پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

تغییرات واژن بعد از زایمان

تغییرات واژن بعد از زایمان

بعد از زایمان طبیعی تغییرات واژن به طور محسوسی در هرخانمی به وجود میاد. این تغییرات تا حدودی به شکل لگن مادر، جنس کلاژن پوست فرد، وزن، اندازه دور سر جنین و شرایط زایمان بستگی داره. شدت این تغییرات در افراد مختلف متفاوته و زایمان طبیعی عوارضی مثل گشادی واژن رو به همراه داره. عضلات قدرتمند لگن و انعطاف پذیری آناتومی بدن زن و هورمون‌ها کمک میکنه تا یه مادر کودکش رو به روش طبیعی به دنیا بیاره و همین بدن رو در طول بارداری دچار تغییرات زیادی میکنه. پوست، واژن، شکم، سینه‌ها و مو‌ها بعد از زایمان متفاوته. اکثر زنان تعجب میکنند که چطور بارداری زایمان طبیعی باعث تغییرات واژن و گشادی اون میشه. این مشکل برای همه اتفاق نمیوفته و به کمک تمرین‌های ورزشی و جراحی رفع میشه، نگرانی در این زمینه رو نباید زیاد جدی گرفت چون در مدت زمان کوتاهی تمام این عوارض از بین میرن.

تغییرات واژن بعد از زایمان   نی نی سایت

زایمان و تغییرات واژن :

براساس نظر پزشکان معمولا عملکرد واژن با بارداری و زایمان تغییر نمیکنه، گاهی وقتا عضلات کف لگن که واژن رو کنترل میکنه تحت تاثیر قرار میگیره. این عضلات واژن و مثانه رو احاطه کردن به همین خاطر در هنگام زایمان یا فشار بارداری ممکنه ضعیف بشن یا آسیب ببینن. آسیب به عضلات کف لگن باعث اختلال عملکرد مثانه میشه و یا افتادگی رحم رو به وجود میاره. از جمله موضوعاتی که بعد از زایمان طبیعی ممکنه خانم‌ها با اون مواجه بشن بی‌اختیاریه ادراره که در هنگام عطسه یا پریدن و فعالیت‌های شدید اتفاق میوفته. این مسئله طبیعیه و غیرقابل درمان نیست و با تمرینات ورزشی میشه عضلات کف لگن رو تقویت کرد. تغییرات واژن در زایمان، طبیعیه و قابل برگشت هست.

درمان تغییرات واژن در اثر زایمان طبیعی :

ضعف عضلات لگن و گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی قابل کنترله. تغییرات واژن مثل تغییر در ظاهر مجرا و دهانه واژن پس از بارداری به وجود میاد و موقتیه. طی 3 تا 6 هفته محل بخیه ناشی از اپیزیوتومی خوب میشه و گاهی اوقات جای زخم و اسکار به وجود میاد. شدت اسکار هم به میزان پارینه و آسیب بافت بستگی داره. بافت اسکار در ظاهر و عملکرد واژن تاثیری نداره. طی مطالعه‌ای که انجام شده متخصصین به این نتیجه رسیدن که تمرین‌های مربوط به تقویت کف لگن در دوران بارداری و پس از زایمان، در بی‌اختیاری ادرار تاثیرگذاره. در موارد شدید که به ندرت اتفاق میوفته گاهی برای ترمیم عضلات کف لگن، پشتیبانی از ساختار رحم و مثانه در صورتی که دچار افتادگی شده باشن و همچنین گشادی واژن بر اثر زایمان طبیعی نیاز به جراحی داره. باتوجه به وضعیت بالینی فرد پزشک معالج برای تنگ کردن واژن با نخ، لیزر، تکنولوژی RF، جراحی پرینورافی یکی رو معرفی میکنه.

آیا واژن بعد از زایمان به حالت قبل برمیگرده ؟

این سوال خیلی از مادرهاست و باید گفت که نباید نگران بود، چون واژن خیلی نزدیک به حالت قبل خودش میشه و واژن قابلیت کش اومدن داره بنابراین در طول دوران بارداری این عضله کشیده میشه ولی بعد از زایمان تنگ میشه. زور زدن و پارگی و بخیه، تنش رو در این قسمت زیاد میکنه و ناحیه فشار بیشتری وارد میشه. درد پرینه بعد از زایمان شایع هست ولی نمیتونه طبیعی باشه. در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه بشه :

  • فشار روی ناحیه پرینه
  • احساس سنگینی روی ناحیه پرینه
  • مشکل ادرار
  • احساس اینکه روی چیزی نشسته‌ای

آیا تغییرات واژن با سزارین ممکنه ؟

اگه قبل از ایجاد فشار به واژن و قبل اینکه درد زایمان شروع بشه سزارین انجام بگیره، تغییری در ساختار واژن به وجود نمیاد. وقتی سر جنین مسیر واژن رو طی نکنه در واژن تغییر آنچنانی به وجود نمیاد ولی در سزارین هم مثل زایمان طبیعی کشش و فشار به عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های کف لگن با ضعف و آسیب عضلات لگن همراهه.

عوارض زایمان طبیعی نی نی سایت

واژینوپلاستی چیست ؟

اگه در هنگام زایمان واژن دچار پارگی یا آسیب بشه، واژینوپلاستی یه روش خوب برای درمان تغییرات واژن و سفت کردن دیواره‌های واژنه. واژینوپلاستی یه نوع جراحی زیباییه که برای رفع و ترمیم انحرافات شکل، ظاهر و تقارن واژن به کار میره. این عمل نواحی شل واژن رو کوتاه میکنه و بافت اضافی و پوست اضافه رو برمیداره و دیواره عضلانی واژن رو سفت میکنه.
منبع

www.coddle.co/blog3

 

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋