، حتماً بچه‌اش هم گرفتار می‌شه، نه اینجوری نیست. ژنتیک فقط یکی از عوامله و موارد دیگه‌ای مثل محیط زندگی، سبک زندگی و خیلی چیزهای دیگه هم توی این قضیه دخیل هستن. پس اگه مادری آرتروز داره، بهتره که بچه‌هاش بیشتر مراقب باشن و سبک زندگی سالمی رو در پیش بگیرن تا احتمال ابتلاشون کمتر بشه.

در کل، انتقال آرتروز از مادر به بچه یه احتماله، ولی قطعی نیست و همیشه هم اتفاق نمی‌افته. بهترین کار برای رفع نگرانی اینه که از یه متخصص این حوزه مشاوره گرفته بشه.

آرتروز در بارداری

ارتباط تولد زودهنگام و ابتلا به آرتروز

در مورد ارتباط تولد زودهنگام و ریسک ابتلا به آرتروز باید گفت که وقتی یه نوزاد زودتر از موعدش به دنیا میاد، یه سری چیزا تو بدنش مثل استخوان‌ها هنوز کامل نشده. توی هفته‌های آخر بارداریه که بدن مادر کلسیم زیادی به بچه می‌رسونه تا استخوان‌هاش محکم و قوی بشن، حالا اگه بچه زودتر بیاد این فرآیند نصفه و نیمه می‌مونه و استخوان‌هاش ممکنه به اندازه کافی محکم نشن و این موضوع می‌تونه بعداً تو زندگی بچه تأثیر بذاره. مثلاً ممکنه استخوان‌هاش ضعیف‌تر باشن و این می‌تونه ریسک آرتروز رو بالا ببره. البته اینکه یه نوزاد زودتر به دنیا بیاد دلیل نمی‌شه حتماً بزرگ که شد آرتروز بگیره، ولی خب ریسکش بیشتره. پس اگه یه بچه زودتر از موعد به دنیا اومده، خوبه که والدینش بیشتر مراقب باشن و با یه متخصص و دکتر در مورد راه‌های پیشگیری و مراقبت مشاوره بگیرن.

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋