«وصایت» به طوری که تشیع علوی میگوید و میفهمیم، نه «انتصاب» است، نه «انتخاب» است و نه «نامزدی»؛ بلکه « وصایت» است؛
به این معنی که پیامبر اسلام به عنوان رهبر و نیز صاحب مکتب، بهترین و لایقترین کسی را که برای ادامهٔ رسالتش میشناسد به مردم معرفی میکند و رهبری او را به مردم توصیه میکند.
این توصیه، یک سفارش ساده نیست که مردم بتوانند بدان عمل نکنند، زیرا مردم موظفند که رهبری پاکترین و داناترین انسان را بپذیرند.
[...] این معنی «وصایت» است که انسان از عمل پیغمبر و علی میفهمد؛
ولی در تشیع صفوی، «وصایت» عبارت است از یک رژیم موروثی مثل دیگر رژیمهای موروثی و سلسله حکومتهای ارثی که از پدر به پسر میرسد و از خویشاوند به خویشاوند، و از نسل پیش به نسل بعد، و بر اساس وراثت و انتصاب و خویشاوندی!
[...] یعنی توجیه اصل وراثت در قدرتها و حکومتها، یعنی چیزی شبیه رژیم ساسانی و کپیهاش رژیم صفوی!
(دکتر علی شریعتی- مجموعه آثار ۹- تشیع علوی و تشیع صفوی- گزیدهٔ صفحات ۲۱۱ و ۲۱۲)
👇
🆔 @Dr_Shariaaty
https://t.me/Dr_Shariaaty/1124
پاسخ ها