پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

جفت چیست؟

دکولمان جفت چیست؟

جدا شدن جفت از رحم

دکولمان جفت چیه؟ علت دکولمان یا جدا شدن زود رس جفت چی می‌تونه باشه؟ برای کسب اطلاعات سودمند تو این زمینه با ما همراه باشید. هر مادر بارداری دوست داره که بارداری اون به آرامی و سلامت پیش بره و فرزندش بدون هیچ مشکلی و سر موعد به دنیا بیاد. در اکثر مواقع پروسه بارداری بدون هیچ مشکلی به پایان می‌رسه. با این حال، گاهی اوقات اختلالاتی که ایجاد می‌شه، روند طبیعی بارداری رو به خطر میندازه. یکی از این همین مشکلات دکولمان یا جدا شدن زود رس جفت هست. این عارضه که در هر 200 بارداری یک مورد اتفاق می‌افته، هم برای مادر و هم برای جنین خطرناکه.

علائم جدا شدن جفت از رحم

جدا شدن زود رس یا دکولمان جفت چیه؟

جدا شدن زود هنگام جفت که به اون دکولمان جفت گفته می‌شه، به این معنیه که جفت قبل از تولد نوزاد از دیواره رحم جدا می‌شه. از اونجایی که این اختلال برای مادر و جنین خطرات جدی داره، مثل تمام اختلالات خونریزی، باید فوراً با پزشک مشورت کنید. جدا شدن زود رس جفت، در یک مورد از هر 200 بارداری اتفاق می‌افته. شایع‌ترین علائم جداشدگی جفت، درد و خونریزی تیره هست. به خصوص در موارد جدایی شدید، رحم کاملا سفت هست و شل نمی‌شه. بر این اساس، علائم افت فشار خون و شوک ممکنه در مادر باردار اتفاق بیفته.

علاوه بر این با دکولمان جفت، تو جنین هم ممکنه ضربان قلب مختل بشه. تو این شرایط، میزان خونی که به جنین می‌رسه کاهش جدی داره و اگه عملیات نجات به تعویق بیفته ممکنه نتیجه چیزی جز مرگ نوزاد نباشه. با تاخیر در عملیات نجات جان مادر و جنین، حتی اگه نوزاد زنده هم باشه، ممکنه آسیب دائمی به مغزش وارد بشه چون مغز نوزاد از اکسیژن محرومه. به همین دلیل تاکید می‌شه برای مادران بارداری که احساس ناراحتی مخصوصاً به دلیل خونریزی دارن، مشورت با پزشک حائز اهمیت هست. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، می‌تونید مقاله تحت عنوان "انواع جفت و بررسی نقش جفت در رشد جنین " ما رو مطالعه کنید. 

علل جدا شدن زود هنگام جفت

نمی‌تونیم تعیین کنیم که جدا شدن زود رس جفت تو چه زمانی و تو کدوم زنان باردار اتفاق می‌افته. با این حال، برخی شرایط ممکنه خطر ابتلا به دکولمان یا جدا شدن زودتر از موعد جفت رو افزایش بده. شایع‌ترین این دلایل و شرایط عبارتند از:

  • فشار خون بارداری،
  • فشار خون مزمن،
  • پره اکلامپسی،
  • چند قلوزایی،
  • سیگار کشیدن،
  • عادت به کوکائین و
  • سوء تغذیه شدید.

علاوه بر این، ضربات وارده به ناحیه شکم، مثل تصادف رانندگی، هم تو برخی موارد می‌تونه باعث جدا شدن زود رس جفت بشه. جدای از این، تخلیه سریع رحم هنگام باز شدن خود به خود یا توسط پزشک به دلیل پلی هیدرآمنیوس شدید (افزایش مایع آمنیوتیک) تو دوران بارداری هم ممکنه باعث کنده شدن جفت بشه.

خطرات دکولمان جفت برای جنین و مادر

دکولمان جفت تو دوران بارداری وضعیتیه که نیاز به مداخله فوری پزشکی داره چون جون مادر و جنین رو به خطر میندازه. تو این شرایط وضعیت نوزاد از روی ضربان قلب نوزاد کنترل می‌شه. با بررسی وضعیت سلامت مادر و جنین تصمیم‌گیری می‌شه که آیا بارداری در حال خاتمه یافتن هست یا نه. تو اغلب موارد برای حفظ سلامت مادر و جنین هنگام روبرو شدن با مشکل دکولمان جفت، بارداری با سزارین اورژانسی خاتمه پیدا می‌کنه. اما اگه حال مادر و نوزاد خوب باشه که تو موارد خیلی نادری اتفاق میفته، اگه جفت به مقدار کمی جدا شده باشه و خونریزی ادامه پیدا نکنه و درد زایمان وجود نداشته باشه، مادر باردار بدون هیچ اقدامی تحت نظر قرار می‌گیره. اگه حال مادر و نوزاد خوب باشه و درد زایمان وجود داشته باشه که این موارد هم خیلی نادر هستن، زایمان به صورت طبیعی انجام می‌شه.

دکولمان جفت چیست؟

چگونگی تشخیص و مدیریت مشکل جدا شدن زود رس جفت

تشخیص دکولمان یا جدا شدن زود هنگام جفت معمولاً به صورت بالینی و بر اساس علائم و معاینه فیزیکی بیمار انجام می‌شه. با این حال، بعضی از آزمایش‌های تصویربرداری و آزمایشگاهی هم برای تشخیص قطعی مشکل، استفاده می‌شه. سونوگرافی با نظارت بر تجمع خون یا لخته شدن خون (هماتوم) در پشت جفت به تایید تشخیص دکولمان کمک می‌کنه. علاوه بر این، آزمایش‌های آزمایشگاهی مثل آنالیز کامل خون و آزمایش‌های انعقادی، شدت بیماری و میزان از دست دادن خون رو تعیین می‌کنن.

موضوعات مرتبط دیگه که می‌تونید در موردشون مطالعه کنید، شامل موارد زیر هستن:

  • بارداری با جفت خلفی خطرناک است؟
  • جفت سر راهی چیست؟
پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋