دخترک کبریت فروش

دخترک کبریت فروش

کمی قشنگی های دنیام، از خونه، دانشگاه و کار و سرگرمی هام

احکام صلح با خویشاوندان بی حجاب

احکام صله رحم با خویشاوند بی حجاب



حکم صله رحم با خویشاوند بی حجاب چیست

احکام صله رحم با خویشاوند بی حجاب

 

در این مقاله از ، با احکام صله رحم با خویشاوند بی حجاب آشنا می شوید. مسئله صله رحم با اقوام و خویشاوندان، از جمله مباحث مهم اخلاقی و اجتماعی در اسلام است. اما زمانی که یکی از اقوام به دلایلی مانند بی حجابی مرتکب گناهی می‌شود، پرسش‌هایی در مورد نحوه برخورد و ادامه صله رحم با او مطرح می‌شود.

اهمیت صله رحم در اسلام :

قبل از ورود به بحث اصلی، لازم است به اهمیت صله رحم در اسلام اشاره کنیم. صله رحم به معنای ارتباط برقرار کردن و احسان کردن به خویشاوندان است و در قرآن کریم و روایات اسلامی بر آن تأکید فراوانی شده است. از جمله فواید صله رحم می‌توان به افزایش برکت در زندگی، طول عمر، گسترش محبت و الفت در خانواده و جامعه و همچنین کسب رضایت خداوند اشاره کرد.

 

حکم صله رحم با خویشاوند بی حجاب :

در مورد حکم صله رحم با خویشاوند بی حجاب، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی بر این باورند که باید ارتباط با چنین فردی قطع شود و برخی دیگر معتقدند که باید صله رحم را ادامه داد و با گفتار و رفتار نیکو سعی در هدایت او کرد.

 

رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه :

در مورد رفت و آمد با خویشاوندانی که بی حجاب هستند یا اهل گناه، باید توجه داشت که این رفت و آمد ممکن است موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن شود. به عنوان مثال، اگر خویشاوند بی حجاب در مجلسی حضور داشته باشد، ممکن است باعث شود که فرد از نظر اخلاقی و دینی دچار انحراف شود.

 

همچنین، اگر خویشاوند اهل گناه در مجلسی حضور داشته باشد، ممکن است باعث شود که فرد از انجام اعمال صالح و واجبات دینی خود باز بماند. در این صورت، قطع رحم موقتی جایز است و صله رحم با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه محقق می شود.

 

بنابراین، در مورد رفت و آمد با این افراد باید با احتیاط عمل کرد و در صورتی که احتمال می رود که این رفت و آمد موجب ارتکاب گناه شود، باید آن را ترک کرد. در اینجا چند راهکار برای کاهش احتمال ارتکاب گناه در هنگام رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه ارائه می شود:

 

• حضور در مجالس مختلط را محدود کنید. اگر مجبور به حضور در مجالس مختلط هستید، سعی کنید از تماس چشمی با نامحرمان خودداری کنید.

• به اعضای خانواده خود توصیه کنید که حجاب اسلامی را رعایت کنند.

• با اعضای خانواده خود در مورد مسائل دینی و اخلاقی صحبت کنید و آنها را به انجام اعمال صالح و واجبات دینی تشویق کنید.

• با رعایت این راهکارها می توان از ارتکاب گناه در هنگام رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه جلوگیری کرد.

 

احکام صله رحم با خویشاوند بی حجاب از نظر مراجع

رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه

 

پرسش و پاسخ مراجع درباره احکام صله رحم با خویشاوند بی حجاب :

پرسش : خانواده همسر بنده به موازین حجاب پایبند نیستند، در مهمانی ها خانم ها لباس های بدن نما پوشیده و دائماً روسری از سرشان می افتد، و نامحرم ها با هم دست می دهند. در مراسم عروسی هم به صورت مختلط و بدون حجاب می رقصند، تکلیف من و همسرم در رفت و آمد با این اقوام و حضور در این مجالس با توجه به این که چشم ما هم به نامحرمان بدون حجاب می افتد، و دائماً گناه صورت می گیرد چیست؟ آیا قطع رحم جایز است؟

 

پاسخ آیت الله خامنه ای : اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود.

 

صله رحم با بستگان گناهكار :

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه ادامه رابطه با آنها مفسده داشته باشد و يا ترك آن موجب نهى از منكر آنان شود مى‌توان موقّتآ آن را ترك كرد. در غير اين دو صورت، بايد در حدّ واجب صله رحم كرد، و در عين حال امر به معروف و نهى از منكر با زبان خوش فراموش نشود.

 

پرسش : صله رحم با اقوام بی دین و گناهکار چه حکمی دارد؟ آیا باید آن را فراموش کرد؟ اگر هنگام حضور ما گناه انجام بدهند چه؟

پاسخ آيت الله سيستانی : صله رحم را نباید ترک کنید ولی معنای صله رحم دید و بازدید نیست بلکه عدم قطع رابطه است و به هر حال باید سعی در هدایت آنان داشته باشید.

 

پرسش : در صورت بی حجابی ارحام، و عدم وجود شرایط نهی از منکر، باز هم صله رحم واجب است؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که سبب امضای اعمال آنها نشود، باید صله رحم را به جا آورد، و تا آنجا که ممکن است با زبان خوش، امر به معروف و نهی از منکر کرد.

 

نتیجه گیری :

در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با خویشاوند بی حجاب، به عهده خود فرد است و باید با مشورت با افراد آگاه و باتجربه اتخاذ شود. اما به طور کلی، می‌توان گفت که حفظ ارتباط با اقوام و تلاش برای هدایت آن‌ها، رویکردی مطلوب‌تر و اسلامی‌تر است.

 

گردآوری: بخش مذهبی

 

دخترک کبریت فروش
دخترک کبریت فروش کمی قشنگی های دنیام، از خونه، دانشگاه و کار و سرگرمی هام

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋