فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

اهمیت تغذیه بعد از زایمان

اهمیت تغذیه بعد از زایمان

تغذیه بعد از زایمان

اهمیت داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را جدی بگیریم. می‌خواهیم بررسی کنیم چگونه غذاها، مواد گیاهی و ادویه‌ها و مکمل‌ها می‌توانند در روند بهبودی پس از زایمان به شما کمک کنند.

پس از فرآیند زایمان، دانستن اینکه چه چیزی باید بخورید برای فرآیند بهبودی پس از زایمان ضروری است. مادران شیرده باید با یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌ها و لبنیات روزانه انتخاب‌های سالمی داشته باشند، زیرا این موضوع می‌تواند بر میزان برخی از مواد مغذی که به نوزاد شما هنگام شیردهی منتقل می‌شود تأثیر بگذارد. علاوه بر داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، برخی از مواد گیاهی و ادویه‌ها و مکمل‌ها نیز می‌توانند برای بهبودی پس از زایمان مفید باشند.

اهمیت تغذیه بعد از زایمان

در اینجا چند سوال و جواب برای کمک به شما در این مسیر آورده ایم‌:

چه غذاهایی را باید در رژیم غذایی پس از زایمان خود بگنجانید؟

در دوران بهبودی پس از زایمان، داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم به بدن شما برای بهبود کمک می‌کند و نوع خاصی از غذاها که غنی از پروتئین و آهن هستند، توصیه می‌شود زیرا باور بر این است که به تجدید قوای مادر کمک می‌کنند تا بهبودی سریع‌تری داشته باشد. مهم‌تر از همه، اطمینان از تغذیه کافی برای بازگشت به قدرت و شیردهی به نوزاد شما بسیار ضروری است.

یک رژیم غذایی مغذی باید شامل موارد زیر باشد:

- منابع غذایی غنی از پروتئین و آهن  مانند آبگوشت قرمز ( گاو، بره، گوسفند)، طیور (مرغ، غاز، بوقلمون) و همچنین غذاهای دریایی (ماهی، و میگو). این موارد برای بهبودی  وجبران خون از دست رفته در زمان زایمان اهمیت دارند.

- ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل‌آلا به شدت توصیه می‌شود زیرا منبع خوبی از پروتئین و همچنین چربی‌های EPA و DHA هستند که برای رشد مغز نوزاد شما حیاتی هستند و ممکن است به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک کنند. توصیه می‌شود حداقل ۲ وعده ماهی در هفته مصرف کنید.

- لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست منابع اصلی از کلسیم و ویتامین D هستند که برای سلامت استخوان‌های شما و نوزادتان اهمیت دارند.

- غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو دوسر، نان‌های گندم کامل به حفظ سطح انرژی شما کمک می‌کنند و کالری مورد نیاز بدن شما برای تولید شیر با کیفیت را تأمین می‌کنند. این منابع همچنین حاوی مواد مغذی مهمی مانند فولات، آهن و فیبر هستند که برای سلامت نوزاد و رفاه شما ضروری هستند.

- منابع گیاهی دارای آهن شامل سبزیجات سبز تیره (مانند اسفناج و بروکلی)، حبوبات و  برنج قهوه‌ای. آجیل، دانه‌ها و میوه‌های خشک مانند کشمش و آلوچه‌های خشک نیز تنقلات خوبی هستند که غنی از آهن هستند. با این حال، به یاد داشته باشید که بدن شما آهن را از منابع گیاهی به راحتی جذب نمی‌کند، بنابراین اگر رژیم غذایی گیاه‌خواری دارید، باید مقدار زیادی از این مواد غذایی گیاهی را مصرف کنید تا میزان آهن کافی دریافت کنید.

- ویتامین C از میوه‌ها و سبزیجات خاص به بدن شما کمک می‌کند تا آهن را بهتر جذب کند. منابع خوب ویتامین C شامل میوه‌هایی مانند پرتقال و کیوی یا انبه و توت‌فرنگی هستند. سبزیجاتی مانند فلفل قرمز و سبز، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ سبز تیره نیز منابع خوبی از ویتامین C هستند. برای کمک به جذب بهتر آهن از غذای خود، مهم است که ویتامین C کافی مصرف کنید، به ویژه اگر رژیم غذایی گیاه‌خواری دارید.

تغذیه پس از زایمان برای بهبودی بسیار حیاتی است. اگر به رژیم‌های تخصصی فکر می‌کنید، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا شما را در رسیدن به نیازهای تغذیه‌ای خود راهنمایی کند.

تغذیه بعد از زایمان

توصیه های طب سنتی چینی برای تغذیه

بر اساس شیوه‌های طب سنتی چینی (TCM) در بهبودی پس از زایمان، به مادران توصیه می‌شود که غذاهای 'یانگ' مصرف کنند، که به‌طور طبیعی گرم در نظر گرفته می‌شوند تا تعادل و قدرت بدن را بازگردانند، با جبران خون از دست رفته، تولید شیر را افزایش دهند و خطر لخته‌های خونی کاهش دهند. غذاهای 'یین' در رژیم غذایی محدود می‌شوند زیرا سرد، ترش و تلخ در نظر گرفته می‌شوند.

اگر تصمیم به دنبال کردن توصیه‌های TCM گرفته‌اید، می‌توانید سبزیجات و میوه‌هایی را انتخاب کنید که به طور نسبی نه 'گرم' و نه 'سرد' هستند. مثال‌هایی از این سبزیجات شامل هویج، قارچ، گل‌کلم، اسفناج، لوبیا سبز، نخودفرنگی،  بروکلی، پیاز، کدو تنبل یا جلبک دریایی هستند. میوه‌های پیشنهادی شامل انگور، سیب، توت‌فرنگی، کیوی، هلو، توت سیاه، گیلاس، انبه، خرما هستند.

آیا ادویه و گیاهان خاصی برای بهبودی بعد از زایمان مفید هستند؟

انواع مختلفی از گیاهان و ادویه‌ها در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد که باور می‌شود به بهبودی و 'بازسازی' وضعیت بدن پس از زایمان کمک می‌کنند. در اینجا برخی از ادویه‌ها و گیاهان سنتی که برای گنجاندن در رژیم غذایی پس از زایمان مفید شناخته شده‌اند، آمده است:

- برای حفظ بدن، *زنجبیل*، *سیر*  و *زنجبیل* دو ماده گرم‌کننده هستند که در رژیم‌های مختلف به کار می‌روند. آنها همچنین خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

- به عنوان یک مادر شیرده، می‌توانید مواد گیاهی و ادویه ها  را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا تنوع طعم‌ شیر مادر را افزایش می‌دهند. بنابراین، نوزاد شما با انواع طعم‌ها قبل از شروع غذاهای جامد آشنا می شود.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋