عرشه فولادی از ورق گالوانیزه تولید می شود
عرشه فولادی یکی از محصولات فولادی است که از ورق های گالوانیزه سرد تولید می شود. این محصول با استفاده از قطعاتی مانند میلگرد و گل میخ و برشگیر برای ساخت سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. عرشه فولادی مقاومت بالا و وزن کمی دارد و هنگامی که برای ساخت اسکلت سقف از آن استفاده شود استحکام سقف سازه چندین برابر می شود.
عرشه های فولادی در اصل ورق های گالوانیزه ای هستند که تحت عملیات فرمینگ به شکل های بسیار مختلفی در می آیند تا آماده استفاده در سقف سازه ها شوند. این ورق ها در طی فرآیند نورد و پس از گالوانیزاسیون توسط دستگاه های فرمینگ به شکل های مختلفی موج دار می شوند. شکل موج ها می تواند سینوسی، ذوذنقه، شادولاین و ... باشد.
عرشه فولادی در طول های نهایتا 12 سانتی متری ساخته می شود و ضخامت آن هم اغلب از 0.7 میلی متر تا 1 میلی متر اندازه گیری می شود. شیارهایی که روی ورق به وجود می آید ورق را برای بتن ریزی آماده می کند. این محصول باید تحت استانداردهای مختلفی تولید شود. شیارهای این ورق ها در بعضی مدل ها یک اندازه و در بعضی دیگر نامتقارن است.
عرشه فولادی بیشتر برای ساخت سقف به کار می رود
عرشه فولادی غالبا برای سقف سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به همن جهت برای ساخت سقف ها از اجزای مختلفی استفاده می کند. اولین و مهم ترین بخش این محصول ورق گالوانیزه است که به شکل های مختلف موج دار شده است. اما بخش های دیگر شامل گل میخ یا برشگیر، بتن، میلگرد، فلاشینگ و تیرهای فرعی هستند. در ادامه کاربرد هر یک را در ساخت سقف عرشه فولادی برای شما ذکر کرده ایم.
ورق های گالوانیزه در ابتدا به شکلی مسطح ساخته می شوند اما اگر بخواهیم برای ساخت عرشه از آن ها استفاده کنیم باید تحت عملیات فرمینگ قرار گیرند. فرمینگ به معنای شکل دهی و موج دار کردن ورق گالوانیزه است. انواع فرمینگ ورق گالوانیزه را در قسمت پایین معرفی خواهیم کرد:
سینوسی: الگوی این ورق ها حالت سینوس هایی تکرار شونده است که یک حالت نیم دایره ای روی ورق ها ایجاد می کند. شکل سینوس ها هم می تواند باز یا جمع باشد. یکی از نکات مهم برای فرمینگ سینوسی فاصله بین دو قله آن است. از این نوع عرشه برای سقف شیروانی ها بیشتر استفاده می شود. دو نوع از پرکاربردهای فرمینگ سینوسی با طول های تناوب 68 و 75 میلی متری ساخته می شوند.
لمبه: دومی نوع فرم دهی به ورق های عرشه فولادی فرم لمبه است. شکل طراحی این مدل در نوع خود بسیار خاص است و ضمنا تناوب و تکرار آن مانند نوع سینوسی نیست. در ساخت سقف های کاذب یا سقف های داخلی و همچنین برای بدنه کانکس ها از این فرم استفاده می شود. به جز ورق گالوانیزه برای ساخت این فرم از ورق رنگی هم می توان استفاده کرد که بیشتر در ساخت بدنه کانکس ها کاربرد دارد.
ذوزنقه: این فرم مانند سینوسی دارای تکرار در فرم ذوذنقه است. اما قله های این نوع مانند سینوسی نیم دایره و کوه مانند نیست بلکه زاویه دار و شبیه به نیمه یک ذوذنقه یا 5 ضلعی است. برای درآوردن فرم ذوذنقه باید به مواردی چون فاصله بین دو قله، ضخامت ورق فولادی و همچنین طول قله توجه شود. برای ساخت این فرم هم می توان از ورق رنگی استفاده کرد.
شادولاین: شادولاین از لحاظ شکل قله ها کمی به ذوزنقه شباهت دارد اما تفاوت آن ها در اندازه اشکال یعنی کوچک بزرگ بودن آن ها و تکراری نبودن اندازه و ضمنا تفاوت قله ها است. برای این فرم هم می توان از ورق رنگی استفاده کدرد. عرشه های شادولاین برای ساخت دیوار سوله و سردخانه و ساخت دیواره کانکس ها و خانه های پیش ساخته استفاده می شود.
عرشه فولادی اجزای مختلفی دارد
دومین جزء سقف عرشه فولادی گل میخ است. گل میخ یک الکترود میخ مانند است که از آن برای اتصال بین ورق و تیرهای فرعی استفاده می شود. روش اتصال دهنده گل میخ ها جوشکاری قوس الکتریکی است. این قطعه دو کار مهم دیگر هم انجام می دهد اول انتقال نیروی وارده به سقف به سمت تیرهای فرعی و همچنین جا به جا کردن نیروی برش بین بتن و فولاد. برای اتصال گل میخ از یک تفنگ جوشکاری استفاده می شود.
بخش دیگر سقف عرشه فولادی فلاشینگ است. این قطعات هم ساخته شده از ورق های گالوانیزه هستند که معمولا قبل از بتن ریزی کار گذاشته می شوند. محل قرارگیری فلاشینگ ها دقیقا دور ورق ها یا دور عرشه فولادی است. این قطعه کل سطح عرشه را دور بندی می کند تا سطح عرشه کاملا تمیز و هم سطح بشود و هنگام بتن ریزی چیزی از اطراف بیرون نزند. فلاشینگ همچنین باعث می شود سطح بتن ریزی یکنواخت هم بشود. ورق هایی که برای فلاشینگ استفاده می شود اغلب 5 میلی متر ضخامت دارند.
میلگردها را ابتدا آرماتور بندی می کنند و اندازه ورق در می آورند. آرماتورها قطعات فلزی ساخته شده از میلگردهای آجدار هستند که با اتصال تعدادی میلگرد و بستن آن ها به یکدیگر تشکیل یک سازه مربع یا مستطیل شکل را می دهند. در ساخت آن ها امکان خم کاری میلگردها هم برای شکل دهی وجود دارد.
این آرماتور بر روی ورق گالوانیزه عرشه قرار داده می شود و برای محکم شدن روی ورق به گل میخ اتصال می یابد. استفاده از میلگرد برای افزایش مقاومت کششی سقف و جلوگیری از ایجاد ترک بر روی بتن است. پس از آن در نهایت بتن روی میلگردها ریخته و آن ها را داخل خود مدفون می کند.
عرشه فولادی با استفاده از آرماتور محکم کاری می شود
تیرهای فرعی در واقع همان تیرهایی هستند که به شکل افقی به تیرهای اصلی اسکلت وصل شده اند. عرشه باید به تیرهای فرعی متصل شود. تیرهای فرعی وظیفه دارند که از سقف سازه محافظت کنند؛ در اصل وظیفه تیرهای فرعی انتقال بار وارده به سقف به ستون های اصلی ساختمان است.
آیا می دانید با استفاده از عرشه های سقف در ساخت و ساز چه سودی عاید شما می شود. به عبارت دیگر می دانید مزایای استفاده از سقف عرشه های فولادی چیست؟ اگر پاسخ شما منفی است ادامه این مطلب را بخوانید:
• اجرای عرشه فولادی در سقف سازه ها و هر سازه دیگری بسیار ساده است
• عرشه فولادی یکی از در دسترس ترین مصالح بازار است.
• عرشه ها به جهت استفاده از ورق های کم ضخامت بسیار سبک هستند. این سبکی هم هزینه های حمل و نقل را کاهش داده هم باعث می شود به جهت وزن کم تعداد کمی کارگر بتوانند آن ها را جا به جا کنند و در واقع برای حمل به نیروی انسانی چندانی نیاز ندارد.
• عرشه فولادی با استانداردهایی که دارد ایمنی یک سازه را بسیار افزایش داده است.
• نگه داری کردن و دپوی این عرشه ها به جهت شکل و وزن کم آن ها در یک فضای کم هم امکان پذیر است.
• قیمت عرشه فولادی معمولا نسبت به بسیاری مصالح مقرون به صرفه تر است.
عرشه فولادی قیمت مناسبی دارد
کلام پایانی
عرشه فولادی یکی از مصالح ساختمانی است که در بیشتر موارد در سقف سازه ها مورد استفاده واقع می شود البته از ورق های عرشه فولادی برای موارد دیگری مانند ساخت بدنه سوله ها و کانکس ها و حتی برای کف سازی هم استفاده می شود. عرشه فولادی استحکام بالا و وزن کمی به سقف می دهد و یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح ساختمان سازی است.
گردآوری: بخش دانش کسب و کار
پاسخ ها